جمعه ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۱ - ۱۴:۱۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: پنجمین فروش سال هنرهای تجسمی ایران"هفت نگاه"، با فروش خیره کننده 120 میلیون تومانی، از 21 اردیبهشت در دو گالری فرهنگسرای نیاوران افتتاح شد.

به گزارش همشهری آنلاین ساعاتی پیش از افتتاح رسمی هفت نگاه پنجم، در میان انبوه دیدار کنندگان، نقاشیخط آبی فیروزه‌ای علی شیرازی که به تازگی با درخشش در کریستی دوازدهم، پدیده این حراج در خاورمیانه لقب گرفت با قیمت 25 میلیون تومان به فروش رسید تا گران ترین اثر به فروش رسیده در روز نخست معرفی شود.

پیش از افتتاحیه رسمی همچنین از میان نام های بزرگ آثار پرویز کلانتری، تاها بهبهانی و بیتا وکیلی و از میان جوانان آثار بهنوش فروتن که دری قدیمی با رنگ آبی سرمه‌ای خاص را به تصویر کشیده بود و حسین چراغچی که نقاشی آبستره خلق می‌کند به فروش رفت تا اشتیاق جامعه ایرانی به خرید آثار هنری بار دیگر رونمایی شود.

در روز افتتاحیه هفت نگاه پنجم اقشار مختلف مردم 27 نقاشی و مجسمه از 27 هنرمند در مجموع به قیمت 120 میلیون تومان خریداری کردند که از منظر ارزش بهای این آثار، علی شیرازی با فروش تابلوی 25 میلیون تومانی در صدر ایستاد، ایرج شافعی با فروش 14 میلیون تومانی دوم، مجسمه‌ای از مجموعه پرندگان تاها بهبهانی با قیمت 10 میلیون تومان رتبه سوم و نقاشی آبستره‌ای از بیتا وکیلی که به تازگی به عنوان گران‌ترین هنرمند زن خاورمیانه در کریستی دوازدهم نامش ثبت شد با فروش اثری کوچک متعلق به پنج سال قبلش با فروش هشت میلیون تومان در جای چهارم ایستاد.

این درحالی است که فروش آثار هنرمندانی که در قید حیات نیستند مثل جعفر روح بخش، محمد علی ترقی جاه و ایرج زند در کنار فروش آثار هنرمندان مطرحی مثل پرویز کلانتری، علی اکبر صادقی، ابراهیم حقیقی و نیز فروش زود هنگام آثار جوانان با استعدادی نظیر بهنوش فروتن، حسین چراغچی، علی ترقی جاه، ساناز دزفولیان، ندا معین افشاری از مهم ترین اخبار فروش روز نخست به شمار می‌آید.

در آیین افتتاحیه هفت نگاه پنجم، لیلی گلستان سخنگوی هفت نگاه، در سخنان کوتاهی گفت: ما هفت گالری هفت سال پیش تصمیم گرفتیم سالی یکبار با همدیگر نمایشگاه مشترکی برگزار کنیم، در وهله اول کار سختی به نظر می‌رسید و فکر می‌کردیم ما شش نفر که سلیقه های متفاوت و نگاه های جداگانه ای به هنر داریم نمی توانیم در کنار هم کار کنیم اما همین تفاوت نگاه ما به هنر باعث شد نمایشگاه رونق بیشتر داشته، متنوع تر باشد و در آن باب هر سلیقه ای اثر هنری عرضه شود.

او در ادامه اضافه کرد: یکی از اهداف مشترکمان تعدیل قیمت‌ها در هفت نگاه است، که ما از روز اول برگزاری این نمایشگاه تا به حال سعی کرده‌ایم در این نمایشگاه آثار را با قیمت پایین‌تر از قیمت آثار هنرمندان ارائه دهیم که نه تنها مجموعه‌داران بلکه مردم عادی هم بتوانند کار بخرند و این آثار به خانه‌هایشان راه یابد و با خرید هنر آشنا شوند، خوشبختانه ما توانستیم این اتفاق را اجرایی کنیم.

هنرمندان در شش سال گذشته متوجه شدند که منطق ما در این زمینه درست است و در این دوره خودشان قبول به انجام این کار کردند.

او افزود: ما در ساعات اولیه هفت نگاه پنجم فروش خوبی داشتیم و فکر می‌کنیم با این روند تا آخرین روز پنجمین دوره هفت نگاه رکورد فروشمان در سال‌های گذشته شکسته شود.

محمد ابراهیم جعفری نقاش پیشکسوت و استاد دانشگاه سخنران دیگر مراسم افتتاحیه هفت نگاه پنجم بود، او ضمن اشاره به اهمیت توجه و نیت مشترک که دو عامل مهم در برگزاری چنین نمایشگاه‌هایی است گفت: این دو عامل در این نمایشگاه باعث شده بعضی آثار تاحد یک دانشکده پیش روند و در مقام درس دادن و یاد گرفتن برآیند و تعدادی دیگر شامل نشانه های درس خواندن، نیت و حس خوب شوند.

به نظر من توجه و نیت است که زندگی را به سمت سعادت، خوشبختی و رسیدن به اعتلای درون پیش می‌برد.

او ضمن ابراز خرسندی خود از سطح آثار عرضه شده در این نمایشگاه گفت: هنر معاصرهم از دورن و هم از برون می‌جوشد، ما در این نمایشگاه شاهد آثاری هستیم که از درون می‌جوشند و این اتفاق وقتی رخ می‌دهد که هنر به اوج خود رسیده باشد. هر گاه هنر به این خلوص رسد همانند شعر از درون می‌جوشد.

او در سخنان پایانی خود اضافه کرد: با نگاه به آثاری که در این نمایشگاه ارائه شده می‌توان پی برد که هنرمندان آنهارا با حساب و کتاب ارائه نداده بلکه از جانشان مایه گذاشته‌اند.

دیگر هنرمندانی که در روز نخست آثارشان به فروش رسید عبارتند از: احمد رضا یار احمدی، نیلوفر قادری نژاد، راشین قربی، زهرا مداح، حامد توکلی، سحر صالحی، مهرداد ختایی، علی مشهدی الاصل، مهتا معینی، امیر حسین ردایی، مهدی صبور منش، طلیعه کامران، سلیم ناظریان.

هفت نگاه متشکل از هفت گالری آریا، الهه، دی، گلستان، والی، هفت ثمر و ماه مهر در سال 1385 تشکیل شده است در پنجمین دوره برپایی‌اش میزبان 300 هنرمند نقاش و مجسمه ساز است که تا پنجم خرداد آثارشان در دو گالری فرهنگسرای نیاوران به روی دیوار خواهد بود و علاقمندان می‌توانند همه روزه از ساعت 11 تا 20 از این نمایشگاه دیدن و خرید کنند.

کد خبر 169940

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز