شنبه ۹ اردیبهشت ۱۳۹۱ - ۱۰:۴۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: مدیرروابط عمومی اورژانس پایتخت با بیان اینکه بیش از 49 درصد از کل تماس‌های دریافتی مرکز فوریت‌های پزشکی 115 در سال گذشته را مزاحمان تلفنی به خود اختصاص داده‌اند، گفت: میانگین سنی مزاحمان تلفنی 10 تا 20 سال تخمین‌زده شده است و با تعطیلی مدارس، بیم افزایش مزاحمت‌های تلفنی وجود دارد.

اورژانس

حسن عباسی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه در سال گذشته سه میلیون و 636 هزار و 846 تماس با مرکز فوریت‌های پزشکی (115) تهران گرفته شده، گفت: از این میان، 6/12 تماس‌ها عملیاتی شده و 5/14 تماس‌ها نیز برای ارائه مشاوره پزشکی بوده است.

 وی با بیان اینکه روزانه به طور میانگین 17 هزار تماس در مرکز فوریت‌های پزشکی 115 تهران به ثبت می‌رسد، گفت: از کل تماس‌های دریافتی، 66/49 درصد تماس‌ها را مزاحمان تلفنی تشکیل می‌دهند.

 صاحبان ایرانسل و مردان بیشترین مزاحمان تلفنی اورژانس تهران را تشکیل می‌دهند

 عباسی با بیان اینکه 18/9 درصد از تماس‌های مزاحمان تلفنی اورژانس تهران را مالکان شرکت ایرانسل تشکیل می‌دهند، گفت: بیشترین مزاحمان اورژانس تهران را مالکان ایرانسل تشکیل داده و متاسفانه شرکت مخابراتی ایرانسل، هیچ کمکی مبنی بر قطع یا اخطاریه به مالکان اینگونه خطوط نمی‌کند.

 مدیرروابط عمومی اورژانس تهران در مورد جنسیت مزاحمان تلفنی اورژانس تهران گفت: از آنجایی که اپراتورهای مرکز فوریت‌های پزشکی تهران را زنان تشکیل می‌دهند، عمده مزاحمان تلفنی مردان هستند.

 وی در توضیح خاص‌ترین مزاحمان تلفنی مرکز 115 به تماس مکرر پیرزنی 80 ساله اشاره کرد و گفت: این پیرزن در هر تماس عنوان می‌کرد که دچار افت فشار خون و دیگر مشکلات کهنسالی شده است اما هنگامی که تکنیسین‌های اورژانس برای بررسی وضعیت جسمانی او به منزلش مراجعه می‌کردند، این پیرزن به دلیل کمبود محبت، با تکنیسین‌های اورژانس صحبت می‌کرد تا از تنهایی دربیاید.

 عباسی افزود: چندی پیش نیز با بررسی سوابق، مشخص شد که فردی در طول یک سال هفت هزار مرتبه با اورژانس تهران تماس گرفته و با ارائه گزارش‌های کذب، قصد ایجاد مزاحمت برای مرکز فوریت‌های پزشکی را داشت که با شکایت اورژانس تهران این مساله رفع شد.

 مزاحمت 8 ساله جوان بی‌خانمان برای اورژانس

 وی در ادامه به تماس‌های مکرر جوانی بی‌خانمان اشاره کرد و گفت: این فرد که بیش از 8 سال است با تماس‌های مکرر خود به اورژانس باعث مزاحمت می‌شد، هربار در یکی از نقاط شهر به خصوص در محلات شمالی تهران، به گونه‌ای وانمود می‌کند که دچار تشنج شده و از مردم طلب کمک می‌کند و تکنیسین‌های اورژانس نیز پس از حضور در صحنه حادثه متوجه می‌شوند که این بیمار فردی نیست جز جوان بی‌خانمانی که مدتی است این روند را در پیش گرفته است.

 تلفن‌های عمومی یکی از ابزارهای مزاحمت برای اورژانس تهران هستند

 عباسی با بیان اینکه تلفن‌های عمومی نصب شده در سطح پایتخت نیز یکی دیگر از ابزارهای افراد برای ایجاد مزاحمت برای اورژانس تهران است، گفت: تلفن‌های عمومی به گونه‌ای طراحی شده که بدون پرداخت پول یا واردکردن کارت، با فشار یک دکمه به مرکز فوریت‌های پزشکی تماس گرفت که گاها دیده می‌شود، مزاحمان تلفنی، از تلفن‌های عمومی استفاده می‌کنند.

 وی با بیان اینکه میانگین سنی مزاحمان تلفنی اورژانس تهران، نوجوانان 10 تا 20 سال هستند، گفت: در مواردی دیده می‌شود که نوجوانان با تماس با مرکز 115 اعلام وضعیت اضطراری کرده، به‌گونه‌ای که آمبولانس به محل حادثه اعزام می شود و اما پس از رسیدن ماموران اورژانس به محل حادثه مشخص می‌شود که تعدادی از کودکان با تماس با 115، گزارش غلط اعلام کرده و باعث خارج شدن آمبولانس از آشیانه شده‌اند و در مواردی نیز دیده شده است که نوجوانان پس از حضور تکنیسین اورژانس در محل یاد شده برای امدادگران دست تکان داده و به آنان می‌خندند.

 عباسی با بیان اینکه اوج تماس‌های مردم با مرکز فوریت‌های پزشکی از ساعت 12 -14 ظهر، 19 - 17:30 و 20 تا 24 است، گفت: معمولا تعداد مزاحمان در این ساعات زیاد می‌شود.

 با تعطیلی مدارس مزاحمان تلفنی افزایش می‌یابند

 مدیرروابط عمومی اورژانس تهران با بیان اینکه با تعطیل‌شدن مدارس بیم افزایش مزاحمان تلفنی نیز وجود دارد، گفت: بیشتر مزاحمین مرکز اورژانس تهران را نوجوانان تشکیل می‌دهند که پس از خروج از مدرسه و برای تفریح، اقدام به ایجاد مزاحمت برای اورژانس می‌کنند که امید است مسوولان آموزش و پرورش چاره‌ای برای این مشکل بیندیشند.

 وی در مورد برخی از رفتارهای مردم در هنگام انجام ماموریت تکنیسین‌های اورژانس گفت: چندی پیش تکنیسین‌های اورژانس در حال انتقال بیماری به یکی از بیمارستان‌های تهران بودند که سرنشین یک دستگاه خودرو سواری پرشیا، اقدام به مسدودکردن مسیر حرکت آمبولانس کرد.راننده آمبولانس با دادن علامت‌های مختلف سرانجام توانست از سرنشین این خودرو پیشی بگیرد، پس از مدتی، سرنشین این خودرو با مسدودکردن مسیر آمبولانس اقدام به درگیری با راننده کرده و با استفاده از شوکر برقی یکی از تکنیسین‌ها را از ناحیه چشم و صورت دچار مصدومیت شدید کردند.

 عباسی با بیان اینکه ایجاد مزاحمت برای دستگاه‌های خدمت‌رسان و حساسی همچون اورژانس تهران تبعات متعددی در بر دارد، گفت: گاه دیده شده، آمبولانس به همراه تیم درمانی به دلیل اعزام به گزارشی اشتباه از آشیانه خارج شده و در این هنگام حادثه‌ای حقیقی رخ داده است که برای پوشش این حادثه، مجبور شده‌ایم که آمبولانسی دورتر از محل حادثه به محل اعزام کنیم که این مساله سبب افزایش زمان حضور تکنیسین‌های اورژانس به محل حادثه شد.

 برخورد شرکت مخابرات با مزاحمان هدفمند اورژانس

 مدیرروابط عمومی اورژانس با بیان اینکه اورژانس تهران از مزاحمان شکایت خواهد کرد گفت: با هماهنگی‌ شرکت مخابرات، همراه اول، مزاحمانی را که به صورت هدفمند برای این مرکز ایجاد مزاحمت می‌کنند، برخورد می‌کند.

 به گفته وی چندی پیش نیز فردی که به بهانه‌های واهی به آمبولانس اورژانس 115 قم آسیب رسانده بود از سوی شعبه 110 دادگاه عمومی (جزایی) قم به شش ماه حبس محکوم شد.

 عباسی گفت: براساس این رای متهم پرونده که در تاریخ 16 دی‌ماه سال گذشته به بهانه دیر رسیدن آمبولانس اورژانس 115 اقدام به تخریب آمبولانس با میله فلزی کرده بود، به استناد ماده 677 قانون مجازات اسلامی به شش ماه حبس و جبران خسارات وارده محکوم شد.

کد خبر 168118
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز