همشهری آنلاین: سومین مجموعه نشست‌های بنیاد شمس تبریزی با همکاری موسسه فرهنگی اکو و با سخنرانی دکتر توفیق سبحانی برگزار شد.

اندیشه و عرفان

به گزارش همشهری آنلاین، سومین جلسه از سلسله نشست‌های ماه گفتار بنیاد شمس تبریزی با همکاری موسسه فرهنگی اکو و با موضوع «برهان‌الدین محقق ترمذی؛ مربی مولانا» برگزار شد.

در این نشست، استاد توفیق سبحانی، مولاناپژوه سرشناس ایران که در سال 1388 نسخه تصحیح شده کتاب «فیه ما فیه» را به چاپ رسانده است، در حضور دکتر حجت‌اله ایوبی، رئیس موسسه فرهنگی اکو، دکتر محقق، سفیر ژاپن در ایران و جمعی از مولانا پژوهان و دوستداران حضرت شمس، درباره زندگی و جایگاه برهان‌الدین محقق ترمذی مربی و استاد مولانا و همچنین تأثیر این شخصیت بر مولانا سخن گفت.

برهان‌الدین محقق، دوست و مرید بهاء‌الدین، پدر مولانا جلال الدین بود که به وصیت بهاءالدین، پس از کوچ او از این جهان، تربیت معنوی و هدایت روحانی مولانا را به عهده گرفت.

دکتر سبحانی، با تأکید بر مقام و جایگاه والای برهان‌الدین، گفت: «برهان‌الدین محقق، واقعا برهان دین است آن‌چنان که شمس که با هیچکس تعارف نداشته درباره او این جمله را گفته است: سید را بوی روح و مستی روح بیش که مولانا را. و این جمله، حرف تعارف‌آمیزی نیست».

استاد توفیق سبحانی، افزود: «درباره سیدبرهان‌الدین محقق ترمذی، اطلاعات اندکی در دست است. زادگاه او ترمذ، شهری خرم و بر لب رود جیحون بود.

برهان‌الدین از زادگاه خود، ترمذ به بلخ آمد، در محضر بهاءالدین ولد، پدر مولانا، وارد شد و دست ارادت به او داد. بهاءالدین هم که استعدادی در برهان‌الدین یافته بود، تربیت فرزند خود جلال‌الدین را به اون سپرد».

مجموعه نشست‌های «شمس در آینه مولانا» به دبیری دکتر احمد جلالی دوشنبه‌های اول هر ماه از سوی بنیاد شمس تبریزی و با همکاری موسسه فرهنگی اکو میزبان شمس‌پژوهان و مولوی شناسان نامدار ایرانی و خارجی خواهد بود.

پیش از این دو نشست با حضور دکتر موحد و دکتر محقق و سخنان این دو استاد مولانا و شمس پژوه برپا شده بود.

 

 

کد خبر 168232

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دین و اندیشه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز