پنجشنبه ۷ اردیبهشت ۱۳۹۱ - ۱۱:۴۰
۰ نفر

همشهری آنلاین- زهره بانی: یکی از موضوعاتی که باعث نگرانی والدین می‌شود، صافی کف پای کودکان است و اینکه این عارضه، با گذشت سال‌ها بهبود می‌یابد یا بدتر می‌شود و در صورت عدم درمان چه مشکلاتی ایجاد می‌کند؟

صافی کف پا

به نظر می‌رسد صافی کف پایک عارضه ارثی است و علت آن شلی بیش از حد لیگمان‌ها و کپسول مفصلی است که باعث افتادگی قوس داخل پا می‌شود .چاقی کودک هم علاوه بر شلی لیگمان‌ها می‌تواند از عوامل ایجاد کننده صافی کف پا باشد.

معمولا عارضه صافی کف پا در سنین زیر 6 سالگی ایجاد می‌شود . اما آیا واقعا این مشکل نیاز به درمان دارد و اگر کسی که دچار صافی کف پا است از کفش‌های طبی استفاده نکند با چه مشکلاتی مواجه خواهد شد؟

عوارض صافی کف پا

دکتر یوسفی، متخصص ارتوپدی معتقد است اگر عارضه صافی کف پا درمان نشود، تا ندون آشیل دچار کوتاهی شده و باعث ایجاد محدودیت درحرکت مچ پا می‌شود و به مرور زمان در مفاصل مچ پا اختلال ایجاد می‌شود. بیمار در ناحیه مچ پا و قوس داخلی احساس درد می‌کند و همین درد به مرور زمان باعث ایجاد محدودیت در حرکات مفاصل زیر مچ می‌شود.

کف پای صاف در کودکی باعث می‌شود کودک نتواند مسافت‌های حتی متوسط را پیاده‌روی کند و خیلی زود خسته می‌شود.

صافی کف پا استعداد پیچ خوردگی در پا را افزایش می‌دهد.

به طور کلی سیکل راه رفتن و دویدن این افراد کاملا متفاوت است به این معنی که در سیکل راه رفتن و دویدن این افراد، حرکات انفجاری جلو برنده وجود ندارد.

در صورت عدم درمان صافی کف پا، به مرور زانوها حالت ضربدری پیدا کرده و مفاصل مچ پا به طرف داخل متمایل می‌شوند. با افزایش چرخش استخوان‌های ران به داخل، قوس کمری نیز افزایش می‌یابد که علاوه بر ایجاد برجستگی شکم، منشا کمر درد نیز می‌شود.

عوارض صافی کف پا

به طور کلی، صافی کف پا باعث اختلال در راه رفتن می‌شود و این افراد بیش از افراد سالم مستعد پیچ حوردگی پا و حتی ابتلا به آرتروز هستند.

صافی کف پا حتی می‌تواند موجب سر دردهای مزمن شود. زیرا با افت قوس طولی پا، فعالیت عضلات ناحیه پا و ساق پا تغییر شکل می‌دهند و برخی عضلات پا، چون کوتاه می‌شوند، دایم فعالیت می‌کنند و عضلاتی هم دچار کشیدگی ‌شده و ضعیف می‌شوند. سیگنال‌های عضلاتی که دایم و نا به جا فعالیت می‌کنند، در عملکرد مغز اختلال ایجاد کرده و باعث ترشح مواد شیمیایی خاصی می‌شوند که موجب التهاب عروق مغزی و در نهایت بروز سردرد و گاهی میگرن می‌شود.

در مجموع، کسانی که کف پایشان صاف است، دچار محدودیت در حرکت هستند.

علایم و عوارض صافی کف پا

  • قرار گرفتن کناره داخلی پا روی زمین هنگام ایستادن یا راه رفتن
  • پهن شدن پا و بیرون زدگی پنچه پا هنگام راه رفتن
  • عدم مهارت در راه رفتن و کشیدن پا روی زمین، هنگام راه رفتن
  • انحراف انگشت شست پا
  • چرخش پاشنه به بیرون
  • کاهش قوس طولی پا
  • برجستگی استخوان ناوی
  • خستگی زودرس و کمردرد
  • فشار دایم به عروق و اعصاب پا و ایجاد دردهای عصبی در ناحیه پا
  • ساییدگی کناره داخلی پاشنه کفش

شیوه اندازه گیری صافی کف پاشیوه اندازه گیری صافی کف پا

علمی ترین شیوه برای تعیین صافی کف پا، تهیه اسکن از کف پا است، اما شیوه‌ای نیز وجود دارد که در منزل می‌توانید به راحتی صافی کف پا را محاسبه کنید.با استفاده از مرکب یا هر ماده دیگری نقش کف پای خود را روی کاغذ سفید تهیه کنید.

سپس کمترین پهنای پا را در قسمت میانی با سانتی‌متر اندازه گیری کنید (خط A). اندازه پهن‌ترین قسمت پاشنه را نیز معین کنید (خط B). خارج قسمت تقسیم اندازه A به اندازه B را به دست آورید.

در صورت وجود صافی کف پا، در یک سالگی، این عدد یک یا نزدیک به یک است. در سنین 12 تا 14 سال بین 3/0 تا 9/0 است و در بزرگسالی به 8/0 (بین 3/0 تا 1/1) می‌رسد.

کد خبر 167914
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز