همشهری‌آنلاین: دومین و سومین روز نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با رخدادهای ریز و درشتی روبرو بود. استقبال از خاطرات سال 68 آیت‌الله هاشمی رفسنجانی و انتشار تازه‌ترین اثر مرادی کرمانی از جمله این رخداد‌ها بود.

خاطرات سال 68 هاشمی

فروش 200 نسخه در روز

اگر کتابی آن هم با قیمت نزدیک به 20 هزار تومان در یک روز 200 نسخه بفروشد، آن هم در روزهای نخست نمایشگاه می‌توان لقب پرفروش را برای آن در نظر گرفت. کتاب خاطرات آیت‌الله هاشمی رفسنجانی که با عنوان «بازسازی و سازندگی» از سوی دفتر نشر معارف در غرفه این ناشر در شبستان عرضه می‌شود، به گفته مسئول غرفه در دو روز گذشته به طور متوسط 200 نسخه فروش رفته است.
مقدمه خواندنی و 30 صفحه‌ای آقای هاشمی بر این کتاب که تاریخ شهریور 90 را بر پای آن دارد از جمله مطالب خواندنی این کتاب است که به همراه اصل خاطرات و روز‌نوشت‌ها که در سال 68 و به صورت روزانه نوشته شده در 785 صفحه و به کوشش علی لاهوتی عرضه شده است.

آب‌انبار مرادی کرمانی در غرفه انتشارات معین

هوشنگ مرادی کرمانی که مجموعه آثارش از طریق انتشارات معین به بازار کتاب عرضه می شود، تازه ترین کتابش با عنون آب انبار را در این نمایشگاه عرضه عمومی کرده است. مرادی کرمانی که علاوه بر قصه‌های مجید کتاب شما که غریبه نیستید هم به چاپ بالای 15 نوبت رسیده است، در این کتاب تحت تاثیر خوانده‌هایش از متون کهن ادبیات کلاسیک است و به گفته برخی منتقدان فضای این اثرش با سایر آثارش تفاوت‌های اساسی دارد. انتشارات معین شرح کریم زمانی بر فیه مافیه را هم برای امسال در نمایشگاه عرضه می‌کند.

اعتراض سلیمی نمین به نحوه حروف گذاری در نمایشگاه

نحوه تخصیص و حروف‌بندی نمایشگاه برخی شبهه‌ها را برای ناشران و اهل قلم ایجاد کرده است. از جمله این ناشران عباس سلیمی نمین، روزنامة‌نگار و مورخ تاریخ معاصر ایران است که انتشارات دفتر مطالعه و تدوین تاریخ معاصر زیر نظر او در نمایشگاه غرفه دارد. سلیمی نمین در گفت وگویی باهمشهری‌آنلاین گفت که در سال‌‌های قبل غرفه ما در کنار غرفه دفتر نشر معارف قرار داشت، اما امسال غرفه ما را با افزودن یک کلمه نشر به ابتدایش به جایی پرت انداختند که من در صددم نسبت به چگونگی اختصاص غرفه و اصولا نحوه اجرای حروف الفبا بررسی‌ای انجام دهم و نسبت به این قضیه هم معترضم. تمرکز اصلی دفتر مطالعه وتدوین تاریخ معاصر بر نقد و بررسی کتاب‌های مربوط به تاریخ معاصر ایران است.

انتشار حدیث اسلامی

کتاب حدیث اسلامی ؛خاستگاه‌ها و سیر تطور، از جمله تازه‌ترین کتاب‌هایی است که از سوی انتشارات دارالحدیث به نمایشگاه رسیده و در غرفه همین ناشر عرضه می شود. این کتاب را هارالد موتسکی ،استاد مطالعات اسلامی دانشگاه نایمخن هلند تالیف کرده و مرتضی کریمی‌نیا برگردان فارسی آن را عهده داربود.این کتاب در 536 صفحه با قیمت 9 هزار تومان عرضه می شود.

ربع قرن بدون حضور یک رئیس نمایشگاه 25 سال گذشته

سرای اهل قلم روز گذشته چند نشست داشت که از جمله آنها برگزاری نشست ربع قرن نمایشگاه کتاب بود. نکته جالب توجه در این نشست عدم حضور حتی یک رئیس از نمایشگاه دوره‌های گذشته بود. در دوره‌های گذشته صباح زنگنه، احمد مسجد‌جامعی، علیرضا برازش، علی‌اصغر رمضانپور، محسن پرویز و بهمن دری ریاست دوره‌‌های مختلف نمایشگاه را بر عهده داشتند که هیچکدام از این افراد در این برنامه حضور نداشتند. به جز یک نفر بقیه روسای دوره‌های گذشته در ایران حضور دارند و یک هماهنگی مختصر دست‌اندرکاران برگزاری این گونه نشست‌ها در سرای اهل قلم می‌توانست حداقل یکی از این افراد را پای این برنامه بکشاند تا از تجارب خود در این زمینه سخن بگوید.

انتقاد رحماندوست از نحوه برگزاری میزگرد‌ها در سرای اهل قلم

مصطفی رحماندوست که به همراه علی‌اکبر اشعری برای نشست صبح جمعه سرای اهل قلم درباره باغ کتاب به این مکان آمده بود،‌پیشنهاد داد که بهتر است سرای اهل قلم محلی باشد برای گفت و گوی رودرروی مسئولان نمایشگاه و آنهایی که سیاستگذار در امور فرهنگی اند با اصحاب قلم و کتاب. رحماندوست همچنین از مسئولان نمایشگاه خواست سرای اهل قلم را به محلی برای پاسخگویی مسئولان تبدیل کنند.
بر اساس این گزارش در نشست باغ کتاب اشعری از راه اندازی این مکان در اوایل سال 92 سخن گفت و ا فزود که کارهای اجرایی این مکان 110 هزار متری تا بهمن به پایان خواهد رسید اما راه اندازی و تجهیز باغ کتاب چند ماهی زمان خواهد برد.

دلیل ما و عرضه کتابی از استاد محمد رضا حکیمی

کتاب تازه‌ای از استاد محمدرضا حکیمی از سوی انتشارات دلیل ما روز شنبه در غرفه این ناشر عرضه خواهد شد. سعدی،‌مدیر این انتشاراتی در گفت وگویی با همشهری‌آنلاین گفت که این کتاب دیدگاه و تحلیل استاد محمدرضا حکیمی درباره کتاب صحیفه سجادیه است که قرار است روز شنبه به نمایشگاه برسد. به گفته سعدی،‌این انتشاراتی همچنین تفسیری 8 جلدی بر صحیفه امام سجاد را با کوشش علی‌ اصغر رضوانی به نمایشگاه رسانده است.

کد خبر 168934
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز