همشهری آنلاین: هشدار به امارات،توصیه به ارسال کنندگان سلاح به سوریه،این آتش دامن خودشان را می گیرد،نسبت به اقدامات تحریک آمیز تذکر داده می شود،در سیاست خارجی عمل متقابل داریم، از جمله محورها و اظهارات مهم نشست خبری این هفته سخنگوی وزارت خارجه است.

به گزارش مهر، رامین مهمانپرست سخنگوی وزارت امور خارجه پیش از ظهر روز سه شنبه در نشست هفتگی با خبرنگاران داخلی و خارجی که در محل وزارت خارجه برگزار شد، در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس رزمایش نظامی مشترک برگزار کردند و هواپیماهای آمریکایی اخیرا در امارات مستقر شدند ارزیابی و موضع شما در این باره چیست؟ پاسخ داد: درباره رزمایش نظامی که اعلام شد برخی کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس برگزار کردند به نظر می رسد اگر کشورهای منطقه به صورت بومی توانایی تأمین امنیت منطقه را با همکاری همه کشورهای منطقه داشته باشند این موضوع می تواند مفید باشد.

لزوم امنیت بومی برای منطقه

وی گفت: البته تاکنون اقدامی که نشان دهنده تأمین امنیت به وسیله کشورهای منطقه به صورت بومی باشد در شکل قابل انتظارش مشاهده نمی شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: هر نوع وابستگی به کشورهای فرامنطقه ای چه از نظر نیرو و امکانات و چه از نظر تجهیزات ، مغایر با تأمین امنیت منطقه خواهد بود و دخالت نیروهای خارجی می تواند امنیت منطقه استراتژیک خلیج فارس را تهدید کند.

وی گفت: آنچه ما به دنبال آن هستیم، تأمین امنیت منطقه با همکاری کشورهای منطقه و بدون دخالت و هدایت نیروهای خارجی است.

رد اتهام دست داشتن در ترور سفیر عربستان

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سوال خبرنگاری که از وی درباره ادعای عربستان مبنی بر اینکه ایران در طرح ترور سفیر این کشور در مصر دست داشته است گفت : مشاهده بیداری اسلامی در منطقه و تحرک مردم برای مشارکت در سرنوشت خودشان به منظور کسب استقلال واقعی و قطع وابستگی به آمریکا و قدرتهای متحد آن، نوید منطقه ای مقتدر در خاورمیانه با حضور کشورهای اسلامی را می دهد.

وی گفت: پیگیری و طراحی چنین مسائلی که فقط می تواند به اختلاف میان کشورهای جهان اسلام کمک کند فقط به نفع رژیم صهیونیستی و در منطقه طراحی شده آنها برای بازی جدید سیاسی است.

سخنگوی وزارت امورخارجه افزود: این مسائل به هیچ عنوان صحت ندارد و توصیه می کنیم مقامات کشورهای منطقه با هوشیاری به فکر تامین منافع ملی خود و جهان اسلام باشند.

واکنش به اف 22 های امریکایی

رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه ای وزارت خارجه در پاسخ به سئوال خبرنگار خبرگزاری فرانسه مبنی بر موضع وزارت امور خارجه درباره استقرار هواپیماهای اف 22 امریکایی در امارات ، تصریح کرد: کشورهای منطقه برای تامین امنیت خود باید به همکاریهای جمعی به شکل بومی روی بیاورند زیرا با متوسل شدن به کشورهای خارجی و تجهیزات آنان نه فقط امنیت منطقه تامین نمی شود بلکه به خطر می افتد.

مهمانپرست گفت: اگر این کشورها در منطقه واقعا به فکر اقتدار دفاعی خودشان هستند توصیه می کنیم تجهیزات نظامی خود را به سمت رژیم صهیونیستی جهت گیری کنند زیرا ظاهرا قرار بر این بود که کشورها با تجاوزهای این رژیم اشغالگر مقابله کنند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی تاکید کرد: ما به هیچ عنوان با حضور نیروهای خارجی در منطقه موافق نیستیم و حضورشان را مخل امنیت منطقه می دانیم.

انفجارهای سوریه محکوم است

وی در پاسخ به سئوال دیگر این خبرنگار در خصوص انفجارهای اخیر در سوریه تصریح کرد: ما پیگیر ایجاد صلح و امنیت در داخل سوریه هستیم و برای اینکه مطالبات مردم در فضایی مسالمت آمیز برآورده شود باید وضعیت با ثبات باشد. طرح آقای عنان طرحی است که اگر همکاری کشورهای دیگر را داشته باشد زمینه ساز گفتگو در فضای مناسب خواهد بود.

مهمانپرست اظهار کرد: آنچه که همگی باید پیگیر آن باشند جلوگیری از ارسال سلاح به داخل سوریه و ممانعت از اقدامات مسلحانه تروریستی است و انفجارهای اخیر در سوریه باید توسط همه کشورها محکوم شود.

توصیه به ارسال کنندگان سلاح به سوریه

وی در پاسخ به این سؤال که آیا توقیف کشتی حامل سلاح از طریق دولت لبنان دلیلی بر مخالفت برخی کشورها در خصوص طرح کوفی عنان محسوب نمی شود؟ افزود: برخی کشورها تلاش می کنند با تجهیز گروه های مخالف دولت سوریه و مجهز کردن آنها به سلاح های مختلف به ناامنی و جنگ داخلی دامن بزنند که توصیه ما خودداری از این اقدامات است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشور، گفت: صحنه سوریه عرصه ای برای محک زدن به نیات کشورهای منطقه و نیز کشورهای خارج منطقه است تا مشخص شود واقعاً این کشورها خواهان مطالبات مشروع مردمی هستند یا اهداف خاصی را دنبال می کنند و به دنبال تضعیف جبهه مقاومت و فشار آوردن به نظام حاکم بر سوریه هستند تا فشارهای وارده بر رژیم صهیونیستی که به دنبال بیداری اسلامی رخ داده است کاهش یابد.

هشدار به امارات

مهمانپرست همچنین در پاسخ به سئوال خبرنگار مهر مبنی بر اینکه در خصوص طرح برخی نمایندگان مجلس درباره کاهش روابط سیاسی، تجاری و فرهنگی با امارات، موضع وزارت خارجه در این خصوص چیست؟ گفت: روابط با همسایگان جزو اولویت های سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران است و فکر می کنیم باید از طرق مختلف به دنبال پیدا کردن راه های جدید همکاری و توسعه همکاری ها در منطقه باشیم و این همکاری ها می تواند به تأمین امنیت، ثبات، توسعه و پیشرفت کشورهای منطقه منجر شود.

وی افزود: بنابراین توصیه می کنیم برخی کشورهای منطقه از ادعاهای نسنجیده شان خودداری کنند چرا که ممکن است نمایندگان مجلس شورای اسلامی به عنوان نمایندگان ملت ایران بر اثر ادامه دادن برخی گستاخی ها تصمیماتی درباره همکاری با برخی کشورهای منطقه داشته باشند.
سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: توصیه می کنم کاری نکنند تا به روابط میان کشور ما و کشورهای منطقه خدشه ای وارد شود.

مهمانپرست گفت: نباید مردم ما را به مسیری هدایت کنند تا در نهایت خودشان را از منافعی که می توانند در رابطه با کشور ما بهره مند شوند محروم کنند.

رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه ای وزارت خارجه در پاسخ به سؤال دیگر خبرنگار مهر مبنی بر اینکه وزیر خارجه چین چه زمانی به ایران سفر می کند؟ افزود: سفر مقامات سایر کشورها به کشورمان به محض اینکه قطعی شد اطلاع رسانی می شود.

اجلاس سران عدم تعهد دهه اول شهریور در تهران

خبرنگاری پرسید نشست وزرای خارجی جنبش غیرمتعهدها قرار است در مصر برگزار و در آن آن ریاست جنبش به ایران منتقل شود آیا ایران برای این مسئولیت آمادگی دارد؟ که مهمانپرست در پاسخ گفت: اجلاس سران کشورهای عضو جنبش غیرمتعهدها در دهه اول شهریور امسال در تهران برگزار خواهد شد و ایران برای دوره ای سه ساله ریاست آن را برعهده خواهد گرفت.

وی افزود: برای برگزاری نشست سران ، اجلاس وزرای خارجه امری معمول است که این اجلاس نیز در مصر تشکیل خواهد شد.
مهمانپرست گفت: فکر می کنیم جنبش غیرمتعهدها با 118 عضوتوانایی بسیار بالایی برای تاثیرگذاری درعرصه بین‌الملل و رسیدگی به بحران‌ها دارد.

مهمانپرست افزود: باید از ظرفیت همه کشورهایی که به دنبال استقلال خود و قطع وابستگی‌ به قدرت‌ها هستند و خود را متعهد به این قدرت ها نمی‌دانند، استفاده کنیم.

سخنگوی دستگاه سیاست خارجی خاطر نشان کرد: دنیای امروز دچار مشکلات فراوانی شده که ریشه آنها طراحی‌های اشتباه چند کشور در غرب است که تصور می کنند به تنهایی می‌توانند جهان را اداره کنند ، نسخه‌هایی برای جهان امروز بپیچند و متاسفانه بحران‌هایی جدی ایجاد کردند و اکنون دامن خود آنها را بیشتر از همه گرفته است.

وی گفت: امیدواریم با همکاری کشورهای عضو جنبش غیر متعهدها جریانی در سطح بین‌الملل به وجود آید تا بتواند در رفع بی‌عدالتی‌ها، تبعیض‌ها و استانداردهای دوگانه تاثیرگذار باشد و احترام به حقوق ملت‌ها و برقراری نظام عادلانه را جایگزین وضع فعلی کند.

این آتش دامن خودشان را می گیرد

یکی از خبرنگاران از سخنگوی وزارت خارجه سئوال کرد اخیرا حرکت های ضد اسلامی در سراسر جهان گسترش یافته است ازجمله قرآن سوزی به دست یک کشیش یا افزایش خشونت علیه مسلمانان در آمریکا و افزایش روزافزون سایت های ضد اسلامی. اقدامات وزارت امورخارجه برای احقاق حقوق مسلمانان در کشورهای مختلف چیست؟ که مهمانپرست پاسخ داد: حرکت های ضد اسلامی یا اقداماتی که افراطیون برای دامن زدن به جنگ های مذهبی انجام می دهند متأسفانه نشأت گرفته از تفکر غلط غرب ناشی از جنگ تمدن ها و مذاهب است.

وی گفت: هر نوع جنگ افروزی و ایجاد درگیری میان مذاهب و اقوام مختلف و تمدن ها را نادرست و غیرانسانی تلقی می کنیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: به آنها نصیحت می کنیم این آتشی که برخی از افراطیون در پی دامن زدن به آن هستند و سکوت مقامات سیاسی این کشورها تأیید کننده حرکت آنها خواهد بود می تواند دامن آنها را بگیرد.

مهمانپرست با بیان اینکه بازی با اعتقادات و ارزش های ملت ها خطرناکترین حرکت هاست گفت: طی بیانیه ای خواستیم تا مقامات دولت آمریکا از این حرکتی که در آن کشور انجام شده است از جهان اسلام عذرخواهی کنند و اقدامات عملی برای تکرار نشدن چنین گستاخی هایی را در دستور کار خود قرار دهند.

وی افزود: اینکه در برخی کشورهای دیگر هم چنین اقداماتی انجام شود نیاز به حرکت عظیم جهان اسلام دارد و همه کشورهای اسلامی و پیروان ادیان الهی باید بسیج شوند و جلوی این رفتار را بگیرند.

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: این رفتار برای بشریت آینده خوبی را ترسیم نمی کند و احتیاج به حرکت جمعی در سطح بین الملل و جهانی دارد.

مهمانپرست افزود: امیدواریم کشورهای مختلف که احساس مسئولیت می کنند به ویژه کشورهای اسلامی آن طور که شایسته است به این گستاخی ها عکس العمل نشان دهند.

نزدیکی ایران و غرب عامل نگرانی برخی نباشد

وی در پاسخ به سئوال خبرنگار AP مبنی بر اینکه برخی پایگاههای اینترنتی مطالبی را مبنی بر نگرانی اعراب از بهبود روابط ایران با غرب منتشر کرده اند و آیا تحرکات عربستان و امارات بر این اساس صورت گرفته است افزود: در هر صورت ما خواهان داشتن بهترین روابط با همه کشورهای جهان بویژه همسایگان و کشورهای جهان اسلام هستیم.

وی گفت: خصومتی که دنیای غرب علیه ملت ما در طول سالیان گذشته دنبال کرده می تواند به نفرت ملت ها از رفتار مسئولان این کشورها دامن بزند.

سخنگوی وزارت امورخارجه افزود: دنیای غرب باید بپذیرد که جهان اسلام ، کشورهای مستقل و بویژه جمهوری اسلامی ایران روی پای خودشان ایستاده اند و اجازه دخالت در امور داخلی شان را به کسی نخواهند داد.

مهمانپرست گفت: این کشورها به حقوق و ارزشهای خودشان پایبند هستند و همه کشورها به ویژه دنیای غرب باید به ارزشها ، فرهنگ و حقوق ملت ها احترام بگذارند.

وی افزود: اگر کسی از اینکه دنیای غرب رفتار خودش را می خواهد جبران کند و قصد برگشت به مسیر صحیح را دارد و در صدد محترم شمردن حقوق کشور ماست ناراحت شود نشان دهنده این است که اهداف سیاسی خاصی را در ذهن پرورانده است.

سخنگوی وزارت امورخارجه گفت: ما به دنبال توسعه روابط با همه کشورها بویژه کشورهای منطقه هستیم و به آنها پیشنهاد داده ایم برای داشتن منطقه ای بهتر باید همکاری های منطقه ای را در دستور کار خود قرار دهند و به دنبال پیدا کردن راههای توسعه روابط باشند.

مهمانپرست افزود: از دامن زدن به اختلافات باید جلوگیری کرد و اجازه داد مردم به حق مشروع خودشان دسترسی پیدا کنند و در اداره کشور خودشان مشارکت داشته باشند.

وی گفت: وابستگی به قدرت ها در آینده نفعی برای آنها نخواهد داشت .

سخنگوی وزارت امورخارجه افزود: باید تلاش کنیم ریشه بحران را از جهان دور کنیم و علت بوجود آمدن بحران نیز چیزی جز قانع نبودن چند کشور به حقوق خودشان نیست.

مهمانپرست گفت: این کشورها به دنبال زیاده خواهی و مصادره منافع سایر کشورها به نفع خودشان هستند و اگر از این سیاست دست بردارند دنیای بهتری خواهیم داشت و همسایگان ما نیز نباید نگران باشند.

این رژیم باید تعیین تکلیف شود

خبرنگار سئوال کرد اخباری چند روز پیش منتشر شده مبنی بر اینکه اسرائیل بر سر در حرم مطهر حضرت ابراهیم (ع) در فلسطین پرچم خود را نصب کرده است، موضع وزارت امورخارجه در این باره چیست؟ که مهمانپرست پاسخ داد: درباره رژیم صهیونیستی و جنایاتی که مرتب تکرار می کند ریشه این مسئله در تعیین تکلیف وضعیت این منطقه خواهد بود.

وی گفت: تا موقعی که رژیم صهیونیستی به اشغال سرزمین های مردم فلسطین ادامه می دهد و هویت جعلی را به دوش می کشد و تنها راه زنده بودن و ادامه حیات خود را در ادامه تجاوزات می داند، این اتفاقات قابل مشاهده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: باید برای مسئله فلسطین و پدیده شوم صهیونیسم فکر اساسی کرد و آن احقاق حقوق همه مردم سرزمین اصلی فلسطین و بازگرداندن افرادی است که از کشورهای دیگر به این سرزمین کوچ و دولت نامشروعی را ایجاد کردند و این دولت نامشروع دائم به این جنایات ادامه می دهد.

اتحادیه مورد نظر عربستان نشدنی است

خبرنگاری پرسید: اخیرا مطرح شده است عربستان تلاش دارد اتحادیه‌ای متشکل از کشورهای عربی حوزه خلیج فارس تشکیل دهد و اعلام می کند علت این کار نگرانی از ایران است ، فکر می کنید شورای همکاری خلیج فارس کارآیی خود را از دست داده است که عربستان چنین تصمیمی را دنبال می کند؟ که سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ گفت: درباره وضع خاورمیانه که به چه سمتی خواهد رفت و یا برخی کشورها چه طراحی‌ هایی برای آن خواهند داشت ، فکر می کنیم تحولات جدی در منطقه در حال وقوع است و برخلاف تصورات و طراحی‌هایی که برخی کشورها به ویژه در غرب برای منطقه داشتند این تحولات به سمت و سوی دیگری خواهد رفت که شاید خواسته‌ها و انتظارات آنها را برآورده نکند.

وی افزود: با وقوع بیداری اسلامی در منطقه و حرکت مردم در کشور های مختلف و روی کار آمدن دولت‌های مردمی شاهد خاورمیانه جدیدی خواهیم بود و بزرگترین و برجسته ترین ویژگی این منطقه جدید مردمی و اسلامی بودن آن است.

سخنگوی امور خارجه گفت: بنابراین در طرح‌های مختلفی که اظهار می شود شاید اهدافی سیاسی مدنظر باشد تا از پدید آمدن وضع جدید در منطقه جلوگیری کند.

وی افزود: فکر می کنیم بهترین راه این است که کشورها خود را با وضع جدید خاورمیانه همراه کنند و این واقعیت را بپذیرند که مردم در منطقه بیدار شده‌اند و به دنبال ارزش‌های اسلامی و استقلال کشورهای خود هستند و از تسلیم بودن در برابر سیاست‌های آمریکا و برخی متحدان آمریکا و هم‌پیمانی با رژیم صهیونیستی بیزارند.

مهمانپرست گفت: اگر کشورهایی به دنبال اقتدار خود هستند این اقتدار از راه متوسل شدن به قدرت‌های خارجی و بازی‌های سیاسی به دست نخواهد آمد بلکه اقتدار واقعی کشورها از طریق برخورداری از حمایت ‌های اکثریت مردم آن کشور ایجاد خواهد شد.

وی افزود: آنها بهتر است به جای بحث‌های جدید سیاسی که هیچ یک از اینها نیز عملی نخواهد شد به فکر برآورده شدن خواسته‌های ملت ها و خودداری از سیاست‌های اشتباه و دخالت در امور سایر کشورها و سرکوب مردم در شرایطی که خواسته‌های خود را مسالمت‌آمیز بیان می‌کنند باشند.

سؤال دیگر این خبرنگار درباره ملاقات معاونان خانم اشتون با آقای جلیلی بود که پرسید: آیا در این مدت تماس و ملاقاتی میان آنها صورت گرفته است؟ سخنگوی وزارت امور خارجه پاسخ داد: اگر ملاقاتی بین معاونان مذاکره کننده اصلی کشور ما و مسئول مذاکره کشورهای1+5 صورت گیرد در چارچوب توافق ها ، کاملا طبیعی و برای تعیین چارچوب مذاکرات بعدی است.

وی افزود: فکر نمی کنم خبری شدن یا نشدن این موضوع چندان اهمیتی داشته باشد بلکه مهم این است که توافق شده است که تا اجلاس بعدی مذاکرات و گفتگو‌ها در سطح معاونان صورت گیرد و نتایج این گفتگو‌ها به دنبال تعیین دستور کار و چارچوب نشست بعدی باشد و فکر می کنم بحث‌های اصلی را در نشست بغداد دنبال کنیم.

مواضع رسمی از طریق جلیلی اعلام می شود

سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به سوال خبرنگاری که پرسید با توجه به اظهارات هفته گذشته سفیر ایران در روسیه، ایران چه شرط و شروطی برای پذیرش پروتکل الحاقی دارد؟ گفت: تنها مقام مسئول در این باره آقای جلیلی و همکارانش هستند و اظهارنظرهای متفرقه فقط می تواند به عنوان تحلیل های سیاسی و نظرات شخصی افراد باشد.

وی گفت: رسانه های خارجی به دنبال تحریف برخی از این نظرات و تحلیل ها هستند و سعی می کنند پیش از مذاکرات ، موضوع جدیدی را برای تحت الشعاع قرار دادن مذاکرات مطرح کنند.

مهمانپرست افزود: آنچه ملاک و شاخص خواهد بود نظرات مستقیم و تعیین کننده تیم مذاکره کننده اصلی است و همه نظرات مسئولان در شورای عالی امنیت ملی بحث و بررسی خواهد شد و در نهایت توسط تیم مذاکره کننده در جلسات به بحث گذاشته می شود.

سخنگوی وزارت امورخارجه با اشاره به اینکه رسانه های غربی به دنبال فتنه انگیزی و ابهام آفرینی در نظرات برخی دوستان ما هستند گفت: اگرقرار باشد توافقی صورت گیرد یا تعهداتی انجام شود یا اگر قرار باشد میزان احترامی که به حقوق ملت ما می خواهند بگذارند مشخص شود باید صبر کنیم در طول مذاکرات توسط مذاکره کنندگان اصلی مطرح شود.

نسبت به اقدامات تحریک آمیز تذکر داده می شود

وی در پاسخ به سؤال خبرنگاری در خصوص افزایش تحرکات نظامی جمهوری آذربایجان در مرزهای ایران و استقرار پایگاه رژیم صهیونیستی در این کشور افزود: اینکه در داخل هر کشوری اقداماتی در خصوص آمادگی دفاعی صورت گیرد در مسائل داخلی آن کشور قابل تعریف است اما اگر قرار باشد اقدامی تحریک آمیز به ویژه در نزدیکی مرزهای ما صورت گیرد مسلما تذکرات لازم داده می شود و مسئولان مربوط در این باره با هم رایزنی دارند و مطالب و یا نگرانی های احتمالی خود را به هم منتقل می کنند.

وی گفت: اینکه رژیم صهیونیستی به دنبال این باشد که در کشورهای همسایه تحرکاتی انجام دهد یا به دنبال طراحی فتنه باشد از ماهیت این رژیم انتظار می رود اما اینکه کشورهای همسایه در این دام اسیر شوند یا نشوند به هوشیاری آنها بستگی دارد.

مهمانپرست افزود: اگر آنها اسیر چنین طراحی هایی شوند مشکلات جدی برای امنیت منطقه و خودشان به وجود می آید.

بهتر است توجهی نکنیم

وی در پاسخ به سؤال دیگر این خبرنگار در خصوص اظهارات اخیر نماینده سابق آمریکا در سازمان ملل درباره سوریه گفت: اینگونه اظهارات به ویژه در آمریکا زیاد صورت می گیرد و در این کشور افراد مختلف نظرهایی دارند که خیلی از این نظرها در داخل جامعه آمریکا نیز کمترین تاثیری ندارد بنابراین بهتر است ما هم خیلی به این موضوعات توجه نکنیم.

مردم ما از محدودیت رابطه با انگلیس ناراحت نیستند

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سئوال خبرنگاری مبنی بر اظهار نظر یکی از نمایندگان مجلس درباره تلاش دولت انگلیس برای برقراری رابطه با کشورمان افزود: اظهار نظر نمایندگان مجلس درباره مسائل مختلف حق طبیعی آنان است اما ما نشانه جدیدی در این باره دریافت نکرده ایم.

وی، خصمانه بودن رفتار دولت انگلیس را استنباط مشترک ملت ایران دانست و گفت: این رفتار خصمانه در برهه های مختلف تاریخی به منافع ملی ما آسیب وارد کرده است و اقدام اخیر آنان به عنوان آغازگر تحریم زشت و غیرانسانی بانک مرکزی کشورمان ملت ما را عصبانی و نمایندگان مجلس را مصصم به کاهش رابطه با این کشور کرد.

مهمانپرست افزود: دولت انگلیس در اقدامی اشتباه ، نسنجیده و شتاب زده دیپلمات های خود را از کشورمان خارج کرد و خروج دیپلمات های ما را از کشورشان خواستار شد که همین موضوع به محدویت بیشتر روابط منجر شد.

وی گفت: مردم ما از محدودیت بیشتر در روابط دو کشور ناراحت نیستند و وقتی احساس می کنند کشوری به دشمنی آنان برخاسته است از کاهش یا قطع روابط بیشتر خوشحال می شوند.

توصیه به هیگ

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سئوال خبرنگار تهران تایمز که پرسید گزارش وزارت امور خارجه انگلیس درباره وضع حقوق بشر در ایران منتشر شده که در آن آمده است وضع حقوق بشر در ایران مناسب نیست و آمریکا نیز اخیراً تحریم های شدیدی علیه ایران اعمال کرده است، ارزیابی شما از این گزارش و اقدام آمریکا چیست؟ گفت: درباره گزارشی که وزارت خارجه انگلیس در خصوص وضع حقوق بشر در کشورهای مختلف منتشر کرد باید اشاره کنیم که متأسفانه مقامات انگلیس به بهانه وضع حقوق بشر در کشورهای مختلف در امور داخلی این کشورها مداخله می کنند که به آنها توصیه می کنیم از مداخله در امور داخلی سایر کشورها دست بردارند.

وی افزود: سرکوب و برخورد خشنی که پارسال اعتراض دانشجویان در منطقه تاتنهام در شمال لندن و نیز برخوردهای خشونت آمیز با جنبش ضد سرمایه داری در لندن گواه این است که وضع انگلیس در موضوع حقوق بشر بسیار اسف انگیز است و باید مقامات این کشور به وضع داخلی خودشان بپردازند.

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: البته توصیه می کنیم نهادهای مختلف حقوق بشری به تهیه گزارشی از آخرین وضع حقوق بشر در انگلیس اقدام کنند و با انتشار آن ، این وضع را به اطلاع افکار عمومی مردم دنیا برسانند.

اظهارات متفرقه را نمی پذیریم

مهمانپرست در پاسخ به سئوالی در رابطه با ادعاهای امارات پیرامون جزایر سه گانه ایرانی تصریح کرد:همانطور که بارها اعلام کرده ایم بحث جزایر سه گانه مربوط به حاکمیت ملی کشور ما است و سفر رئیس جمهور به ابوموسی در چارچوب اعمال حاکمیت ملی و سفر استانی صورت گرفت و اظهارات متفرقه و نسنجیده افراد دیگر درباره جزایر را نخواهیم پذیرفت.

وی گفت: این موضوع همیشه جزء مسائل حاکمیتی ملی ما بوده و در آینده نیز در چارچوب مسائل داخلی به آن خواهیم پرداخت.

سخنگوی وزارت خارجه با اشاره به اینکه جزایر سه گانه متعلق به ایران است و در تاریخ طولانی کشور ما جزء لاینفک سرزمین های ایران بوده و خواهد بود، گفت: برخی دوستان ما در کشورهای عربی به تحریک برخی کشورهای فرامنطقه ای برای تغییر نام خلیج فارس و کار بردن نام جعلی برای آن تلاش می کنند، ما یادآوری می کنیم که در توطئه قدرت های بزرگ بازی نکنند و به حقایق تاریخی تسلیم شوند.

1+5 با حسن نیت مذاکرات را دنبال کند

وی در رابطه با مذاکرات آتی با گروه 1+5 اظهار کرد: همانطور که بارها اعلام کرده ایم ما با حسن نیت وارد مذاکرات شده ایم و انتظار ما از طرف مذاکره این است که با حسن نیت و روحیه همکاری مذاکرات را دنبال کند.

مهمانپرست با اشاره به مذاکرات قبلی ایران با گروه 1+5 در استانبول گفت: خوشبختانه در استانبول شاهد روحیه همکاری بودیم و امیدواریم این روحیه حفظ شود تا نتایج مطلوبی حاصل شود.

در مورد مذاکرات ایران با 1+5 در بغداد گفت: مذاکرات همان طور که توافق شده در تاریخ 3 خردادماه در بغداد تشکیل خواهد شد و چهارچوب مذاکرات نیز بر اساس آنچه در استانبول به توافق رسیدند خواهد بود.

وی به نشست وین در 25 و 26 اردیبهشت ماه با آژانس نیز اشاره کرد و اظهار داشت: این نشست در چارچوب همکاریهای دوجانبه برای بهره مند شدن از فعالیتهای صلح آمیز هسته ای، ابهامات و سوء تفاهمات می تواند همکاریها را به سمت همکاری بهتر و کامل تر هدایت کند و حتما در فضای مذاکرات با 1+5 تاثیرگذار خواهد بود.

سخنگوی وزارت امور خارجه خاطر نشان کرد: البته ما همواره برای همکاری با آژانس و رفع ابهامات آماده بوده ایم و همچنین طرح مدالیته قبلی نشان می دهد که فعالیت های ما شفاف است و هر اقدامی که کمک کند این فعالیت ها تقویت شود در دستور کار ما خواهد بود.

مهمانپرست به مانور نظامی کشورهای حاشیه خلیج فارس نیز اشاره کرده و گفت: به نظر می آید اگر کشورهای منطقه به صورت بومی توانایی تامین امنیت منطقه را با همکاری همه کشورها داشته باشند و می تواند مفید باشد که البته تاکنون اقدامی که نشان دهنده تامین امنیت جمعی از سوی کشورها به صورت بومی باشد دیده نشده است.

وی افزود: هر نوع وابستگی به کشورهای اروپایی از نظر تجهیزات و ... مغایر با امنیت منطقه است و آنچه ما به دنبال آن هستیم امنیت منطقه با همکاری کشورهای منطقه بدون دخالت نیروهای خارجی است.

سخنگوی وزارت امور خارجه در بخش دیگری از سخنان خود در مورد گفته‌های اروپایی ها مبنی بر موافقت با غنی سازی 5 درصدی در ایران گفت: برای اینکه در رابطه با محتوای مذاکرات و نقطه نظرات 1+5 با نمایندگان کشورمان بشنویم باید تا 3 خردادماه صبر کنیم.

NPT مبنا باشد

وی ادامه داد: بحث غنی سازی 5 درصد نیز چیزی نیست که به عنوان یک موضوع جدید مطرح شود . کشور ما دارای فناوری هسته ای به صورت صلح آمیز است و اگر ان پی تی مبنا باشد معلوم می شود که غنی سازی اورانیوم تا چند درصد صلح آمیز است.

عمل متقابل می کنیم

خبرنگاری در رابطه با اقدام سفارت کانادا در تعطیل کردن بخش صدور ویزا سئوال کرد که مهمانپرست با اشاره به اینکه گفته شده است به دلیل مشکلات اقتصادی و مالی این اقدام صورت گرفته است، تاکید کرد: مسئولان سیاست خارجی این موضوع را دنبال می کنند و هر اقدامی که باعث به زحمت افتادن مردم ما بشود مورد پیگیری قرار می گیرد. در سیاست خارجی اصلی به نام اصل مقابله به مثل داریم که اگر اقدامی در جهت مقابله با منافع ملی ما صورت بگیرد پاسخ مناسب دریافت خواهد کرد.

واکنش اختلال در تجارت با عراق

خبرنگار دیگری در رابطه با قطع واردات کالاهای ایرانی در عراق سئوال کرد که سخنگوی وزارت خارجه با بیان اینکه این موضوع را اگر از وزیر صنعت، معدن و تجارت سئوال کنید جواب بهتری می گیرید گفت: در روابط تجاری ممکن است مباحث گمرکی و مالیاتی مطرح باشد ما مشکل خاصی با عراق نداریم و حجم روابط ما دائما در حال افزایش است.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در آغاز این نشست خبری روز خلیج فارس، هفته معلم و روز کارگر را گرامی داشت.

کد خبر 168622
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز