همشهری‌آنلاین: نخستین شماره از دوره جدید مجله «دانش روز» که برخی از روزنامه‌نگاران حوزه فرهنگ در تحریریه آن فعالیت می‌کنند در 116 صفحه و با قیمت سه هزارتومان و مطلبی درباره روایت‌ روزهای‌آلزایمر بی‌بی فیلم قصه‌های مجید منتشر شد.

نشریه دانش روز

به گزارش همشهری‌آنلاین، این نشریه که شعار «دانستن حق مردم است» را بر پیشانی خود نشانده با یک تصویرسازی جلد از نئاندرتال‌های ایرانی و گزارشی ویژه درباره قیافه و زندگی این انسان‌های اولیه در ایران همراه است!

این گزارش مستند باستان‌شناختی به پرسش‌های مختلف درباره سبک زندگی، مکان زیست، فیزیک بدنی، خوراک و نحوه شکار، دلایل مرگ و انقراض نئاندرتال‌های ایرانی پاسخ داده و تصویرسازی و مولاژهایی از قیافه این انسان‌های اولیه را در خود دارد.

پرونده و گزارش‌هایی درباره احتمال برخورد یک شهاب سنگ با زمین، گفتگوهای معاون هیتلر با یک روانپزشک، تاسیس اولین مریضخانه مدرن در ایران، ناگفته‌های جیمز کامرون درباره کشتی تایتانیک و گفتگویی ویژه با دکتر عبدالرحمن نجل رحیم نورولوژیست درباره افسردگی و رابطه آن با مغز از دیگر مطالب اولین شماره دانش روز هستند.

روایت روزهای آلزایمر پوراندخت یزدانیان (بی بی) توسط فرزند او کیومرث پور احمد و پزشک معالج این هنرمند ایرانی نیز از مطالب بخش پزشکی این مجله است.

دانش روز با سردبیری رضا خجسته رحیمی و تحریریه‌ای که پیش از این عمدتا در نشریات فرهنگی همچون شهروند امروز مشغول به کار بودند بر روی گیشه رفته است.

در سرمقاله اولین شماره این مجله آمده است: «دانش روز یک مجله علمی آکادمیک و تخصصی نیست؛ قرار هم نیست پهلو به پهلوی نشریات زرد بزند. دانش روز، می‌خواهد مخاطبانی را از میان طبقه متوسط در سنین متفاوت جذب کند. معتقدیم «دانستن حق مردم است» و در طول تاریخ نیز اشتیاق به دانستن اصلی‌ترین علت پیشرفت علم بوده است. بنابراین آمد‌ه‌ایم تا متکی بر همین شعار به خواست عمومی طبقه متوسط ایرانی در چارچوب نشریه‌ای علمی پاسخ دهیم.»

در سرمقاله این مجله همچنین اشاره شده که برای این تیم مطبوعاتی - که در میان آنها نام‌هایی همچون سرگه بارسقیان، مریم شبانی، امیلی امرایی، کاوه شجاعی، فرزانه سالمی، فرید مدرسی و بهرنگ رجبی دیده می شود- انتشار نشریه‌ای علمی در ابتدای امر بدیع و دور از ذهن بوده است.

کد خبر 168156
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز