پنجشنبه ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۱ - ۰۵:۴۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: نخستین روز و ساعات کاری نمایشگاه چندان هم خلوت نبود، به خصوص بخش خارجی که از ابتدای صبح شاهد حضور علاقه‌مندان و مشتاقان خرید کتاب‌های خارجی بود.

به گزارش همشهری آنلاین درب‌های نمایشگاه ابتدا به روی غرفه داران و نیم ساعت بعد به روی عموم مردم باز شد تا نمایشگاه بیست و پنجم کتاب عملا کار خود را آغاز کند. بر خلاف سال‌های گذشته که نمایشگاه در روزها و به خصوص صبح‌های روزهای نخست خلوت بود امسال اما جمعیت افزونتری در راهروها به چشم می‌آمدند.

موسوی گرمارودی در بخش عربی

  • علی موسوی گرمارودی شاعر و مترجم قرآن و نهج البلاغه از جمله نخستین چهره های شناخته شده ای بود که به بخش خارجی آمد. او راهنما و فهرست کتابهای خارجی را در اختیار داشت که بیش از 15 کتاب با موضوع اندیشه و فرهنگ در دنیای عرب را انتخاب و قصد خرید آنها را داشت. او به همشهری آنلاین گفت که ویرایش تازه ای از ترجمه صحیفه سجادیه را از سوی نشر هرمس و به گزینی مثنوی علی نامه را از سوی نشر میراث مکتوب در زمره تازه ترین کتابهایش در نمایشگاه عرضه کرد.

سوره مهر و برگزاری دو نشست

  •  انتشارات سوره مهر از جمله ناشرانی است که امسال با دست پر به نمایشگاه آمده است. این ناشر در غرفه خود دیدار و گفت وگوی با برخی نویسندگان و اهل قلم را تمهید کرده است. از جمله اینها برگزاری نشست تخصصی با حضور راویان و نویسندگان کتاب‌های «پایی که جا ماند» و «نورالدین پسر ایران» است 
    این انتشاراتی در ساعت 16 روز  در روز 14 اردیبهشت ماه کتاب «پایی که جا ماند»  را با حضور مولف و راوی (سید ناصر حسینی پور)کتاب برگزار می کند و روز 15 اردیبهشت ماه نیز به مناسبت انتشار دست نوشته‌ مقام معظم رهبری برای کتاب «نورالدین پسر ایران»، نشستی با حضور راوی اثر، نورالدین عافی و نویسنده کتاب، معصومه سپهری در ساعت 10 و 30 دقیقه برگزار می کند. غرفه مهر در شبستان اصلی مصلی تهران  در انتهای راهرو 27 دارد.

نشر چشمه و برپایی نمایشگاهی در فروشگاهش در کریمخان

  • نشرچشمه که بعد از کش و قوس های فراوان در نهایت نتوانست به نمایشگاه بیاید و خیل عظیمی از علاقه مندان به آثارش را بعد از یک سال انتظار بی نصیب گذارد،همزمان با نمایشگاه کتاب در فروشگاه خود در خیابان کریمخان نمایشگاهی ترتیب داده و آثارش را با تخفیفی همتراز با نمایشگاه کتاب به علاقه مندان عرضه کند. در سال جاری ناشرانی چون کویر، طرح نو،گام نو،امید فردا،آهنگ دیگر از حضور در نمایشگاه محروم شدند. دست اندرکاران نمایشگاه تا کنون توضیح قانع کننده ای درباره چرایی ممانعت از حضور آنان اعلام نکردند و حتی برخی از ناشران گفته اند که هیچ گونه حکم قضایی درباره آنها وجود ندارد.

   فرهنگستان هنر و کاخ بلند هزار ساله

  •  «کاخ بلند هزارساله» در برگیرنده مجموعه مقاله‌های برخی از اعضای پیوسته و وابسته فرهنگستان زبان و ادب فارسی  است که همزمان با نمایشگاه کتاب و به کوشش غلامعلی حداد عادل و از سوی انتشارات این فرهنگستان عرضه می شود.
    این کتاب مجموعه مقالات همایش بین‌المللی «هزاره شاهنامه» در 24 و 25 اردیبهشت‌ سال گذشته به همراه مقالاتی از نویسندگان «دانشنامه زبان و ادب فارسی» فرهنگستان درباره فردوسی و شاهنامه است.مجموعه مقالاتی که از آغاز انتشار مجله «نامه فرهنگستان» درباره فردوسی و شاهنامه در آن مجله به چاپ رسیده ‌بود، نیز در کتابی با عنوان «به فرهنگ باشد روان تندرست» به مناسبت هزاره شاهنامه، منتشر شد. «کاخ بلند هزارساله» نیز به مناسبت «هزاره شاهنامه» از سوی فرهنگستان منتشر شده و در برگیرنده مجموعه مقاله‌های برخی از اعضای پیوسته و وابسته فرهنگستان است، که پیش از این در منابع و مآخذ پراکنده دیگری به چاپ رسیده‌اند.
    کتاب «کاخ بلند هزارساله» در 624 صفحه، با شمارگان هزار نسخه و به قیمت 25 هزار تومان منتشر شد.

 کتابی تازه از ویلیام چیتیک

  •  کیمیای جان شرح و تفسیر دفتر سوم مثنوی است که شهاب الدین عباسی از سو نشر پیکان  برای نخستین بار در نمایشگاه عرضه کرده است.قلب فلسفه اسلامی چیتیک هم  با ترجمه عباسی از سوی انتشارات مروارید در نمایشگاه عرضه می شود.

 کتاب تازه با ترجمه دکتر محمدرضا باطنی

  • کتاب تازه دکتر محمد رضا باطنی که ترجمه ای است از کتاب ساخت و کار ذهن نوشته کالین بلک مور از سوی انتشارات فرهنگ معاصر به بازار کتاب آمد.این اثر یازدهمین کتاب از مجموعه دانش معاصر است که در این انتشاراتی و زیر نظر دکتر معصومی همدانی و دکتر حیدری خواجه پور منتشر می شود.

more

 گزارش همشهری آنلاین از نشست بررسی مجموعه کتابهای دانش معاصر

 از سوی دیگر خبرگزاری مهر هم برخی حاشیه های خواندنی نمایشگاه در روز نخست را آورده است که در زیر می توانید مروری بر آنها داشته باشید.

کمبود ون برای جابجایی و گشت های ارشاد

  • در حال حاضر حدود 10 دستگاه خودروی ون کار جابجایی رایگان بازدیدکنندگان را به جلوی شبستان انجام می‌دهد. این در حالی است که سال گذشته تعداد خودروهای ون فعال در نمایشگاه 30 دستگاه بود. پیش‌بینی می‌شود با افزایش جمعیت بازدیدکنندگان را نمایشگاه کتاب تهران تعداد دستگاه های ون افزایش یابد.همچنین در ورودی‌های مصلی چندین دستگاه خودروی گشت ارشاد برای نظارت بر وضعیت پوشش بازدیدکنندگان مستقر است.

هنوز برخی غرفه ها کارتخوان ندارند

  • برخی از غرفه‌های مستقر در شبستان هنوز به دستگاه‌های کارتخوان مجهز نشده است. این در حالی است که چند روز پیش از آغاز نمایشگاه مبلغ 25 هزار تومان از مسئول هر غرفه اخذ شده است. البته غرفه داران فاقد دستگاه های کارتخوان به خبرنگار مهر گفتند که این دستگاه در حال توزیع در شبستان است و پیش‌بینی می‌شود تا پایان امروز تمامی غرفه‌ها به دستگاه‌های کارت خوان مجهز شوند.
  • گزارش خبرنگار همشهری آنلاین هم حاکیست که تابلوی معرفی ناشران برخی از  راهرو های انتهایی( حروف م و ن ) تا حوالی ساعت 13 ظهر دیروز هنوز نصب نشده بود و کارکنان در حال نصب آن بودند.

 

کد خبر 168858
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز