همشهری‌آنلاین: رئیس کمیسیون ویژه مجلس با بیان اینکه اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها به دلیل عدم اهتمام دولت در اجرای درست این قانون موجب رکود و افزایش قیمت‌ها شده است، گفت: امروز صدای مردم و نمایندگان به خاطر گرانی‌ها بلند است.

غلامرضا مصباحی مقدم رئیس کمیسیون ویژه طرح تحول اقتصادی دولت در مجلس در جلسه علنی روز سه شنبه در بررسی نحوه اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها که با حضور مسئولان اقتصادی دولت در دستور کار مجلس قرار گرفت طی سخنانی به بیان نقطه نظرات خود پرداخت. مهمترین این نظرات در زیر آمده است:

  • ما همواره از اصل اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها حمایت کردیم و مجددا نیز از  آن حمایت می‌کنیم. آثار و برکات اجرای این قانون ملی است و نباید نادیده گرفته شود و معتقدم باید مردم را نسبت به آثار ملی اجرای این قانون توجیه کرد.
  • اتفاقی که در بخش بنزین و گازوئیل افتاد این بود که مقدار مصرف کاهش پیدا کرد و این نشان از اثر جدی اجرای این قانون دارد اما چگونگی اجرای قانون حواشی و آثاری داشت که باید مورد ارزیابی قرار گیرد تا در مرحله دوم رعایت شود.
  • در کمیسیون ویژه، همت اعضا، حمایت از تولید در بخش های کشاورزی، صنعت، معدن و حمل و نقل بود تا در کنار حمایت از تولید در اجرای این قانون مبالغی هم به خانوارها پرداخت شود.
  • پیشنهاد دولت این بود که سهم تولید در هدفمندی یارانه‌ها 15 درصد قرار داده شود که با همه بررسی‌هایی که داشتیم صد در صد این سهم را افزایش دادیم و مقرر شد از کل درآمد دولت از اجرای این قانون سهم تولید 30 درصد باشد زیرا نگران رکود، بیکاری و آثار نامناسب آن بودیم.
  • اما در عملکرد دولت در اجرای این قانون شاهد این اهتمام توسط دولت نبودیم و با بیکاری کسانی که شاغل بودند به ویژه در بخش صنعت و با تعدیل نیرو از سوی کارگاه‌ها و شرکت‌ها مواجه بودیم. همچنین شاهد کاهش نرخ رشد تولید و افزایش بی رویه قیمت‌ها بودیم.
  • آمارهای داخلی و آمارهای بین المللی نیز همین نتیجه را نشان می‌دهد این کار در عین حال اینکه اصلش مثبت و موثر و موفق بوده است اما موجب افزایش رکود و افزایش قیمت‌ها شده است.
  • در بودجه سال 1390 با توجه به اینکه در مقابل عمل انجام شده قرار گرفتیم مشاهده کردیم که در بخش یارانه‌ها 40 هزار میلیارد تومان هزینه برای این قانون افزوده شد به ناچار سهم تولید را به 20 درصد کاهش دادیم اما با توزیع پول به حساب خانوارها تقاضای کل افزایش یافت.
  • خطاب به بهمنی رئیس کل بانک مرکزی که در مجلس حضور داشت؛ با استقراض از بانک مرکزی و تبدیل دلارهای نفتی 55 هزار میلیارد تومان نقدینگی جدید ایجاد شد و شما این تقاضا را دامن زدید اما عرضه افزایش نیافت و متناسب با تقاضا رشد نکرد. اثر تورمی که امروز می‌بینیم، صدای مردم و نمایندگان را از گرانی‌ها بلند کرده است و متاسفانه افزایش قیمت‌ها روزانه است. 
  • عدم کنترل نوسانات قیمت ارز و سکه از سوی دولت؛ به دنبال ماجرای افزایش نرخ ارز و اینکه اقدامی از سوی دولت نشد نرخ سود بهره افزایش یافت و به دنبال آن نرخ سود تسهیلات از 25 درصد تا 35 درصد هم اکنون ارائه می‌شود که این نرخ‌ها ضد تولید، رشد و حمایت از تولید در سال حمایت از تولید ملی است اگر می‌خواهیم کاری کنیم که تولید حمایت شود بخشی از سود تسهیلات تولیدکنندگان از یارانه‌ها باید پرداخت شود.
  • پیشنهاد به دولت برای اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها؛ دولت باید با تامل و احتیاط بیشتری عمل کند در اجرای 15 ماهه گذشته از این قانون 13 مورد تخلف احصا کرده‌ایم و گزارش‌ها به هیئت رئیسه مجلس ارائه شده است.
  • کمیته‌ای مشترک بین دولت و مجلس تشکیل شود تا به این تخلفات رسیدگی شود تا در دور دوم از تکرار تخلفات پیشگیری شود.
کد خبر 167736
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز