یکشنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۱ - ۰۸:۰۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: لوح «خلیج فارس» اثر اکرم خطیبی که به وسیله خاک خلیج فارس و ورقه‌های طلا خلق شده است، دیروز - 23 اردیبهشت ماه - در مرکز یونسکو رونمایی شد.

نقاشی

به گزارش ایسنا، محمد سعید آبادی- دبیر کل یونسکو - در مراسم رونمایی نمایشگاه آثار این هنرمند نگارگر در سخنانی گفت: امروز در این نمایشگاه شاهد عشق و همت یکی از هنرمندان کشورمان هستیم و اثر به یادماندنی «خلیج فارس» را رونمایی خواهیم کرد.

او ادامه داد: این اثر نشان دهنده عشق ورزیدن هنرمندان به میهن است. خطیبی از آن دسته هنرمندانی است که با عشق و ایمان و با همتی بلند این کار را انجام داده است.

دبیر کل یونسکو همچنین اضافه کرد: خطیبی تعدادی از آثار خود را به گنیجنه اسناد ایران اهداء کرده است ،چرا که آثار ایشان ارتباط وسیعی با میراث فرهنگی و میراث معنوی کشور دارد و فرهنگ ما به معنای خلیج فارس است.

در ادامه این مراسم، کیانوش کیانی- رئیس پژوهشکده ابوریحان - در سخنانی گفت: اکرم خطیبی در این نمایشگاه سبک منحصر به فردی را عرضه کرده که مملو از عشق و علاقه جدی به این سرزمین پاک و الهی است.

او افزود: خطیبی جان خود را با ایران آغشته کرده و از بزرگ‌مردان این سرزمین در آثار خود وام گرفته است. چنین آثاری در واقع از هویت ملی ما وام گرفته‌اند.

کیانی گفت: علت عدم موفقیت کسانی که می‌خواهند خلیج فارس را از ما بگیرند این است که خلیج فارس تنها یک نام جغرافیایی نیست بلکه یک فرهنگ است و خلیج فارس هرگز نامی جز این نخواهد داشت.

رئیس پژوهشکده ابوریحان در ادامه سخنانش گفت: همه شرافتمندان روی زمین این نام را می‌شناسند. وقتی خانم خطیبی لوحی را با این مضمون طراحی کرد و برای سازمان ملل فرستاد، نشان دهنده فریادی از عمق جان این بانوی هنرمند بود که عاشق ایران است و جاودانگی هنر نیز در همین‌ها است. هنرمندانی جاودانه هستند که وطن دوستی فروتنی و اخلاق در آثارشان موج می‌زند.

در بخش دیگری از این مراسم اکرم خطیبی پس از رونمایی لوح «خلیج فارس» گفت: این اثر را با عشق به ایران کار کرده‌ام چرا که لحظه لحظه عمر من با عشق به ایران سپری می‌شود.

او درباره لوح «خلیج فارس» گفت: این اثر از خاک خلیج فارس و ورقه‌ طلا خاک‌های رنگی جزیره هرمز لاجورد و فیروزه خلق شده که خلق آن چهار سال زمان برده است.

این اثر در ابعاد یک در یک و نیم متر خلق شده و این در واقع سندی از نقشه کنونی خلیج فارس است.

نمایشگاه آثار اکرم خطیبی حدود 20 اثر را از خلیج فارس شامل می‌شود که همگی با خاک‌های خلیج فارس و طلا خلق شده‌‌اند.

این نمایشگاه تا دوشنبه هفته آینده در ساختمان یونسکو برپا است.

 

کد خبر 170212

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز