همشهری آنلاین: مشاور و مدیرکل امور بین‌الملل رئیس مجلس با یادآوری ارسال سلاح و تجهیزات نظامی از سوی عربستان برای محارب سوری، گفت: سازمان اطلاعات سعودی پشت اقدام‌های تروریستی در سوریه است.

حسین شیخ الاسلام در گفت و گو با خبرگزاری خانه ملت، درباره فعال شدن القاعده در سوریه، گفت: برخی کشورهای عربی همچون عربستان و قطر با همکاری یکی از همسایگان سوریه علاوه بر ارسال سلاح و پول برای گروهک‌های تروریستی، با اعزام نیروهای آموزش دیده سعی در تقویت آنها دارند.

مشاور و مدیرکل امور بین‌الملل رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: غرب به‌ویژه آمریکا، انگلیس و فرانسه گروه‌های محارب سوری را به بهانه مبارزه با تروریسم اما برای جنگ‌افروزی رهبری می‌کنند تا مانع از موفقیت اصلاحات سیاسی بشاراسد شوند حال آنکه اقبال مردم به انتخابات پارلمان سوریه نشان داد که تلاش قدرت‌های سلطه‌گر جهانی راه به جایی نمی‌برد.

وی افزود: غرب می‌کوشد تا اصلاح نظام سیاسی سوریه و طرح صلح کوفی عنان را شکست خورده جلوه دهند چون در این وضعیت، شورای امنیت سازمان ملل متحد براساس فصل هفتم منشور سازمان ملل متحد مجبور به مداخله نظامی در این کشور شود، بر همین اساس گروهک‌هایی همسو با القاعده با حمایت رسمی عربستان در سوریه فعال شدند.

سفیر سابق ایران در سوریه گفت: سعود الفیصل وزیر خارجه عربستان در اجلاس دشمنان سوریه به حالت قهر از سالن خارج شد چون در بیانیه پایانی بندی برای رسمیت بخشیدن به مسلح کردن معارضه نیامد، بعد از آن یک سازمان بزرگ اطلاعاتی از دستگاه های امنیتی- اطلاعاتی عربستان و رژیم صهیونیستی برای حمایت از مخالفان بشار اسد تشکیل شد.

وی ادامه داد: حجم وقایع تروریستی در سوریه نشان می‌دهد که تروریست‌ها سازمانی عمل می‌کنند و از یک منبع بزرگ اطلاعاتی برای اجرای اهداف خود سود می‌برند؛ در کل اقشار مختلف مردم بر اثر اقدام‌های تروریستی از واقعیت‌های پشت پرده معارضه آگاه شدند و ضد مخالفان حکومت بشار اسد موضع‌ می‌گیرند چون آن‌ها را اجیرشدگان استکبار می‌دانند که با دریافت پول در کشور ناامنی ایجاد می‌کنند.

مشاور و مدیرکل امور بین‌الملل رئیس مجلس شورای اسلامی یادآور شد: بشار اسد با تکیه بر مردم می‌تواند گام‌های بعدی اصلاح ساختار سیاسی را بلندتر بردارد و امنیت و آرامش را به فضای این کشور برگرداند، البته کشورهای آزادی‌خواه و حامی مقاومت نیز باید از اصلاحات دولت دمشق حمایت کنند و با رایزنی مانع از دخالت‌های خارجی در امور داخلی سوریه شوند.

در حالی که سوریه از همکاری آمریکا و کشورهای غربی با القاعده برای انجام اقدامات تروریستی در این کشور خبرداد، معاون دبیرکل اتحادیه عرب اعلام کرد که نشستی از سوی این اتحادیه با حضور مخالفان سوری برگزار می‌شود.

 

کد خبر 170390
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز