همشهری‌آنلاین: خسرو ناقد، فرهنگ‌نویس، مترجم مقیم آلمان از عرضه همزمان چهار کتاب در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران خبر داد.

دانش و فرزانگی خسرو ناقد

خسرو ناقد که هم اکنون سرگرم تدوین فرهنگ متوسط دو زبانه فارسی آلمانی و آلمانی فارسی به سفارش انتشارات معتبر لانگن‌شایت است، در گفت وگویی با همشهری‌آنلاین از انتشار و عرضه کتاب‌هایش در نمایشگاه کتاب تهران خبر داد.

«از دانش تا فرزانگی؛ گفتارها و گفتگوهایی پیرامون فلسفه و ادبیات» است که انتشارات ققنوس آن را در ۲۱۵ صفحه و با قیمت ۵۲۰۰ تومان در اوایل سال جاری منتشر کرده و در نمایشگاه کتاب عرضه خواهد شد. این کتاب دربرگیرنده‌ی گزیده‌ای از گفتارها و گفت‌وگوهای این نویسنده است در زمینه مسائل فلسفی و ادبی. نخستین گفتار کتاب، مقاله‌ای است با عنوان «از دانش تا فرزانگی» که نویسنده در آن، تأملات خود درباره‌ی جهان، انسان و آفریدگار را با مخاطبانش در میان گذاشته است. او در این گفتار به مقوله‌هایی چون نسبت انسان با دین، معنای زندگی، اندیشیدن انتقادی، خوش‌بینی و بدبینی، امید و ناامیدی، افسردگی و فراموشی می‌پردازد.

«نقش و جایگاه روشنفکران» و «سازگاری ناسازوار سنت و تجدد» دو گفتار اصلی این کتاب است. ناقد بحث درباره‌ی «روشنفکری» را با مبحثی درباره‌ی «پایان روشنفکری؟» آغاز می‌کند و سپس با طرح «مفهوم روشنفکری» و اشاره به تاریخچه‌ی اصطلاح روشنفکر، به اندیشه‌های دو نفر از اندیشمندان آلمانی، یعنی یورگن هابرماس و هاینریش هاینه می‌پردازد تا از این رهگذر، نقش و جایگاه روشنفکران را در جوامع دمکراتیک پیگیری کند.

دو گفت‌وگوی سیدابوالحسن مختاباد با ناقد درباره‌ی آثار و افکار دو فیلسوف معاصر اروپایی، کارل پوپر و لِشِک کولاکوفسکی، بخشی دیگر از این کتاب را تشکیل می‌دهد. «ادبیات؛ مدرن، متعهد یا معاصر» عنوان گفت‌وگوی دیگری است درباره‌ی ادبیات معاصر آلمان و نگاه فلسفه‌محور نویسندگان آلمانی‌زبان. پایان‌بخش کتاب نیز گفتاری است با عنوان «غوغای فوتبال، غربت فلسفه» که نویسنده در آن نگاهی به این دو جولانگاه تن و ذهن انسان دارد.

 

more

 کتاب تازه کولاکوفسکی با ترجمه خسرو ناقد

کتاب تازه‌ی دیگری که از ناقد در نمایشگاه کتاب تهران در دسترس خوانندگان قرار دارد، «سیب و سرباز؛ شعرهایی فراسوی وحشت» است که انتشارات مروارید در «مجموعه‌ی شعر جهان» خود آن را منتشر کرده است.

more

  انتشار دو کتاب تازه از ناقد

دیگر اثر تألیفی خسرو ناقد که به تازگی به چاپ دوم رسیده و در نمایشگاه کتاب عرضه می‌شود، کتاب «در ستایش گفت‌وگو» است. چاپ تازه‌ی این کتاب با بازبینی و اصلاحاتی، در 296 صفحه، از سوی انتشارات جهان کتاب در نمایشگاه عرضه می‌شود. نویسنده در این کتاب با مجموعه‌ای از گفتارهای گوناگون به ستایش از فرهنگ گفت‌وگو برخاسته است. کتاب دربرگیرنده یک پیشگفتار و 19 گفتار است که در سه بخشِ فرهنگ، ادبیات و جامعه تنظیم شده است.

انتشارات جهان کتاب همچنین چاپ سوم کتاب «ناکجاآباد و خشونت» ترجمه‌ مشترک خسرو ناقد و رحمان افشاری را در بیست‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران عرضه خواهد کرد. این کتاب گزیده‌ای از گفتارها و گفت‌وگوهای کارل پوپر، فیلسوف نام‌آشنای اروپایی، است که مدتی در بازار کمیاب بود. از جمله مباحث این کتاب می‌توان به این مقاله‌ها اشاره کرد: «جهان اندیشگی کار پوپر»، «درباره‌ی به اصطلاح منابع شناخت»، «درباره‌ی دانایی و نادانی»، «بدون آزادی، نه به عدالت می‌رسیم و نه به امنیت» و «عقل‌گرایی انتقادی».

more  ناقد و انتشار ناکجاآباد و خشونت پوپر

کد خبر 169517
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز