همشهری آنلاین: این روزها با مشخص شدن نتایج قطعی نهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی و در آستانه شکل‌گیری مجلس جدید، بحث و اظهارنظر درمورد گزینه‌های احتمالی و مناسب برای ریاست مجلس نهم رونق گرفته است.

به گزارش همشهری آنلاین، گزینه‌های متعددی برای ریاست مجلس نهم تاکنون مطرح شده‌اند که جدی‌ترین و در واقع پرطرفدارترین این گزینه‌ها غلامعلی حدادعادل و علی لاریجانی، روسای مجلس هفتم و هشتم هستند. در حالی که بیشتر اعضای جبهه پایداری از ریاست حدادعادل بر مجلس نهم حمایت می‌کنند، برخی از اعضای جبهه متحد اصولگرایان، نمایندگان مستقل و جبهه صدای ملت ریاست لاریجانی را بهترین گزینه برای مجلس نهم می‌دانند.

افروغ: لاریجانی برای ریاست مجلس نهم مستقل​تر و قابل قبول​تر است

نماینده پیشین تهران اگرچه انتقاداتی به مجلس هشتم داشت اما در مجموع رئیس این مجلس، علی لاریجانی را دارای وجهه انتقادی، مستقل​تر و قابل قبول​تر از مجلس هفتم دانست.

عماد افروغ با اشاره به ویژگی مهم ریاست مجلس گفت: رئیس مجلس در یک کلام باید در راس امور بودن مجلس را فهم کرده، حفظ و دنبال کند. هم در نظر و هم در عمل. در راس امور بودن مجلس ملزوماتی دارد که به حد کافی تمام ویژگی​ها را در خودش می گنجاند. همین که فهم شود که در راس امور بودن یعنی چه؟ و چه ملزوماتی دارد؟، کفایت می​کند.

افروغ شجاعت، اهل حقیقت بودن، قانونگرایی و برخورد با لابی​ها را برای ریاست مجلس لازم دانست و ادامه داد: برخی لابی​ها ممکن است مجلس را به بی​راهه بکشاند. از این رو رئیس مجلس، باید با استفاده از ابزارهای قوه مقننه مانع از این کار شود و نگذارد که مجلس و نمایندگان اسیر لابی شوند و در راس امور بودن و استقلال مجلس تحت الشعاع قرار نگیرد.

وی افزود: رئیس مجلس باید خودش را باور داشته باشد و متوجه وظایف ریاست باشد. از این رو فقط باید دل مشغولی مجلس را داشته باشد و به آن به عنوان سکوی پرشی برای مقامات بالاتر ننگرد. کما اینکه در تاریخ ما چنین شده است. اگر کسی با این چشم انداز خواستار ریاست مجلس باشد هم به جایگاه فعلی مجلس آسیب می زند و هم به جایگاه بعدی که وارد آن می​شود. البته کسی منکر این نیست که رئیس مجلس عندالاقتضاء می​تواند برای مقامات بعد کاندیدا شود. اما از الان نباید چنین خیزی بردارد و باید همه هم و غمش حضور در مجلس و مدیریت آن باشد.

افروغ با بیان اینکه متاسفانه مجلس ما هیچگاه در راس امور نبوده است، تأکید کرد: این موضوع نیاز به فهم مساله و بررسی فرصت​ها دارد. امیدوارم شاهد این موضوع باشیم که در مجلس نهم، عده​ای دور هم بنشینند و در مورد در راس امور بودن مجلس بررسی کرده و راهکار و طرح ارائه دهند تا قوه دیگری در امور مجلس دخالت نکند.

افزوغ ریاست مجلس هفتم را بیش از حد اهل مصلحت دانست و گفت: من نمی​خواهم وارد مصادیق شوم. ازاین رو مواضع گذشته​ام را در این زمینه تکرار می​کنم. من ریاست مجلس هفتم را نپسندیدم. چون بیش از حد اهل ملاحظه و مصلحت بود و جایی هم که از اختیارات خودش بود، مقامات دیگر را درگیر می​کرد و نشان می​داد که بی​توجه به این جایگاه است. در مجلس هشتم به استثنای مواردی که نپسندیدم، ریاست مجلس هشتم را قوی​تر از مجلس هفتم دیدم.

 وی با اشاره به کارنامه مجلس هفتم اظهار کرد: مواردی در این مجلس رخ داد که مرا ناراحت کرد و معتقدم که در کارنامه این مجلس نمی​توان این موارد را موفق دانست. یکی از این موارد نافرجامی استیضاح وزیر اقتصاد، علی رغم اختلاس سه هزار میلیارد تومانی بود. وزیر اقتصاد مسئول بلاوجه این مساله بود که عدم استیضاح وی و رای اعتماد مجدد  به او پیام خوبی برای جامعه نداشت و دلالت خوبی هم برای این موضوع نشد.

محصولی: حدادعادل اولویت‌ ماست

صادق محصولی اما حدادعادل را گزینه مناسب برای ریاست مجلس نهم می‌داند. محصولی با تاکید بر اینکه رئیس آینده مجلس نباید در فتنه سابقه قصور و تقصیر داشته باشد، می‌گوید: یکی از گزینه‌های جدی جبهه پایداری برای ریاست مجلس، حداد عادل است.

صادق محصولی عضو جبهه پایداری و وزیر سابق دولت درباره ریاست مجلس نهم اظهار داشت: مجلس، هیئت رئیسه و رئیس مجلس باید طبق تأکیدات مقام معظم رهبری درصدد همدلی و کار مشترک با سایر قوا باشند و به جای پرداختن به مسائل حاشیه‌ای و تنش‌زا، درصدد آرام کردن فضای جامعه برای حل مشکلات مردم به خصوص در بخش اقتصادی و معیشتی و پیگیری جدی مطالبات رهبری معظم انقلاب باشند.

محصولی تصریح کرد: رئیس مجلس باید کسی باشد که باتوجه به سوابق و تجربه گذشته مورد اعتماد قرار گیرد و در امتحاناتی مثل فتنه قصور و تقصیری نداشته و در مجموع از قدرت مدیریتی برخوردار باشد.

عضو جبهه پایداری تأکید کرد: رئیس مجلس باید بتواند از تمام ظرفیت مجلس و کشور  برای قانون‌گذاری و نظارت مطلوب استفاده کند.

وی درباره ریاست حداد عادل بر مجلس نهم اظهار داشت: یکی از گزینه‌های جدی که در جبهه پایداری مطرح است، حدادعادل است اما طبیعتا مجلس باید شکل گیرد و آن وقت درباره ریاست آن تصمیم‌گیری شود.

محصولی در ادامه در خصوص عدم ورود 200 نماینده مجلس هشتم به مجلس نهم متذکر شد: یکی از اصلی‌ترین پیام‌های این امر عدم رضایت کافی از عملکرد مجلس هشتم بود.

عضو جبهه پایداری با بیان اینکه ما در هر دوره مجلس شاهد تغییراتی نسبت به گذشته هستیم و این موضوع جدیدی نیست، یادآور شد: ولی این تغییرات وسیع نشان داد مجلس هشتم انتظارات مردم را برآورده نکرده است، البته این به معنای نادیده گرفتن خدمات مجلس هشتم نیست.

وی با بیان اینکه نمره مردم به مجلس هشتم نمره خوبی نبود، گفت: به نظر می‌رسد نمایندگان مجلس نهم باید به این پیام از سوی مردم توجه کنند تا بتوانند در پیشگاه آنها و در محضر خداوند سربلند باشند.

محصولی ادامه داد: باتوجه به موضوعات و مصوباتی همچون وقف اموال دانشگاه آزاد، شورای پول و اعتبار و بانک مرکزی، نظارت بر نمایندگان و حقوق مادام العمر مردم از خروجی مجلس هشتم رضایت نداشتند.

محصولی افزود: در مجلس هشتم برخی طرح‌ها یک روزه تصویب و فردای آن روز ملغی می‌شد، این امر نشان می‌دهد هیئت رئیسه مجلس کار کارشناسی لازم را جهت تصویب این مصوبات انجام نداده است.

وی درباره آرایش سیاسی مجلس نهم متذکر شد: اکثر منتخبین مجلس آینده بنا بر گفته خود اصولگرا هستند و امیدواریم در عمل نیز این طور باشند تا شاهد پیشرفت و تعالی کشور باشیم.

کد خبر 169493
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز