همشهری آنلاین: مدیر بافت‌های تاریخی شهرداری تهران از پیشنهاد خرید 10 بنای تاریخی در سال 91 خبر داد و گفت: خرید خانه آیت الله بهبهانی در منطقه 12 تهران یکی از آنهاست که البته خرید این خانه‌ها نیاز به تامین بودجه کافی دارد.

بهروز کاشف در گفتگو با همشهری آنلاین با اعلام این خبر افزود: از دیگر برنامه‌های اصلی شهرداری تهران در حوزه بافت‌های تاریخی در سال 91، مرمت بدنه بنا و کف پوش خیابان 15 خرداد، مرمت خیابان ناصر خسرو، کوچه مروی و عودلاجان است.

وی ادامه داد: همچنین مرمت خیابان لاله زار نیز از دیگر برنامه‌های شهرداری است که آن را به واسطه شرکت‌های خصوصی آغاز کرده‌ایم.

کاشف همچنین درباره آخرین وضعیت بنای تاریخی "شمس العماره" نیز به همشهری آنلاین گفت: مرمت این اثر تاریخی کار بزرگی است که نمی‌توان برای اتمام آن مهلت خاصی را تعیین کرد چرا که این بنا نیاز به مرمت مستمر دارد و لایه‌های مختلف آن باید با حوصله و براساس بودجه‌ای که تزریق می‌شود، مورد بازسازی و مرمت قرار گیرد.

وی افزود: گاهی اوقات در حین مرمت این اثر تاریخی اتفاقات غیر قابل پیش بینی رخ می‌دهد که نیاز به صبر دارد، به طور مثال نیاز هست که برای مرمت بخشی از اثر، استادی را از اصفهان به تهران بیاوریم و با وی قرارداد ببندیم تا او مرمت آن بخش را دنبال کند، به هر شکل مرمت بنای شمس العماره در دست اقدام است و آن را دنبال می‌کنیم.

بنای شمس العماره در خیابان ناصرخسروی تهران و روبروی کوچه مروی واقع شده است. ناصرالدین شاه قاجار پیش از سفر به اروپا و با دیدن تصاویر بناهای فرنگستان، تمایل پیدا کرد بنایی مرتفع، نظیر آنها در پایتخت خود ایجاد کند تا بتواند از بالای آن منظره شهر و دورنمای پیرامون را تماشا کند. بنابراین ساخت شمس العماره در سال ۱۲۸۲ ه.ق به دستور ناصرالدین شاه آغاز و پس از دو سال به مباشرت دوستعلی‌خان نظام‌الدوله به پایان رسید. این ساختمان برای تماشای شهر تهران و اطراف آن توسط شاه و مهمانان او مورد استفاده بود. طرح و نقشه آن ظاهرا از معیرالممالک و معمار آن استاد علی محمد کاشی بود.سبک این بنا ترکیبی از معماری سنتی ایرانی و معماری غربی است.

کد خبر 167564
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز