با وجود اهمیت نمایشگاه کتاب تهران و عمر 25 ساله این رویداد فرهنگی، نبود فضای جایگزین در سال‌های اخیر موجب شده تا ساکنان اطراف مصلی به‌دلیل بروز ترافیک شدید و اخلال در رفت‌وآمدشان از برگزاری نمایشگاه کتاب به‌شدت آزرده‌خاطر شوند.

نشست نمایشگاه بین المللی کتاب

مهر در گزارشی از نمایشگاه کتاب می‌نویسد: صبح جمعه 15اردیبهشت‌ماه، بیست و پنجمین نمایشگاه کتاب تهران شاهد حضور خیل عظیمی از مراجعه‌کنندگان بود که حتی پیش از باز شدن درهای مصلی بدانجا مراجعه کرده بودند که این میزان بالای مراجعه‌کننده باعث ایجاد ترافیک زیادی در خیابان‌های اطراف مصلی شده بود. همچنین تعداد زیادی از خودروها در حاشیه خیابان‌ها و کوچه‌ها پارک شده‌اند که این مسئله گلایه ساکنان محلی را به‌دنبال دارد.

امیر کاظمی از ساکنان خیابان خرمشهر می‌گوید: حتی تا فاصله‌های دور از مصلی هم خودروهای مراجعه‌کنندگان به نمایشگاه کتاب پارک شده است. این مسئله چند سالی است که برای ما ساکنان محلی مشکل ایجاد کرده است. امروز که سومین روز نمایشگاه است، ولی ما تا یک هفته دیگر این مشکل را به‌طور جدی داریم که در روزهای پنجشنبه و جمعه تشدید می‌شود. وی می‌افزاید: بارها پیش می‌آید که خودروها را مقابل پارکینگ خانه‌های این محله می‌گذارند و حتی اگر جریمه هم بشوند مشکل ما حل نمی‌شود.

همانطور که این شهروند اشاره می‌کند، نیروهای پلیس خودروهایی را که در حاشیه خیابان‌ها پارک کرده‌اند، جریمه می‌کنند، ولی این مسئله در کاهش ترافیک تاثیری ندارد. اما پارکینگ‌های عمومی که برای نمایشگاه در نظر گرفته شده است، گرچه ظرفیت بالایی دارند، ولی ورود به آنها نیز ماجرای خاص خودش را دارد و خیابان‌های منتهی به پارکینگ‌ها نیز ترافیک زیادی را شاهد است. ورودی پارکینگ‌ها هزار تومان است و مراجعه‌کنندگان از معطلی زیادی که برای ورود بدان‌ها تحمل می‌کنند، ناراضی هستند.

مریم احسان‌اللهی از افرادی که بیش از نیم‌ساعت در ترافیک خیابان مفتح شمالی منتظر است، می‌گوید: واقعا این معطلی کلافه‌کننده است. این تعداد مراجعه‌کننده نشان می‌دهد مردم برای فرهنگ و کتاب ارزش قائل هستند، ولی کسی به‌ آنها توجه نمی‌کند. وقتی پای آمار منفی کتابخوانی باشد، مردم مقصرند، ولی در چنین شرایطی کسی پاسخگو نیست که چرا حداقل امکانات را برای مردم فراهم نمی‌کنند. وی ادامه می‌دهد: من فکر نمی‌کنم مصلی که وسط شهر قرار دارد، جای مناسبی برای نمایشگاهی با این میزان مراجعه‌کننده باشد.

او که در جریان وعده‌های چندساله مسئولان درباره جابه‌جایی محل نمایشگاه نیست، می‌گوید: خیلی پیگیر خبرهای حاشیه‌ای نمایشگاه کتاب نیستم و نمی‌دانستم مسئولان نمایشگاه وعده می‌دهند که جای آن عوض می‌شود. به هر حال آنچه من می‌بینم این است که اتفاقی نیفتاده است. رسانه‌ها هم در ایام نمایشگاه به این موضوعات می‌پردازند و دوباره مشکلات فراموش می‌شود. درددل‌های ما هم به گوش کسی نمی‌رسد.

کامیار بداقی از افرادی که خودرواش را در پارکینگ نمایشگاه پارک کرده است، می‌گوید: اگر راه برگشت بود از آمدن به نمایشگاه منصرف می‌شدم، ولی خیابان یکطرفه بود! هزار تومان داده‌ام و نزدیک به یک ساعت وقتم تلف شده و حالا بعد از بارندگی دیشب و نم نم امروز صبح باید در گل‌ولای مسیر زیادی را پیاده بروم. وی اضافه می‌کند: مردم ما خیلی کتاب‌دوست هستند وگرنه با این مشکلات چه کسی حاضر است بیاید نمایشگاه؟ حالا شلوغی‌های خود سالن‌ها و نبود تهویه هم به جای خود.آنچه در این گزارش آورده شد، اهم صحبت‌های ساکنان منطقه نزدیک مصلای تهران و مراجعه‌کنندگان نمایشگاه کتاب است و البته تنها موضوع ترافیک و مشکلات پارک خودروها را مدنظر داشته است.

ترافیک سنگین خیابان‌های اطراف مصلی را قفل کرد

اما خبر دیگری از ترافیک فراوان و غیرقابل کنترل در خیابان‌های اطراف مصلی می‌گوید. این ترافیک، دیروز جمعه به بالاترین میزان خود رسید و حجم زیادی از خودروها خیابان‌های اطراف نمایشگاه را با ترافیک زیادی مواجه کرد. این ترافیک در همه خیابان‌های شمالی، شرقی، جنوبی و غربی دیده می‌شود. ترافیک سنگین در خیابان مفتح شمالی که خیابان شهید بهشتی را به منطقه هفت‌تیر وصل می‌کند به قدری زیاد است که به‌نظر می‌رسد مشکلاتی برای نمازگزاران که قصد رفتن به سمت دانشگاه تهران محل برپایی نماز جمعه تهران را دارند ایجاد کند.

بیست و پنجمین نمایشگاه کتاب تهران در حالی امسال در مصلای تهران برگزار می‌شود که چندین سال است وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و معاونان فرهنگی وی وعده داده‌اند که این نمایشگاه بزرگ به‌زودی مکان بهتری برای برپایی خواهد داشت. سال گذشته سید محمد حسینی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و بهمن دری معاون فرهنگی وی موکدا گفتند که نمایشگاه بیست و پنجم کتاب در مصلی برگزار نخواهد شد.

گذشته از مشکل ترافیک، دومین روز از نمایشگاه بین‌المللی کتاب در حالی برگزار شد که مشکل تهویه سالن‌های شبستان به‌ویژه در سرای اهل قلم بیش از پیش خود را به رخ مخاطبان نمایشگاه کشید. تمام تهویه‌های سالن شبستان مصلی از سوی مدیریت این مجموعه قطع بوده وعلت آن نیز مصرف روزانه 50 هزار لیتر گازوئیل برای روشن بودن آنها عنوان می‌شود که از سوی مسئولان مصلی غیرقابل تامین اعلام شده است. این مشکل در سرای اهل قلم به‌دلیل واقع شدن در طبقه دوم شبستان و نیز حضور همزمان تعداد قابل‌توجهی از مخاطبان نشست‌های ادبی بیش از پیش خود را نشان می‌دهد.

مشکل قطع و وصل اینترنت نمایشگاه نیز در روز دوم کماکان خود را نشان می‌داد و برخی از غرفه‌داران از نبود این خدمات در غرفه خود شکایت داشتند که گفته شده باید برای بهره‌مند شدن از آن به تشکل صنفی خود مراجعه کنند.

اشکال در کارتخوان‌های بخش کودک

قائم مقام نمایشگاه کتاب تهران در جریان بازدید از بخش کودک وعده برطرف شدن مشکلات مربوط به دستگاه‌های کارتخوان را به غرفه داران این بخش داد. داریوش رضوانی، قائم مقام بیست و پنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران صبح دیروز از بخش کودک و نوجوان این نمایشگاه بازدید کرد و در جریان مشکلات ناشران و غرفه‌داران این بخش از مصلی قرار گرفت. ناشران در این دیدار برخی از مشکلات خود از قبیل نبود دستگاه‌های کارتخوان و نیز فعال نبودن برخی از دستگاه‌های موجود را با رضوانی در میان گذاشتند. قائم مقام نمایشگاه کتاب تهران نیز به غرفه‌داران وعده برطرف شدن این مشکلات را ظرف چند ساعت داد. رضوانی همچنین در جریان اقدامات انجام‌شده برای جلوگیری از نفوذ آب به چادرهای بخش کودک قرار گرفت. این در حالی است که به گفته سریزدی بارندگی دیشب در 4 نقطه از چادرهای بخش کودک نفوذ کرده؛ هرچند تا‌کنون گزارشی از وارد شدن خسارت به کتاب‌های ناشران کودک واصل نشده است.

براساس این گزارش تردد جمعیت در جلوی سالن‌های بخش کودک چشمگیر است و با توجه به خردسال بودن طیف زیادی از بازدیدکنندگان این بخش حرکت مردم در معابر به کندی صورت می‌گیرد و همین مشکلاتی را برای غرفه داران و مسئولان سالن‌ها به‌وجود آورده است.

ازدحام در بخش بین‌الملل برای خرید سنگ‌های زینتی!

در حالی فروشنده‌های سنگ‌های زینتی در بخش بین‌الملل نمایشگاه کتاب مستقر شده‌اند که شنیده‌ها حاکی از آن است که مسئولان نمایشگاه اجازه حضور آنها را صادر کرده‌اند. در بخش بین‌الملل نمایشگاه کتاب تهران که در طبقه دوم سالن شبستان واقع شده قرار است ناشران خارجی و یا بنیادهای مرتبط با حوزه بین‌الملل کتاب حضور داشته باشند ولی گوشه‌ای از این سالن از همه جا شلوغ‌تر است! این شلوغی نه برای خرید کتاب یا محصولات فرهنگی بلکه برای خرید سنگ‌های زینتی برای ساخت گردنبند، دستبند، گوشواره و اقلامی از این دست است. 2میز که 2خانم فروشنده پشت آن ایستاده‌اند در بخش بین‌الملل نمایشگاه کتاب گذاشته شده است که آنها مشغول فروش سنگ‌های زینتی هستند و اتفاقا کارشان هم سکه است. از یکی از فروشنده‌ها درباره اینکه آنها اینجا چه کار می‌کنند می‌پرسیم که می‌گوید: مشغول فروش سنگ‌های زینتی هستیم؛ اینکه واضح است! به گفته وی، آنها تا پایان ساعت کار نمایشگاه در هر روز در همین جا خواهند بود.

از آنجا که فروش اقلامی غیراز کتاب در سالن‌های نمایشگاه تخلف محسوب می‌شود، جویای دلایل حضور آنها می‌شویم که شنیده‌ها حاکی از آن است حراست نمایشگاه دیروز با آنها برخورد کرده است، ولی نامه‌نگاری‌ها با مسئولان نمایشگاه باعث شده تا آنها بتوانند به فعالیت خود ادامه دهند.

کد خبر 169031

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز