مشاور استاندار در امور حقوقی گفت که با دستوری که رهبری مبنی بر ممنوعیت ساخت‌وساز در برخی مناطق از جمله پارک ملی سرخه‌حصار صادر کرده هیچ دستگاهی اجازه صدور جواز و پروانه ساخت را نخواهد داد، لذا معاوضه زمین منطقی‌ترین راه رفع مشکلات زمین‌های منطقه سرخه‌حصار است.

پارک سرخه حصار


ولی‌الله داوریان با اشاره به برنامه‌های استانداری برای مقابله با زمین‌خواران در سال‌جاری به ایسنا گفت: پس از برگزاری دومین مرحله نهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی با قاطعیت با زمین‌خواران پایتخت برخورد خواهیم کرد.

وی گفت: با وجود اینکه استانداری متولی برخورد با زمین‌خواران نیست و نقش حمایتی دستگاه‌ها را برعهده دارد اما براساس برنامه زمان‌بندی در کمیته هماهنگی اجرای احکام قضایی رفع تصرفات غیرقانونی اراضی و منابع طبیعی نسبت به اجرای آن اقدام خواهیم کرد.

داوریان تصریح کرد: در این مرحله از برخورد با زمین‌خواران مناطق اوشان، فشم، کن و ‌سولقان و بخشی از مرتضی‌گرد را در دستورکار داریم، البته در منطقه مرتضی‌گرد حدود 70 درصد رفع تخریب شده است. همچنین مناطق پراکنده دیگری نیز در لیست برنامه‌های اجرایی استانداری در مقابله با پدیده زمین‌خواری قرار دارند.

مشاور حقوقی استاندار تهران همچنین درباره اراضی پارک ملی سرخه‌‌حصار (شهرک زیتون) نیز گفت: این منطقه بحث حقوقی پیچیده‌ای دارد و متمایز از بحث زمین‌خواری است چرا که افرادی که صاحبان این منطقه هستند سند مالکیت داشته و ادعای مالکیت بر زمین‌ها را دارند و این موضوع در دستور کار شورای‌عالی شهرسازی و معماری کشور قرار دارد. وی گفت: استانداری تهران نظرات خود را درخصوص شهرک زیتون برای رفع و حل مشکل مالکان این زمین‌ها به کارگروه مستقر در ریاست‌جمهوری ارائه داده است، لذا تصمیم‌گیری با این کارگروه است.

داوریان درخصوص معاوضه زمین این افراد با زمینی دیگر در مناطق دیگر شهر تهران که پیش از این برای حل مشکل مالکان زمین‌های سرخه‌حصار مطرح شده بود نیز افزود: سیاست کلی دولت در رابطه با فرمان مقام معظم رهبری است که عنوان شده در اراضی حریم جنوبی البرز اعم از اراضی واقع در شمال، شمال غرب و شمال شرق تهران به لحاظ آلودگی هوای شهر نباید ساخت و‌سازی‌ انجام شود.

وی ادامه داد: براساس نظرات کارگروه مستقر در استانداری و نظرات اعضای تعاونی، خود مالکان با معاوضه زمین موافقند چرا که با دستوری که رهبری مبنی بر ممنوعیت ساخت‌وساز در این مناطق صادر کرده هیچ دستگاهی اجازه صدور جواز و پروانه ساخت را نخواهد داد، لذا به نفع این افراد است که با معاوضه زمین موافقت کرده و وضعیت زمین‌های آنها از بلاتکلیفی خارج شود.

داوریان اعلام کرد: بهترین و منطقی‌ترین راه حل برای رفع این معضل معاوضه زمین‌هاست و این زمین‌ها باید در مناطقی از تهران که نظر مالکان را نیز تامین‌ می‌کند در اختیار این افراد قرار گیرد چرا که اکثر این مالکان از قشر کارمند هستند لذا معتقدیم که نباید در این معاوضه حق افراد تضییع شود. داوریان ادامه داد: استانداری منتظر بررسی نهایی نظرات خود در کارگروه ویژه است تا نتیجه را جهت فاز اجرایی اعلام کند.

کد خبر 167493

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز