همشهری آنلاین: انتخابات عمومی صربستان روز یکشنبه برای انتخاب رییس جمهوری ، تعیین ساختار جدید مجلس، انتخاب نمایندگان شوراهای محلی و شهرداری ها برگزار شد.

به گزارش ایرنا ، در این انتخابات ساختار جدید مجلس مشخص ولی انتخاب رییس جمهوری به دور دوم کشیده شد.

نهاد غیر دولتی مرکز انتخابات آزاد صربستان اعلام کرد : 12 نفر از سوی احزاب سیاسی و گروه ها برای انتخابات ریاست جمهوری نامزد شده بودند که از این میان 'بوریس تادیچ' رهبر حزب دمکراتیک با 26.8 درصد و 'تومیسلاو نیکولیچ' رهبر حزب پیشرو صربستان با 25.6 درصد بیشترین آرای مردم را کسب کردند.

تادیچ و نیکولیچ در 31 اردیبهشت ماه در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری با هم به رقابت خواهند پرداخت.

همچنین 'ایویتسا داچیچ' رهبر حزب سوسیالیست صربستان 15.2 درصد، 'وویسلاو کوشتونیتسا' رهبر حزب دمکراتیک صربستان 7.7 درصد، 'زوران ستانکوویچ' از سوی حزب ائتلاف مناطق صربستان 7.1 درصد، 'چدومیر یووانوویچ' رهبر حزب لیبرال دموکرات 5.3 درصد آرای شهروندان را کسب کرده اند.

مرکز انتخابات آزاد و دمکراتیک صربستان گزارش داد که در انتخابات پارلمانی، فهرست حزب پیشرو صربستان 24.7 درصد، فهرست حزب دمکراتیک 23.2، حزب سوسیالیست، بازنشتگان و وحدت صربستان 16.6 درصد، حزب دمکراتیک صربستان 7.2 درصد، حزب ائتلاف مناطق 6.1 درصد، حزب لیبرال 6.6 درصد و حزب رادیکال صربستان با 5 درصد بیشترین رای را برای راه یافتن به پارلمان کسب کرده اند.

این نتایج بدون شمارش آرای صرب های کوزوو اعلام شده است.

نتیجه رسمی انتخابات پارلمانی در 21 اردیبهشت ماه اعلام خواهد شد.

در انتخابات عمومی روز یکشنبه صربستان 58.7 درصد از افراد واجد شرایط در 8 هزار و 391 حوزه رای گیری شرکت کردند.

تعداد افراد واجد شرایط برای شرکت در انتخابات عمومی صربستان 6 میلیون و 770 هزار و 13 نفر اعلام شده است.

بر اساس قانون انتخاباتی صربستان هر حزب و یا ائتلافی که حداقل پنج درصد از مجموع آرای شرکت‌کنندگان در انتخابات را کسب کند، می‌تواند به پارلمان راه یابد.

اقلیت‌های ملی در صربستان از این قانون مستثنی بوده و احزاب آنان برای بدست آوردن یک کرسی در پارلمان به سه درصد مجموع آرای شرکت کنندگان نیاز دارند.

در انتخابات عمومی روز یکشنبه صربستان، 3 هزار و 65 نفر از 18 فهرست برای کسب 250 کرسی مجلس نمایندگان و 12 نامزد از احزاب سیاسی و گروه ها برای احراز مقام ریاست جمهوری به رقابت پرداختند.

حدود یکهزار و 500 نفر از سازمان های مختلف داخلی و خارجی بر برگزاری انتخابات عمومی در سراسر حوزه های انتخاباتی نظارت داشتند و بیش از 100 خبرنگار خارجی این انتخابات را پوشش خبری دادند.

کد خبر 169427
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز