همشهری آنلاین: عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس هشتم از گرانی‌های نگران کننده در جامعه خبر داد و با تأکید بر ضرورت کنترل تورم در زمان اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها گفت: اجرای فاز 2 هدفمندی باید به گونه‌ای باشد که حجم نقدینگی در آن کنترل شود و با میزان تولید و عرضه متناسب باشد.

سیدمهدی صادق در گفتگو با همشهری آنلاین با بیان اینکه مجلس پیشنهادها و فرمول‌های اقتصادی درستی برای اجرای فاز 2 هدفمندی دارد، تأکید کرد: طبق پیشنهاد مجلس در فاز 2 هدفمندی باید جلوی پرداخت نقدی یارانه‌ها در حجم بالا به مردم گرفته شود و افزایش قیمت حامل‌های انرژی روند 5 ساله قانونی را طی کند.

صادق بخش مهمی از تورم کنونی را ناشی از اجرای مرحله اول هدفمندی یارانه‌ها دانست و گفت: در مرحله اول هدفمندسازی یارانه‌ها به دلیل ورود حجم بالای نقدینگی به فضای اقتصادی کشور، رکود و تورم بالایی به وجود آمد و درصد زیادی از تورم کنونی موجود در جامعه ناشی از مرحله اول هدفمندسازی یارانه‌ها است.

وی افزود: علاوه بر این نامتناسب بودن حجم نقدینگی و میزان تولید و عرضه کالا در بازار به نرخ بالای تورم دامن زد و موجب بروز گرانی‌های روزافزون و افزایش شدید قیمت‌ها شد.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با اشاره به راهکارهای مجلس برای اجرای بهتر فاز 2 هدفمندی یارانه‌ها گفت: امیدواریم در فاز 2 هدفمندی پرداخت یارانه نقدی به مردم کنترل شود و به جای آن درآمدهای ناشی از هدفمندی یارانه‌ها به حمایت هرچه بیشتر از تولید، صنعت و کشاورزی اختصاص یابد.

صادق پرداخت یارانه نقدی به مردم را موجب بروز اثرات تورمی توصیف کرد و ادامه داد: ما معتقدیم یارانه نقدی متعلق به مردم باید در حساب آنها ریخته شود، اما مردم امکان برداشت نقدی این یارانه را نداشته باشند و این یارانه در حساب‌ سرپرستان خانوار باقی بماند و از همان حساب هزینه حامل‌های انرژی خانوارها مانند برق و آب و گاز برداشته شود.

وی افزود: چنین نظامی می‌تواند ضمن پرداخت حق مردم از یارانه‌ها، نقدینگی را کنترل کند و مانع فشار ناشی از افزایش قیمت حامل‌های انرژی به مردم شود.

صادق کنترل موج تورمی موجود در فضای اقتصاد کشور را وظیفه دولت و مجلس دانست و تأکید کرد: موج تورمی گرانی‌های روزافزون و نگران‌کننده‌ای را در جامعه به وجود آورده و این گرانی‌ها فشار اقتصادی را بر مردم دو چندان کرده است، بنابراین وظیفه دولت و مجلس است تا با اجرای درست فاز 2 هدفمندی موج تورم را کنترل کرده و فشار اقتصادی موجود بر مردم را کاهش دهند.

در جلسه علنی سه شنبه مجلس شورای اسلامی بررسی نحوه اجرای مرحله دوم قانون هدفمند کردن یارانه‌ها با حضور مسئولان اقتصادی دولت در دستور کار قرار داشت. در این جلسه نمایندگان دیدگاه‌های خود را درباره مرحله اول و نحوه اجرای مرحله دوم هدفمندی بیان کردند. عده زیادی از نمایندگان رکود، تورم و بیکاری را مهم‌ترین پیامدهای اجرای مرحله اول هدفمندسازی یارانه‌ها دانستند و کنترل این آسیب‌ها را مهم‌ترین الزام برای اجرای فاز 2 هدفمندی عنوان کردند.

کد خبر 167794
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز