سه‌شنبه ۵ اردیبهشت ۱۳۹۱ - ۰۶:۱۸
۰ نفر

گروه ادب و هنر- ندا انتظامی: «برای من شانس بزرگی است که می‌توانم به نقاط مختلف ایران سفر کنم و کنسرت برگزار کنم.

حسین علیزاده

 قبل از انقلاب چنین امکانی وجود نداشت و ما نهایتا می‌توانستیم در تهران و شیراز به اجرای برنامه بپردازیم، اما امروز شرایط به نسبت آن زمان تغییرات بسیاری کرده است.»

سخنان حسین علیزاده، آهنگساز و نوازنده در شروع تور کنسرت «آن و آن» که در 11 شهر ایران روی صحنه می‌رود، صبح دیروز درنشست خبری‌اش که در تالار وحدت برگزار شد، نشان از علاقه او برای اجرای کنسرت در شهرستان‌ها داشت.حسین علیزاده به همراه پژمان حدادی تور کنسرت‌هایی را با عنوان آن و آن در تهران و در شهرهای اهواز، بهبهان، بوشهر، تبریز، ارومیه، ساری، آمل، نیشابور، رودسر، سیاهکل از 17 اردیبهشت آغاز و تا 9 تیرماه ادامه خواهد داد.بهمن سال 89 نخستین تور کنسرت علیزاده در 6 شهر ایران برگزار شد و سال گذشته این گروه به آمریکا، کانادا و فرانسه سفر کردند. حاصل این کنسرت‌ها انتشار آلبوم آن و آن و ادامه این کنسرت در ایران است. حسین علیزاده با ابراز خوشحالی از برگزاری این تور در ایران به کمبود سالن در شهرستان‌ها اشاره کرد و گفت: در اکثر شهرهای کشورمان و حتی در اصفهان که خود مهد هنر است هنوز سالنی مناسب برای برگزاری کنسرت نداریم که این موضوع ناراحت‌کننده است. با این همه وقتی با دوستان صحبت کردیم به این نتیجه رسیدیم که در بسیاری از شهرهای حتی کوچک نیز می‌توانیم کنسرت‌هایی را برگزار کنیم. البته این کنسرت‌ها با توجه به شرایط با امکانات محدودتری برگزار می‌شود.

علیزاده با اشاره به شکل موسیقی این کنسرت که براساس موسیقی‌سازی‌ است به نقش خواننده اشاره کرد و افزود: آنچه در کنسرت‌های این تور اجرا خواهیم کرد موسیقی است که خواننده در آن نقشی ندارد. به‌نظر می‌رسد نگاهی که طی سال‌های اخیر بر محوریت خواننده وجود داشته باعث ساده پسند شدن مخاطبان موسیقی ایرانی شده است و باید در این نگاه تجدید نظر کرد. جا دارد کمی روی موسیقی‌سازی‌ اهمیت بیشتر به خرج بدهیم.

سال گذشته تور حسین علیزاده در شهرستان‌ها نزدیک به 10 هزار مخاطب داشت. تجربه‌ای که علیزاده آن را بسیار ارزشمند خواند؛ «سال گذشته تجربه بسیار جالبی از برگزاری کنسرت در شهرستان‌ها داشتیم و نگاه من طی آن برنامه بسیار تغییر کرد. من در آن اجراها عشق و انرژی بسیاری از مردمی که به کنسرت‌ها می‌آمدند می‌گرفتم. مجموع آن اتفاقات باعث شد تا بخش مهم‌تری از دغدغه‌ام به ارتباط با مخاطب معطوف شود.»

او که اجرای کنسرت را هم در شهرستان‌ها و هم در خارج ایران تجربه کرده‌است، اجرای کنسرت در شهرستان‌ها را بسیار زیبا و در شرایط بسیار عالی ارزیابی کرد؛ «حس و انرژی و عشقی که از مردم شهرستان‌ها گرفته‌ام در جای دیگری تجربه نکرده‌ام، چرا که در شهرستان‌ها امکانات محدود است و زمانی که یک اتفاق هنری می‌افتد مردم تشویق می‌کنند تا از این دست اتفاقات باز بیفتد.»علیزاده حضور جوانان در شهرستان را مثبت تلقی کرد؛ «بیشترین مخاطبان ما در شهرستان‌ها را جوان‌ها تشکیل می‌دهند. شاید برایتان جالب باشد که ما در این کنسرت‌ها نه تنها تلاشی برای نگه‌داشتن مخاطبان در سالن نمی‌کنیم، بلکه به فکر این هستیم که بالاخره کنسرت‌ باید کجا تمام کرد.»علیزاده که عضو شورای فنی ارکستر ملی ایران است، اعلام کرد: در شورای فنی‌ ارکستر ملی ایران نیز مطرح شده است که حداقل 10 دقیقه از هر اجرایی به اجرای آثار هنرجویان جوان اختصاص پیدا کند وباید بگویم با کمال میل سعی می‌کنم هنرمندان جوان را در چنین برنامه‌هایی مطرح کنم.او سال گذشته به همراه پژمان حدادی بداهه نوازی سه تار و تمبک را جهانی کرد. سازنده موسیقی نی‌نوا درباره جایگاه موسیقی ایران در دنیا گفت: قبل از انقلاب هیچ شناختی از موسیقی ایران در خارج از کشور وجود نداشت و اگر گروهی به خارج از کشور اعزام می‌شد شامل گروه‌های پاپی بود که آثارشان کیفیت خوبی نداشت، اما پس از انقلاب گروه‌های مختلفی از ایران در نقاط مختلف جهان به اجرا پرداخته‌اند که باعث شناخته شدن موسیقی کشورمان شده‌اند.

با این حال او معتقد است که خاصیت موسیقی ایرانی باعث می‌شود موسیقی ایران در همنشینی با موسیقی غیرایرانی تعدیل شود؛ «موسیقی ایرانی سختی‌هایی دارد که باعث می‌شود در همنوازی‌های نوازندگان ایرانی، این ایرانی‌ها باشند که به سمت خارجی‌ها موسیقی شان را تعدیل می‌کنند. برای مثال شما هرگز یک نوازنده هندی را در همنوازی با ایرانی‌ها نمی‌بینید که بتواندیک جمله ایرانی را بنوازد.

کد خبر 167707

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز