همشهری آنلاین: بیتا وکیلی، رکورددار زن خاورمیانه در دوازدهمین دوره حراج کریستی، 12 اردیبهشت در کنفرانس خبری، درباره فروش 45 هزار دلاریش در دوبی و نیز ششمین نمایشگاه انفرادیش که این روزها در گالری ماه مهر درحال برگزاری است، به سئوالات خبرنگاران پاسخ داد.

نشست تجسمی

به گزارش همشهری آنلاین، بیتا وکیلی موفقیت خیره کننده اخیرش در حراج کریستی را موفقیتی برای هنر ایران و جامعه زنان هنرمند ایران خواند و گفت:«خوشحالم که به عنوان یک عضو کوچک از جامعه هنری ایران توانستم زمینه‌ساز این اتفاق مبارک شوم و به سهم خودم برخی نگاههای بین‌المللی را به سوی هنر ایران جلب کنم».

وکیلی با اشاره به اینکه اثرش در کریستی دوازدهم را یک مجموعه‌دار آمریکایی خریداری کرده است گفت: متأسفانه برخی قدر فرصت‌هایی مثل کریستی و نیز منزلت موفقیت هنرمندانمان در عرصه‌های بین‌المللی را نمی‌دانند.

کریستی یک دریچه بین‌المللی یک سکوی معتبر برای دیده شدن هنر ایران است و برخی نمی‌خواهند ثمرات بسیار مثبت این دیده شدن را اعتراف کنند.

هنر ایران بدون پشتوانه، با کیفیت عالی و برتر اما بدون بضاعت لازم برای پشتیبانی‌های مالی و معنوی، در سایه همت جمعی هنرمندان و مجموعه‌داران خصوصی با زحمت و تلاش بسیار در حراج هایی نظیر کریستی می‌درخشد و برخی به جای قدرشناسی از این حرکت سراسر مثبت در پی پیدا کردن نقطه ضعف‌اند.

به نظرم باید زیرک بود و به جای ضربه زدن و ایرادگرفتن از این رویدادها که نام ایران را در عرصه‌های بین‌المللی عزیز و بزرگ می‌دارد از آن حمایت کرد.

سئوال جدی این است که اگر فرصت‌هایی مثل کریستیز از دست رود،‌ چه کسی سود می‌برد؟!

بیتا وکیلی افزود:«موفقیت هنرمندانمان در حراج هایی نظیر کریستی سبب شده است گالری‌های معتبر بین‌المللی در پی انعقاد قرارداد با هنرمندان ایرانی باشند، به طور مثال در همین چندروزی که از کریستی گذشته، من چندین پیشنهاد از گالری‌های خارجی داشته ام ،‌متأسفانه برخی این موقعیت‌ها که در پی حراج ها نصیب هنر ایران می‌شود را نادیده می‌گیرند».

این نقاش تأکید کرد: در پنج دوره پیاپی کریستی دوبی حاضر بوده‌ام، هر بار اثرم به فروش رسیده و قیمت آثارم هم با شیب ملایمی روند صعودی داشته است همین روند و نیز فروش همه آثارم در نمایشگاههای داخلی گویای این نکته است که هنرم توانسته مخاطبان خود را بیابد.

من نیز در کنار ندای درونم و برآوردن نیازهای درونی‌ام در بوم های نقاشی، به مخاطبانم و به تحولات اجتماعی توجه دارم و همه تلاشم را می‌کنم که پس از هر موفقیت با ارتقای کیفیت آثارم، مسئولیت هنری خود را به نحو احسن انجام دهم.

وی گفت: دستیابی به رکورد در کریستی آغاز یک راه است، اشتباه را آن هنرمندی انجام می‌دهد که فکر می‌کند با رسیدن به موفقیت کارش تمام شده است.

من هربار و پس از هر موفقیت داخلی و خارجی احساس می‌کنم بار مسئولیتم سنگین‌تر شده است و همه همتم را به کار می‌بندم تا بهتر از قبل باشم.

برروی هر بوم سفید با انرژی کامل کار می‌کنم و دینم را تمام و کمال به هر اثر ادا می‌کنم.

وی در بخش دیگری از سخنانش درباره مجموعه تازه نقاشی‌هایش «شهریور»‌ که این روزها در گالری ماه مهر به روی دیوار است، گفت: یکی از ویژگی‌های آثارم در تمام این 20 سال این است که در هر بومم با یک چشم میکروسکوپ و با چشم دیگر تلسکوپ می‌بینم،‌ هم جلوه‌های تصویری بزرگ و درشت و هم ظریف‌کاری‌های ریزبینانه را می‌توان دید.

در مجموعه «شهریور» این خصیصه ادامه یافته اما فاصله ام به زمین بسیار کمتر از قبل شده است. از فضای کهکشانی سال‌های دورتر، از جغرافیای انسانی سال های اخیرتر به شهریوری رسیده‌ام که دیگر در آن زندگی زمینی کاملاً هویداست.

فلزات نماد آسمانخراش‌هاست وفیگورهای زنانه و فرم های جنینی در آثارم راه یافته‌اند؛ همه این تحولات بدون برنامه‌ریزی و در پی واکنشی حسی و بسیار ناخودآگاه در نقاشی‌هایم راه یافته‌اند اما به حتم می‌توان ردپای تحولات پیرامونی اجتماعی، سئوالات مخاطبان و نیز دلخواسته‌های خودم را در این تغییرات جستجو کرد.

وی درباره مفهوم «شهریور»‌ آثار تازه اش گفت: بر کلاژهای فلزی هر بومم پولک‌های زرق و برق دار پیداست گویی این بخش از اثر که نمادی از دنیای تکنولوژی زده غرب است بزک شده اند، اما در اطراف فرم های زنانه و جنینی، بافت رنگی نرم، نوعی آرامش و طمأنینه کار کرده ام تا اینگونه شرق و غرب را کنار هم بنشانم، شهریور نماد یک مرز است که می توان آن را پیوند دهنده هم تفسیر کرد.

وی گفت: من براساس نیاز درونی‌ام آثارم را خلق می‌کنم و در پی خلق نقاشی آبستره یا فیگوراتیو نیستم.

پیش‌بینی اینکه در آینده چه خواهم کرد سخت است اما می‌توانم محکم بگویم با صداقت نقاشی می‌کنم و این مهم را چون سرمایه‌ای بی بدیل به مخاطبان هدیه می‌کنم».

از مجموعه شهریور ده تابلو به روی دیوار گالری ماه مهر است که هشت تابلوی بزرگ آن به فروش رسیده است.

وکیلی دراین‌باره گفت: از فروش آثارم در داخل ایران بسیار خشنودتر می‌شوم، هیچ وقت پول اولویتم در زندگی نبوده از همین رو به رغم فروش چند ده هزار دلاری در خارج از کشور، در داخل کشور قیمت هایم را معقول و مناسب عرضه می‌کنم».

وی در پایان در توصیه به جوانانی که خواهان دستیابی به موفقیت‌های بزرگ هستند گفت: باید کار کرد، بسیار کار کرد و پشتکار بی‌پایان داشت.

خرده استعدادی هم لازم است اما کار زیاد اولویت نخست است، صداقت، خوشبینی و انعطاف پذیری از دیگر لوازمات این راه است.

نکته مهم دیگر این است که رسیدن به موفقیت، تازه آغاز راه است.

«شهریور» مجموعه تازه نقاشی‌های بیتا وکیلی تا 18 اردیبهشت در گالری ماه مهر، واقع در بلوار آفریقا، کوچه نیلوفر، پلاک هفت به روی دیوار است.

 

 

کد خبر 168732

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز