چهارشنبه ۱۱ مرداد ۱۳۸۵ - ۰۶:۴۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: برای داشتن سفری با خیال راحت نکات زیر را قبل از سفر فراموش نکنید:

 1- قبل از آغاز سفر، لازم است بازدیدهایی را از خودرو خود به عمل آورید. انجام یک بازدید ساده و کوتاه، قبل از سفر، به شما کمک می کند سفری بی خطر و مطبوع داشته باشید. پیش از حرکت و روشن کردن موتور، ابتدا فشار باد لاستیک ها را کنترل کرده و دقت کنید لاستیک ها ترک، خرابی و یا ساییدگی نداشته باشند(حتی تایر زاپاس).
 
2- نشت روغن، بنزین، آب و مایعات دیگر را به دقت مورد بازدید قرار دهید. از سالم بودن و کار کردن چراغها، اطمینان کامل حاصل نمایید. همراه داشتن آچار چرخ و جک، ضروری است. میزان آب رادیاتور و شیلنگ های مربوطه در قسمت جلویی رادیاتور را بازدید کنید که مسدود نشده باشد. میزان بودن آب باتری، روغن ترمز و کلاج، وضعیت تسمه پروانه و نشت لوله های بنزین را کنترل کنید. 
 
 3- بعد از روشن کردن موتور، از صحت کار سرعت سنج و سایر وسایل اندازه گیری اطمینان حاصل کنید. از ترمزها و صحت کار آنها، در محل امنی مطمئن شوید. به صداهای غیرعادی و اضافی موتور، توجه کنید. در صورتی که عیب یا نقص مشاهده نمودید، حتماً   نسبت به رفع آن اقدام نمایید و چنانچه همه قسمتهای خودرو، درست کار می کردند، با اطمینان و آسودگی خاطر، از سفر خود لذت ببرید.
 
رانندگی در آزاد راهها

  1- اطمینان از سلامت وسیله نقلیه (لاستیکها، چراغهای راهنما، ترمز و...)
 
2- خود و دیگر سرنشینان را به استفاده از کمربند ایمنی عادت داده و کودکان را به ضرورت استفاده از کمربند ایمنی به هنگام رانندگی، آموزش دهید.
 
3- پس از قرار گرفتن در خط عبور آزاد راه، با توجه به سرعتهای مجاز و مشخصات وسیله نقلیه خود (کندرو و تندرو)، در خط تعیین شده حرکت نمایید.
 
4- در هنگام تغییر مسیر با حفظ فاصله و احتیاط کامل، از چراغ راهنما و آیینه استفاده نمایید.
 
5- از بیرون نبودن اعضای بدن سرنشینان خودرو در هنگام حرکت، اطمینان حاصل کنید و حواستان متمرکز رانندگی باشد.
 
6- سعی کنید در هنگام رانندگی، با سرنشینان خودرو و تلفن همراه صحبت نکنید.
 
7- در هنگام نزدیک شدن به محل اخذ عوارض، ضمن امتحان ترمز و کاهش سرعت با توجه به آیینه وسیله نقلیه بدون انحراف به چپ و راست ناگهانی؛ در مسیری که قبلاً پیش بینی کرده اید، قرار گیرید.
 
8- در پشت فرمان خودرو، نگهبان جان خود و همسفران باشید و با سرعت مناسب و اعصابی آرام، رانندگی کنید.
 
9- جاده همیشه تسلیم راننده و راه باز، وسوسه انگیز است، پس با سرعت غیرمجاز رانندگی نکنید.
 
10- هنگام سفر، کنار آزاد راه توقف نکنید. با کمی حوصله به نزدیکترین پارکینگ (توقفگاه) می رسید و در صورت ضرورت و نیاز به توقف؛ خودرو را به شانه خاکی راه هدایت نمایید.
 
11- از پاک نمودن شیشه ها و چراغهای خودروی خود غفلت نکنید.
 
12- از بین خطوط، رانندگی کنید و خط سبقت را برای مدت طولانی اشغال نکنید.

کد خبر 1684

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز