همشهری‌آنلاین: دبیر ستاد هدفمندی یارانه‌ها گفت: هم اکنون برای یک میلیون و 666 هزار خانوار پیامک فرستاده‌ایم البته همچنان به صورت خود انصرافی در حرکتیم اما در پی آن هستیم که قشرهایی را که به یارانه نیاز ندارند حذف کنیم و این چیزی بود که مردم و مجلس می‌خواستند.

فرزین در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی با اشاره به آثار مثبت اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها در کاهش مصرف حامل‌های انرژی افزود: مصرف نفت گاز (گازوئیل) بدون احتساب مصرف نیروگاه‌ها پس از اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها 10 درصد، نفت سفید 17 و نیم درصد، نفت کوره بدون احتساب مصرف نیروگاه‌ها 38 درصد و مصرف گاز مایع 10 درصد کاهش یافت.

وی گفت: متوسط نرخ رشد مصرف گاز طبیعی پیش از اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها در دهه هشتاد 11 درصد بود که این رقم پس از اجرای این قانون به یک و 2 دهم درصد رسید.

فرزین افزود: مصرف آب نیز که پیش از هدفمند کردن یارانه‌ها سالانه چهار و 6 دهم درصد رشد داشت پس از اجرای این قانون هشت و 75 صدم درصد کاهش یافت.

دبیر ستاد هدفمندی یارانه‌ها با بیان اینکه مصرف گندم نیز پس از اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها 22 درصد کاهش یافت گفت: با اجرای این قانون 15 میلیارد دلار به صورت مستقیم صرفه جویی کردیم.

وی با اشاره به اینکه پول این صرفه جویی به صندوق هدفمندسازی یارانه‌ها نرفته بلکه به جیب اقتصاد کشور رفته است گفت: شیب قیمتی که دولت اجرا کرد موجب این صرفه جویی‌ها شد.

فرزین درباره اثر اجرای قانون هدفمند کردن یارانه بر توزیع درآمد نیز گفت: تصمیم داشتیم به هفت دهک یارانه نقدی پرداخت کنیم اما در صحن علنی مجلس تصمیم گرفته شد به همه خانوارها پرداخت کنیم و دولت نیز آن را اجرا کند.

دبیر ستاد هدفمندی یارانه‌ها ادامه داد: سعی کردیم گروه‌هایی را با خوشه بندی حذف کنیم که به علت مشکلاتی که پیش آمد اجرایی نشد.

وی گفت: هم اکنون برای یک میلیون و 666 هزار خانوار پیامک فرستاده‌ایم البته همچنان به صورت خود انصرافی در حرکتیم اما در پی آن هستیم که قشرهایی را که به یارانه نیاز ندارند حذف کنیم و این چیزی بود که مردم و مجلس می‌خواستند.

کد خبر 167799
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز