همشهری آنلاین - سارا طالبیان: حوزه انتخابیه تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر 30 صندلی را در مجلس شورای اسلامی به خود اختصاص می‌دهد. در طول 9 دوره مجلس شورای اسلامی، انتخابات مجلس در تهران در همه دوره‌ها به دور دوم کشیده شده و تعدادی از نمایندگان در مرحله دوم انتخابات توانسته‌اند آرای شهروندان تهرانی را به دست بیاورند و وارد مجلس بشوند.

به گزارش همشهری آنلاین، انتخابات مجلس شورای اسلامی در تهران، همواره دور دومی هم داشته و تهرانی‌ها تعدادی از نمایندگان خود را در دور دوم انتخاب کردند و به مجلس فرستادند. از میان این 9 دوره مجلس شورای اسلامی در برخی دوره‌ها تعداد نمایندگان منتخب دور دومی کمتر و در برخی دوره‌ها بیشتر بوده است.

در جدول زیر آمار نمایندگان تهرانی راه‌یافته به مجلس شورای اسلامی در مرحله اول و دوم انتخابات در تمام دوره‌های مجلس شورای اسلامی آمده است:

مجلس شورای اسلامی

تعداد افراد راه‌یافته به مجلس در دور اول

تعداد افراد راه‌یافته به مجلس در دور دوم

مجلس اول

18 نفر

12 نفر

مجلس دوم

14 نفر

16 نفر

مجلس سوم

14 نفر

16 نفر

مجلس چهارم

2 نفر

28 نفر

مجلس پنجم

2 نفر

28 نفر

مجلس ششم

27 نفر

3 نفر

مجلس هفتم

29 نفر

1 نفر

مجلس هشتم

19 نفر

11 نفر

مجلس نهم

5 نفر

25 نفر

پس از برگزاری انتخابات اولین دوره مجلس شورای اسلامی قانون لزوم کسب حداقل 50 درصد آرای شهروندان برای راه یافتن به مجلس به قانون انتخابات اضافه شد. پس از برگزاری پنجمین دور انتخابات مجلس، این الزام تغییر یافت و کفایت کردن کسب 25 درصد آرای شهروندان برای راه یافتن به مجلس در قانون انتخابات جایگزین آن شد.

طبق ماده 8 قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی "انتخاب نماینده در مرحله اول منوط به کسب اکثریت حداقل یک چهارم کل آراء و در مرحله دوم و همچنین انتخابات میان دوره‌ای با کسب‌اکثریت نسبی به هر میزان است."

در نمودارهای زیر می‌توانید آمار مقایسه‌ای تعداد نمایندگان دور اولی و دور دومی تهران را در نه دوره مجلس شورای اسلامی ببینید:

نمودار تعداد نمایندگان راه‌یافته به مجلس در مرحله اول از حوزه انتخابیه تهران

نمایندگان تهران در مرحله اول

نمودار تعداد نمایندگان راه‌یافته به مجلس در مرحله دوم از حوزه انتخابیه تهران

نمایندگان تهران در مرحله دوم

همان طور که از جدول بالا و نیز از نمودارهای رسم شده مشخص است، در دوره‌های چهارم و پنجم مجلس شورای اسلامی، شهروندان تهران تنها دو تن از نمایندگان خود را در مرحله اول انتخابات برگزیدند و انتخاب 28 نماینده باقی مانده تهران به دور دوم انتخابات موکول شده که آمار بالایی است. در مقابل در دوره‌های ششم و هفتم مجلس شورای اسلامی بیشتر نمایندگان تهران در مرحله اول انتخابات رای و اعتماد شهروندان را کسب کرده و به مجلس رفته‌اند و تعداد کمی از نمایندگان در مرحله دوم انتخابات به محک رای ملت گذاشته شده‌اند.

مجلس نهم که هم اکنون در آستانه برگزاری دور دوم انتخابات آن در سراسر کشور هستیم، پس از مجالس‌ چهارم و پنجم رکورد دار نمایندگان دور دومی در حوزه انتخابیه تهران است. در این دوره از انتخابات تنها پنج نفر از نامزدهای انتخابات 25 درصد آرای مردم را طبق قانون انتخابات کسب کرده و وارد مجلس شده‌اند و 25 نماینده باقی مانده حوزه انتخابیه تهران به دور دوم انتخابات رفته‌اند.

ورود 25 نماینده حوزه انتخابیه تهران به مرحله دوم و کشیده شدن رقابت اصلی نامزدها به مرحله دوم انتخابات، شرایط خاصی را بویژه در تهران رقم می‌زند و اهمیت مرحله دوم انتخابات را دوچندان می‌کند. در مرحله دوم انتخابات شرط کسب 25 درصد آرا برای ورود به مجلس برداشته می‌شود و نامزدها با هر تعداد رایی که بتوانند به دست بیاورند، وارد مجلس می‌شوند. تجربه انتخابات‌های پیشین نشان می‌دهد که تفاوت رای مرحله اول و مرحله دوم نامزدها در تهران چندان نیست و بسیاری از نامزدها در مرحله دوم نیز به دلیل کمتر شدن مشارکت مردم نسبت به مرحله اول انتخابات و عوامل دیگر، 25 درصد آرای شهروندان تهرانی را به دست نمی‌آورند اما در هر صورت وارد مجلس می‌شوند.

چنین شرایطی در مرحله دوم انتخابات بویژه در تهران، مشارکت بیشتر و عقلانی‌تر مردم را در انتخابات می‌طلبد. به نظر می‌رسد با توجه به حذف شرط کسب 25 درصد آرا و رقابت تنگاتنگ بر سر 25 صندلی مجلس نهم در تهران، شهروندان تهرانی باید با دقت و وسواس بیشتری حضور و مشارکت در انتخابات را مورد بررسی و تحلیل قرار دهند تا در نهایت شایسته‌ترین افراد در مرحله دوم به عنوان نمایندگان تهران انتخاب شوند و بر صندلی‌ها بهارستان بنشینند.

کد خبر 168762
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز