گروه اقتصادی- رضا کربلایی: تلاش وزرای جهاد کشاورزی و صنعت، معدن و تجارت به همراه دبیر ستاد هدفمندی یارانه‌ها برای قانع‌کردن نمایندگان مجلس و راضی‌کردن آنها جهت اجرای فازدوم هدفمندی یارانه‌ها نتیجه نداد و نمایندگان تصمیم‌گیری درباره جزئیات طرح دوفوریتی اصلاح قانون هدفمندی یارانه‌ها و میزان افزایش قیمت حامل‌های انرژی را به نشست 17اردیبهشت مجلس موکول کردند.

به گزارش همشهری، در نشست روز سه‌شنبه مجلس پیش از تصمیم‌گیری نهایی درباره کم و کیف افزایش قیمت حامل‌های انرژی در مرحله دوم اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها، نمایندگان دولت تلاش کردند با ارائه توضیحات و پررنگ‌کردن دستاوردهای اجرای قانون یادشده، مانع از محدودشدن اختیار دولت در اصلاح قیمت‌ها شوند. توضیح نمایندگان دولت با واکنش چهره‌های شاخص مجلس مواجه شد که نسبت به تشدید نگرانی‌ها به‌دلیل گرانی‌ها و نادیده‌گرفتن قانون از سوی دولت انتقاد داشتند و خواهان کشیده‌شدن ترمز هدفمندی یارانه‌ها بودند.

در پایان مذاکرات و رایزنی‌های بین مجلس و دولت این محمدرضا باهنر نایب رئیس مجلس بود که اعلام کرد: مجلس از سخنان وزیران درباره هدفمندی یارانه‌ها قانع نشد. نمایندگان پس از آن بررسی کلیات طرح دوفوریتی اصلاح قانون هدفمندی یارانه‌ها را در دستور کار قرار دادند اما رای‌گیری درباره کلیات و جزئیات آن به‌دلیل پایان وقت کاری مجلس به نشست آینده نمایندگان که 17 اردیبهشت برگزار می‌شود، موکول شد.

بدهی 6300میلیارد تومانی بابت پرداخت یارانه نقدی

رئیس ستاد هدفمندی یارانه‌ها که برای دفاع از کارنامه دولت به مجلس آمده بود با برشمردن برخی دستاوردهای هدفمندی یارانه‌ها ازجمله کاهش مصرف فراورده‌های نفتی و صرفه‌جوبی 15میلیارد دلاری دولت گفت: افزایش قیمت ربطی به اجرای قانون هدفمندی ندارد. به گفته او، قانون هدفمندی اثر تورمی خود را در 6ماه اول اجرا گذاشت و بعد از آن قیمت‌ها تثبیت شد. او همچنین گفت: در سال 89، 2مرتبه از بانک مرکزی تنخواه گرفتیم که تا امروز 2 هزار و 700میلیارد تومان آن را برگردانده‌ایم و رقمی حدود 6 هزار و 300 میلیارد تومان آن باقی مانده است.

مردم آثار کاهش قیمت‌ها را در زندگی خود ببینند

وزیر صنعت ، معدن و تجارت با بیان اینکه دولت راهکارهای خوبی برای کنترل بازار دارد ابراز امیدواری کرد که مردم به‌تدریج آثار کاهش قیمت‌ها را در زندگی‌شان مشاهده کنند. به گزارش مهر، مهدی غضنفری خطاب به نمایندگان گفت: خواهش می‌کنم اگر برخی قسمت‌های این قانون نیازمند اصلاح است دولت و مجلس با هم همکاری کنند و دست در دست هم کمک کنند اصل طرح زیر سؤال نرود.او در عین حال تصریح کرد: دولت آماده است گام‌های اصلی اجرای این طرح را بردارد و با مردم و تولید همراهی کند.

قرار نیست به پیک‌نیک برویم

وزیر کشاورزی هم گزارشی از اقدامات صورت گرفته برای واحدهای تولیدی و صنعتی بخش کشاورزی با اجرای قانون هدفمند‌سازی‌ یارانه‌ها ارائه و تاکید کرد در هدفمند‌‌سازی‌ یارانه‌ها قرار نبود شاد و خندان به پیک نیک برویم بلکه نیازمند کار سخت و شبانه‌روزی هستیم اما محمدرضا باهنر که اداره جلسه علنی مجلس را به‌عهده داشت خطاب به صادق خلیلیان گفت: اقداماتی که انجام داده‌اید خوب است مخصوصا در زمینه عدد و رقمی که مطرح می‌کنید اما آیا به‌طور موردی با کشاورزان برخورد داشته‌اید چرا که اقدامات کوتاه مدت و بلندمدت اثرات متفاوتی دارد و تا به حال گزارشی از هزینه‌هایی که به یک کشاورز تحمیل شده، داشته‌اید؟ وزیر جهاد کشاورزی در پاسخ بازهم در گزارشی از وضعیت شاخص‌های تولید در بخش کشاورزی و رونق در این بخش سخن گفت بلکه نمایندگان قانع شوند.

برخورد تعزیراتی فایده ندارد

رئیس اتاق بازرگانی نیز با بیان اینکه هزینه تمام شده تولید کالا افزایش یافته و برخورد تعزیراتی با تولید‌کنندگان فایده‌ای ندارد از دولت خواست بازنگری جدی در نحوه اجرای قانون هدفمندی و احقاق حقوق تولید‌کنندگان را مقدم بر اجرای فاز دوم هدفمندی قرار دهد.

موج گرانی‌ها به نارمک هم رسید

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مجلس ترمز اجرای فاز دوم هدفمندی را می‌کشد تا دولت مجبور به عقب‌نشینی نشود، گفت: هزینه‌های تولید 40درصد افزایش یافته و در بلندمدت این تورم به مصرف‌کنندگان منتقل خواهد شد. احمد توکلی تاکید کرد: امروز مردم در مساجد به ما به خاطر تورم افسارگسیخته اعتراضات شدید دارند و از ما می‌خواهند اجرای قانون هدفمندی متوقف شود. وی با بیان اینکه افزایش شدید قیمت‌ها به گوجه‌فرنگی نارمک هم رسیده گفت: صدای مردم برای گرانی‌ها بلند است.غلامرضا مصباحی مقدم رئیس کمیسیون ویژه مجلس نیز با بیان اینکه اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها به‌دلیل عدم‌اهتمام دولت در اجرای درست این قانون موجب رکود و افزایش قیمت‌ها شده، گفت: امروز صدای مردم و نمایندگان به‌خاطر گرانی‌ها بلند است.

افت 40درصدی قدرت خرید مردم

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس تأکید کرد: استدعای ما از دولت این است که امسال دست به افزایش قیمت نزند و به قانون مصوب مجلس عمل کند.الیاس نادران گفت: وقتی متوسط افزایش قیمت‌ها 20درصد باشد خانوارها 40درصد قدرت خرید خود را از دست می‌دهند یعنی کل یارانه‌ای که دریافت می‌کنند از بعد مصرفی خارج می‌شود.

کد خبر 167874
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز