سه‌شنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۱ - ۱۲:۴۹
۰ نفر

همشهری آنلاین - محسن احمدی: نشست مدیران نگارخانه‌ها با دبیران و اعضای هیات انتخاب اکسپو 91 دبروز 25 اردیبهشت ماه در تالار وحدت برگزار شد.

نگارخانه داران

به گزارش همشهری آنلاین، در این نشست سید علیرضا حسینی (مدیر عامل بنیاد فرهنگی - هنری رودکی و دبیر شورای سیاست‌گذاری اکسپو 91)، یعقوب امدادیان (دبیر هنری)، جواد صادقی (دبیر اجرایی)، احمد وکیلی، کاظم چلیپا و جلال شباهنگی از اعضای هیات انتخاب آثار اکسپو 91 درباره نحوه انتخاب آثار و برپایی این رویداد فرهنگی و هنری توضیحاتی ارائه دادند.

سید علیرضا حسینی؛ مدیر عامل بنیاد فرهنگی، هنری رودکی که دبیری شورای سیاستگذاری اکسپو 91 را نیز بر عهده دارد، در این نشست گفت: دولت و مجلس شورای اسلامی سال گذشته اقدام خوبی در زمینه نحوه خرید آثار هنری از سوی سازمان‌ها و ارگان‌های دولتی انجام دادند و آن تبدیل کلمه «می‌تواند» به «موظف هستند» بود که در قانون بودجه سال 1390 قرار گرفت که حداقل یک دهم درصد از بودجه عمرانی ساختمانی به خرید آثارهنری اختصاص یابد.

وی افزود: در زمینه ورود دستگاه‌های دولتی به عرصه خرید آثار هنرهای تجسمی رایزنی‌هایی با دستگاههای مختلف را از مدتی پیش انجام داده‌ایم و این رایزنی‌ها ادامه دارد.

حسینی گفت: ما باید از دستگاهها بخواهیم رقم بودجه عمرانی (ساختمانی) سازمان‌های خود را شفاف اعلام کنند تا میزان یک دهم درصد این اعتبارات مشخص شود و اینکه هر ارگان دولتی چه میزان توانایی خرید آثار هنری دارد، روشن شود.

جواد صادقی؛ دبیر اجرایی اکسپو 91 با اشاره به نگارخانه محور بودن اکسپو یادآور شد: این اکسپو از 28 خردادماه تا 12 تیرماه سال جاری در تالار وحدت برگزار می‌شود و با ارسال فراخوان و دعوت نامه درخواست شد تا در این اقدام فرهنگی که به نفع هنرهای تجسمی کشور، هنرمندان، گالری‌داران و مخاطبان است، شرکت کنند.

وی اکسپو را تعامل دوسویه بین دولت و نگارخانه‌ها دانست و گفت: تعامل دوسویه، شفاف و روشن دولت و گالری‌داران منجر می‌شود تا جامعه هنرهای تجسمی کشور گام‌های خود را بهتر بردارد و در نهایت جامعه فرهنگی وهنری که بخش اعظم آن را هنرمندان و بخش دیگر مجریان فعالیت‌های فرهنگی وهنری و همچنین مردم تشکیل می‌دهد، بهره ببرند.

بیشترین تلاش ما در برپایی اکسپو این است بتوانیم سطح سلیقه جامعه را در زمینه هنرهای تجسمی بالا ببریم.

در ادامه نشست، احمد وکیلی عضو هیات انتخاب آثار اکسپو 91 نیز در سخنانی با تاکید بر جایگاه مهم این اکسپو برای جامعه هنری کشور اظهار داشت: اکسپو بستر بسیار خوبی را فراهم می کند تا شرایطی برای عرضه و فروش آثار هنری به دور از آشفته بازاری که در جریان فروش آثار رخ می‌دهد، ایجاد شود.

عضو هیات انتخاب آثار اکسپو 91 با ابراز تاسف از نحوه برخورد با هنرمندان درباره قیمت‌گذاری آثار و پرداخت آن، ادامه داد: در حال حاضر در شرایطی هستیم که بودجه بسیار غنی برای هنرهای تجسمی وجود دارد و باید از آن استفاده کرد.

متاسفانه گاهی به دلیل رفتارهایی نامناسبی که برای پرداخت قیمت اثر به هنرمند می‌شود، بسیاری از آثار در انبارها نگهداری می‌شود.

وکیلی تاکید کرد: شأن هنرمند و هنرش زمان فروش اثر باید حفظ شود که اکسپو می‌تواند در این خصوص، نظم مورد نظر را فراهم کند.

وی گالری‌داران را واسط هنرمند و مخاطب خواند و گفت: گالری دار در جایگاه واسط هنرمند با دولت و مردم و همچنین ارتقاء‌دهنده فضای زیبایی شناسی در سطح جامعه نقش ایفا می‌کند. از این رو اکسپو می‌تواند این وظیفه را پررنگ تر کند.

این نقاش در ادامه به تقسیم هنرمندان شرکت کننده در اکسپو 91 به سه نسل اشاره کرد و در توضیح آن گفت: در این اکسپو ما هنرمندان را به سه نسل پیشکسوت، میانسال و جوان دسته بندی کردیم تا بی نظمی موجود در قیمت آثار نیز تعدیل پیدا کند.

عضو هیات انتخاب آثار اکسپو 91 درباره نحوه قیمت‌گذاری آثار گفت: برای اینکه قیمت‌گذاری آثار دچار تزلزل و بی نظمی نشود سه قیمت پیشنهادی از سوی هنرمند، گالری دار و شورای انتخاب اعلام می‌شود.

در واقع فاکتوری که به خریدار داده خواهد شد از سوی شورای سیاست‌گذاری و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مهر تایید دارد.

وی افزود: معیارهایی چون زیبایی شناسی موجود در دنیا، معاصر نگاه کردن هنرمند به هستی، ادراکات شخصی هنرمند، فضایی که مشخصه هنر ایرانی است و امروزه در دنیا قد علم کرده از جمله معیارهای کلی اعضای هیات انتخاب آثار است.

عضو هیات انتخاب آثار اکسپو 91 همچنین افزود: تلاش ما این است که فضای فرهنگی و تصویری جامعه را ارتقاء دهیم تا از وجود نقاشی‌های کم ارزش در سطح جامعه جلوگیری کنیم. از طرفی معتقدیم هنرمند باید در جایگاه یک روشنفکر در جامعه عمل کند.

چلیپا نیز از اعضای هیات انتخاب آثار اکسپو 91 در سخنانی بیان داشت: اکسپو نقش و تاثیری حیاتی بر معرفی هنرمندان و ارزش‌های زیبایی شناسی دارد.

متاسفانه جامعه ما با توجه به غنای فرهنگی و هنری که دارد از نظر دیداری فقیر است. همچنین گالری‌داران و مردم با یکدیگر ارتباط بسیار کمرنگی دارند این درحالی است که تقویت این ارتباط به رشد هنر واقعی، ریشه دار و پیشرو کمک بسیار قابل توجهی می‌کند.

زمان مناسب ساعات برپایی اکسپو، چیدمان آثار، استقرار نمایندگان نگارخانه‌ها در روزهای برپایی نمایشگاه، پوشش خبری این رویداد از سوی سازمان صدا و سیما، شفاف بودن معیارهای انتخاب آثار، برپایی کارگاه‌های آموزشی در روزهای برپایی اکسپو، درجه بندی گالری‌ها از جمله پیشنهادات گالری‌داران حاضر در این نشست بود.

کد خبر 170561

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز