همشهری‌آنلاین: سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در رابطه با اخبار منتشر شده در خصوص دیپلمات جمهوری اسلامی ایران در برزیل با اشاره به اینکه حضور وی در استخر مختلط تخلف انضباطی به شمار می رود گفت: این دیپلمات به خاطر تخلف به کشور فرا خوانده شده است.

رامین مهمانپرست امروز در جمع اصحاب رسانه پاسخگوی سئوالات آنها بود. مهمترین اظهارات سخنگوی دستگاه خارجه کشور به نقل از خبرگزاری‌ها در زیر آمده است:

  • {آیا گفته اماراتی‌ها مبنی بر اینکه سفر رئیس جمهور به ابوموسی برخلاف توافقات دو کشور بوده درست است} همانطور که اعلام شد سفر رئیس جمهور به جزیره ابوموسی یک سفر داخلی در هنگام بازدید رئیس جمهور در سفر استانی بوده و در چارچوب مسائل داخلی ماست.
  • {جمهوری اسلامی ایران سفیر سوئیس را به دلیل اظهارات مداخله جویانه اظهار کرد در رابطه با سایر کشورهایی که از این دست اظهارات داشته‌اند از جمله امارات چه اقداماتی صورت گرفته است} اظهارنظرهایی که صورت می‌گیرد قابل قبول نیست و ما به هیچ وجه اظهارات خلاف حق حاکمیت خود و تمامیت ارضیمان را نخواهیم پذیرفت. هر فرد یا هر کشوری که در امور داخلی کشور ما دخالت کند و اظهاراتی بر خلاف تمامیت ارضی ما مطرح نماید با برخورد جمهوری اسلامی ایران روبرو می‌شود و احضار سفیر سوئیس نیز در همین راستا بود تا به آمریکا تذکر داده شود به مسائل داخلی ما وارد نشوند.
  • مذاکرات سازنده بین ایران و امارات می‌تواند موجب گسترش همکاری‌ها و رفع سوء تفاهم احتمالی مسئولان این کشور درباره قرارداد 1971 و سند مبادله شده درباره اجرای ترتیبات این سند باشد. جزایر سه گانه متعلق به ایران است و جزء حاکمیت ماست و بحث تمامیت ارضی خود را قابل مذاکره نمی‌دانیم.
  • {ادعای اماراتی‌ها مبنی بر اینکه ایران نماینده‌ای برای مذاکره در این چارچوب تعیین کرده است} برای مذاکره طبیعی است که مذاکره کننده تعیین می‌کنند. اما نام نماینده هر وقت مشخص شد اعلام خواهد شد تا الان تعیین نشده است.
  • {زوار ایرانی ربوده شده در سوریه} امیدواریم در آینده نزدیک 4 زائر دیگر که توسط گروه‌های مسلح در سوریه ربوده شده بودند به کشور برگردند.
  • {اخبار منتشر شده در خصوص دیپلمات جمهوری اسلامی ایران در برزیل}  حضور وی در استخر مختلط تخلف انضباطی به شمار می رود.این دیپلمات به خاطر تخلف به کشور فرا خوانده شده است.
کد خبر 167761
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز