همشهری آنلاین: پنجمین دوره فروش سال هنرهای تجسمی ایران، هفت نگاه، در حالی عصر پنج شنبه 21 اردیبهشت در فرهنگسرای نیاوران آغاز به کار می‌کند که مدیران آن از کیفیت بالای آثار هنری و قیمت مناسب آنها خبر می‌دهند.

نشست هنری

به گزارش همشهری آنلاین، کنفرانس خبری "هفت نگاه پنجم" با حضور مدیران گالری‌های تشکیل دهنده این گروه تجسمی آریا اقبال شکوهی، الهه جواهری، لیلی گلستان، فریال سلحشور، لی لا ثمری و مژگان والی‌پور صبح امروز دوشنبه در گالری ماه مهر برپا شد.

در آغاز این نشست لیلی گلستان، سخنگوی هفت نگاه اعلام کرد: همچنان شعار محوری ما«هر خانه ایرانی، یک اثر هنری است» و برای نائل آمدن بر این مهم هفت نگاه پنجم با آثار هنری که به لحاظ کیفیت بسیار عالی هستند و از قیمت‌های مناسبی برخوردارند برپا خواهد شد.

گلستان مهم ترین سرمایه هفت نگاه را که از سال 1385 فعالیت خود را آغاز کرده است اعتماد توامان مردم، مجموعه‌داران و هنرمندان خواند و گفت: سال 85 تنها 130 هنرمند در هفت نگاه حضور داشتند اما امسال حدود 300 هنرمند با ما همراه شده‌اند که این گویای اعتبار این رویداد است.

علاوه بر این حضور پر شمار مردم و نیز مجموعه داران حرفه‌ای در نمایشگاه و پرس و جویشان درباره زمان و مکان برپایی هفت نگاه گویای اعتماد آنها به این گروه است، ما برای حفظ این سرمایه در انتخاب آثار دقت و وسواس بسیار به خرج دادیم و سپس با هر یک از هنرمندان رایزنی بسیار نمودیم تا با تخفیف‌های اساسی آثار به مردم عرضه کنیم خوشحالیم که این مهم اتفاق افتاده است.

وی افزود: به روال همیشه هر اثری به فروش برود، اثری دیگر از آن هنرمند به روی دیوار خواهد رفت و در واقع مردم می‌توانند هر دوسه روز، یک نمایشگاه تازه از هفت نگاه روی دوار ببینند.

سخنگوی هفت نگاه درباره آثار این دوره گفت: در پنجمین هفت نگاه حدود 300 اثر از 300 هنرمند روی دیوار می‌رود که حداقل قیمت آثار 200 هزار تومان و حداکثر 220 میلیون تومان است.

گران ترین اثر هفت نگاه پنجم به اثری شاخص و بسیار زیبا از سهراب سپهری اختصاص دارد که با ابعاد 170×100 سانتی‌متر با تکنیک اکرلیک روی بوم خلق شده و 220 میلیون تومان قیمت گذاری شد.

هفت نگاه پنجم از حیث حضور نام های معتبر هنر ایران بی نظیر است تقریبا اغلب هنرمندان بزرگ ایران در این نمایشگاه حضور دارند، از رضا مافی، جعفر روح بخش، ژازه تباتبایی گرفته تا غلامحسین نامی، وزیری مقدم، پرویز کلانتری، یدالله کابلی، ناصر عصار، فریده لاشایی، علی شیرازی، شیشه گران، افجه‌ای ... .

گلستان در پاسخ به سوال خبرنگاران درباره صحت آثار سپهری و ابهامات پیاپی که خواهر سپهری در این خصوص مطرح می‌کند گفت: بدیهی است برای تشخیص صحت و سقم آثار هنری باید کارشناس خبره این حوزه بود، ضمن آنکه برای تایید یا رد هر چیزی نیازمند سند و مدرک معتبر است.

من دوست سهراب سپهری بودم لذا دوست ندارم درباره خواهر سهراب اظهار نظر کنم، سهراب سپهری هم همین نظر را داشت اما درباره آثار سپهری در هفت نگاه به همه اطمینان خاطر می دهم این آثار کاملا اصل هستند.

وی تاکید کرد: سعی کرده‌ایم برای هر سلیقه و نگاه، آثار هنری درخور توجه عرضه کنیم و امید داریم چون دوره‌های گذشته مردم و مجموعه‌داران لطفشان را به جامعه تجسمی نشان دهند، ما به حمایت‌های آنان دلخوشیم.

در ادامه این نشست خبرنگاران درباره قانون یک دهم درصد و احتمال خرید وزارتخانه‌ها از هفت نگاه پنجم پرسیدند که سه نفر از اعضای هفت نگاه به این سوال پاسخ دادند.

لیلی گلستان گفت: در هفت نگاه‌های پیش یک بار به مرکز تجسمی وزارت ارشاد کار فروختیم که یک روز قبل از پایان هفت نگاه، خرید هایشان را به دلیل عدم موجود بودجه کافی پس فرستادند و مارا با انتظارات هنرمندان تنها گذاشتند.

این بار امیدواریم آقای شاه آبادی معاون هنری وزارت ارشاد آن تجربه تلخ را جبران کند. تصویب بودجه یک دهم درصد و الزام دولت به انجام این خرید، کاری خوب از سوی آقایان شالویی و شاه آبادی بود اما کار مهم تر تخصیص این بودجه است.

هنرمندان حاضر در هفت نگاه انتظار دارند جناب شاه آبادی وزارتخانه‌ها را تشویق کنند از هفت نگاه پنجم خرید کنند.

برای سالهای بعد هم باید به وزارتخانه‌ها در جهت خرید آثار هنری کمک کرد آنها نمی‌دانند چه بخرند، چگونه بخرند، این وظیفه مرکز هنرهای تجسمی است که به آنها مشاوره اصولی بدهد متنها این امر باید از سوی گروه هنر شناس، متخصص بدون حب و بغض صورت پذیرد تا اعتماد عمومی را جلب کند.

مژگان والی‌پور، مدیر گالری والی دراین باره گفت: هفت نگاه از طرف جامعه هنری انتظار دارد این بودجه بزرگ یک دهم درصد در جهت حمایت از هنرمندان جوان هزینه شود.

حق این است که از هنر این مملکت با همین بودجه‌های بزرگ حمایت شود و خود دولت برای این کار پیشقدم شود ما که به عنوان گالری خصوصی راهکار جذب این بودجه را نمی‌دانیم، حتی نمی‌دانیم باید به کجا مراجعه کنیم، این کار را خود دولت و به نمایندگی از آن مرکز تجسمی ارشاد باید انجام دهد.

آریا اقبال شکوهی مدیر گالری آریا، دیگر عضو هفت نگاه در این باره گفت: دولت باید نفس خرید آثار هنری را در دستور کار خود قرار دهد و نترسد مبادا کار ضعیف بخرد زیرا در سایه استمرار کیفیت خرید آثار هنری بالا می‌رود.

پنجمین فروش سال، هفت نگاه، عصر پنجشنبه 21 اردیبهشت در فرهنگسرای نیاوران آغاز به کار می‌کند و تا پنجم خرداد دایر خواهد بود.

 

 

کد خبر 169491

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز