شنبه ۱۲ اسفند ۱۳۸۵ - ۱۸:۱۲
۰ نفر

همشهری آنلاین - ترجمه سالومه ابطحی نویسنده آنلاین می‌تواند با استفاده از شیوه‌های مختلف با مخاطبان خود ارتباط برقرار کند

وب

وبلاگ‌ها، ویکی‌ها و گروه های مباحثه با ایجاد محیط نوشتاری غیر رسمی و تعاملی فاصله میان نویسنده و خواننده را از بین می‌برند. از این فرصت استفاده کنید و با تمیز، پویا و محاوره‌ای نوشتن مطلب‌تان به آنها چنان احساس راحتی را القا کنید که تصور کنند در لابه‌لای کلمات شما با دوست نزدیکشان سخن می‌گویند. 

  • بلاگ نویسی

بلاگرهای بزرگ از روی اطلاع و استناد شخصی و با صدای زنده و صادق سخن می‌گویند. آنها با ارسال پست‌هایی که خواننده را به اظهار نظر ترغیب می‌کند فضای مناسبی برای ایجاد محاوره های مولد به وجود می‌آورند.
برای نوشتن یک وبلاگ خوب در مورد موضوعاتی بنویسید که درموردشان اطلاعات کافی دارید و به آنها علاقه مندید. در مورد موضوع، خوب  تحقیق کنید و گزارش‌هایتان را خوب بنویسید. مهارت‌های مقاله نویسی‌تان را به خدمت بگیرید و با استفاده از راوی اول شخص خواننده را به فضایی راحت، صادقانه و پرکشش ببرید. وقتی چیزی را نمی‌دانید از اذعان به بی‌اطلاعی نترسید. بلاگرهای بزرگ پست خود را جمله آغازین یک مکالمه می‌بینند نه سخن پایانی.

  • ویکی‌ها

ویکی ها نهایت کار با گروه‌های کاری هستند. از استفاده از اول شخص اجتناب کنید و نوشته‌های‌های خود را با لحن و جریان مقاله موجود همگون سازید. ویکی‌ها به طور معمول جای اظهار نظرهای شخصی و تحلیل نیستند. حقایق و موارد بحث انگیز را با زبان واضح شسته رفته و بی طرف بیان کنیم.

  • گروه‌های مباحثه

اداره یک گروه مباحثه خوب مثل میزبانی یک برنامه رادیویی است. سئوال‌هایی مطرح نکنید که جوابشان بله یا خیر باشد. از حکایت‌های شخصی افراد بپرسید. درک کنید که مردم گهگاه نیاز به پرسه زدن و درد و دل کردن دارند. اما سعی کنید پیش از آنکه از موضوع اصلی منحرف شوید، رشته بحث را دوباره در دست بگیرید و مهم‌تر از همه تحرک بحث را حفظ کنید.
هیچ کس نمی‌تواند یک گروه مباحثه را 24 ساعته و 7 روز هفته فعال نگاه دارد. شما برای حفظ گروه‌تان به کمک اعضای گروه و نرم افزارتان نیازمندید. اما می‌توانید با پرسش‌ها و اظهارنظرهای حساب شده مثال خوبی برای دیگر اعضای گروه باشید.

  • چند نصیحت کلی

هرچه کوتاهتر بهتر: خوانندگان نویسندگانی را می‌پسندند که وقتشان را هدر نمی‌دهند . برای بیان افکارتان از زبان ساده و مستقیم استفاده کنید. این نوع بیان به مراتب ارتباط بهتری با مخاطب برقرار می‌کند تا نمایش کلمات و اصطلاحات قلنبه سلمبه‌ای که سر کلاس‌های کسالت آور ادبیات به خوردمان می‌دادند.

افعال معلوم: "انجام بده"؛ نه "انجام داده خواهد شد". جملات مجهول را برای زمانی نگه دارید که فاعل را نمی‌شناسید. مثل گزارش‌هایی که از دادگاهها و جرائم تهیه می‌کنید. حتی در آن صورت هم سعی کنید تا حد امکان ماجرا را با افعال معلوم بیان کنید.

افعال شدید: بهترین افعال آنهایی هستند که حرکت را نشان می‌دهند. اگر حین نوشتن متوجه شدید که زنجیره‌ای از افعال ارتباطی ضعیف به کار برده‌اید، لحظه ای درنگ کنید و درباره حرکت و اتفاقی که در پست‌تان روی می‌دهد بیندیشید و یک‌بار دیگر مطلب‌تان را فقط با استفاده از اسم و فعل چرک نویس کنید تا به واژگان بهتری برای مطلبتان برسید.

منابع استنادی: اگر به خوانندگان منبع اطلاعاتتان را معرفی نکنید بسیاری از آنها تصور می‌کنند که آن را از خودتان درآورده‌اید. شما که این کار را نکرده اید، نه؟
مشخص ساختن منبع برای شما اعتبار ایجاد می‌کند چون به خوانندگان این حس را می‌دهد که شما چیزی برای پنهان کردن ندارید و هر زمان که لازم باشد می‌توانند کار شما را چک کنند.

هایپرلینک کردن مفهومی: مطالب آنلاین باید به حالت شاخه‌ای ارائه شوند تا خواننده اجازه پیدا کند از یک مطلب به مطلب دیگری رفته و محتوایی مکمل یا با جزئیات بیشتر، بسته به میزان علاقه‌مندی خود، پیدا کند. تقریبا همه کارهای روزنامه نگاران منبع دارد . اما در شرایط آنلاین برای نویسنده این امکان وجود دارد که خواننده را مستقیما به منابع مکمل لینک بدهد. در زمانی که گزارش می‌دهید URLهای منابع را یادداشت کنید و سپس با استفاده از هایپرلینک  آنها را درمطلب‌تان جا دهید.
سعی کنید تا حد ممکن از آوردن خود URL ها خودداری کنید و عبارت "اینجا را کلیک کنید" را استفاده نکنید. شما می‌توانید با کمی حوصله اسامی مناسبی برای هر URL پیدا کنید.

قالب بندی: با استفاده از لیست ها، سرتیترهای توپر و دیگر ابزار قالب بندی HTML به صفحات‌تان رنگ و لعاب دهید.

URL تک موضوعی: اگر در سایت‌تان از سیستم های تبلیغاتی موضوعی مثل  Google Ad Sense استفاده می‌کنید، با محدود کردن هر URL به یک موضوع می‌توانید به نرم افزار کمک کنید تا مناسب‌ترین آگهی های مرتبط با موضوع صفحه شما را انتخاب کند.

کنترل دیکته: همیشه دیکته کلماتتان را دستی و یا با استفاده از نرم افزارهای کنترل دیکته جک کنید .

 www.ojr.org

کد خبر 17004

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز