با اینکه روز به روز جایگاه‌های ویژه ماشین‌شویی و فرش شویی در سطح شهر گسترش پیدا می‌کنند، اما باز هم هستند شهروندانی که به‌جای مراجعه به این مراکز اقدام به شستن خودروها و فرش‌های خود در پارکینگ یا کوچه می‌کنند.

فرش شستن

این در حالی است که در جایگاه‌هایی که مثلا برای ماشین‌شویی درنظر گرفته شده اند، انواع شست و شوهای مرتبط با قسمت‌های مختلف خودرو صورت می‌گیرد؛ از زیرشویی و توشویی گرفته تا روشویی و موتورشویی. با اینکه به‌دلیل امکان ایجاد نقص‌فنی به هیچ‌وجه به شما موتورشویی را توصیه نمی‌کنیم، اما باور کنید که با مراجعه به ماشین شویی هم کار خود را آسان‌تر و در وقت خود صرفه‌جویی می‌کنید و هم از تمیزی ماشین خود بیشتر لذت می‌برید.

شستن ماشین، فرش و موکت در پارکینگ، گذشته از ایجاد آلودگی در محیط خانه و زندگی و امکان بروز انواع بیماری‌ها، به تضییع حق دیگر شهروندان ساکن در آپارتمان یا مجتمع مسکونی می‌انجامد. متأسفانه با اینکه بارها و بارها در این مورد نوشته‌ایم، اما گویا گوش‌شنوا در این زمینه کم است. در شب عید هم عده‌ای از شهروندان بدون توجه به این مسئله و چه بسا با وجود تذکرهای مدیر ساختمان اقدام به شست و شوی ماشین، فرش‌ها و موکت‌های خود در کوچه و پارکینگ کرده بودند.

با توجه به اینکه قبض آب مربوط به آن نوبت زمانی چند وقتی است که به در خانه‌ها آمده یا خواهد آمد، شایسته است که مدیران ساختمان برای جلوگیری از ضایع‌ شدن حق دیگران، از کسانی که فرش و ماشین خود را به این طریق شسته‌اند، بسته به مقدار آب مصرفی، مبلغ بیشتری را جهت آب‌بها اخذ کنند؛ ضمن اینکه مدیران ساختمان از این پس می‌توانند برای جلوگیری از تکرار چنین رفتارهایی قوانین سفت و سخت تری را اعمال کنند.

سهل انگاری را کنار بگذاریم

در روزگارهای نه چندان دور که رشته‌های علمی و فنی همانند امروز تنوع نداشتند، افراد از همه کارها و فن‌ها سر رشته داشتند. دانشمندان هم در رشته‌های گوناگون تبحر داشتند. برای مثال ابن سینا درفلسفه، پزشکی، روانشناسی ودیگر دانش‌های زمانه‌اش صاحب دیدگاه و نظر بود، اما امروزه کسی را نمی‌توان یافت که در همه رشته‌ها سر آمد باشد؛ به همین خاطرامروزه تخصص حرف اول و آخر را می‌زند. با اینکه در هر کاری باید به اهل فن و خبره آن مراجعه کرد، اما با این حال باید هر کسی اطلاعاتی کلی و عمومی نسبت به علوم و ابزار‌های فنی و تکنولوژیک روز داشته باشد تا هنگامی که دسترسی به متخصص و اهل فن میسر نیست بتواند موقتا خطرهای احتمالی را به تعویق بیندازد.

در این زمینه برخی از افراد به‌اصطلاح، آچار به دست هستند و از وسایل مختلف فنی مانند انواع وسایل برقی، صوتی و تصویری، ماشین و. . . سر در می‌آورند و می‌توانند تا آمدن تعمیرکار خبره تا حدی نقص فنی پیش‌آمده را مرتفع سازند، اما در این بین برخی از خانم‌های خانه‌دار همواره از کوچک‌ترین بی‌اطلاعی شوهران شان در مورد وسایل خانگی گله دارند و بیست و چهار ساعته پیش آنها از همه فن حریف بودن شوهران مردم داد سخن می‌دهند. البته خوب که دقت کنیم متوجه می‌شویم که این خانم‌ها در مواردی خیلی بیراه هم نمی‌گویند. فرضا شیر آب دستشویی خانه‌ای چند ماهی است که چکه می‌کند، از قضا آقای خانه از رفع نقص پیش‌آمده- که در بیشتر مواقع به‌سادگی با تعویض واشر بر طرف می‌شود- سررشته‌ای ندارد. روزها و هفته‌ها سپری می‌شود و چکه شیرآب بیشتر می‌شود، اما دریغ از آوردن یک لوله کش!به این دسته از افراد باید گفت که اگر به هر دلیلی علاقه‌ای به سر در آوردن از امور فنی ندارند، اما اگر در فکر آسایش خانواده خویش هستند، دست‌کم در آوردن تعمیرکار سهل انگاری نکنند.

گول نخورید!

با اینکه پول در آوردن در این روزگار دشوار شده، اما عده‌ای فکر می‌کنند که پول علف خرس است و می‌توان بی‌حساب و کتاب آن را خرج کرد. در این بین بعضی‌ها هم مترصد این دسته افرادند تا آنگاه حسابی آنها را بدوشند! می‌گویید چطور؟ حتما فروشنده‌هایی را دیده‌اید که با ماشینی پر از کالاهای خانگی یا لباس در کوچه و خیابان راه‌می‌افتند و با قیمت‌های باور نکردنی اجناس خود را به مردم می‌فروشند.

البته حساب این دست فروشنده‌ها را باید از فروشنده‌های دوره‌گرد شرافتمندی که هر هفته یا هرماه به‌طورمرتب انواع اجناس خانگی و پوشاک را به در خانه‌ها برده و آنها را به اقساط به شهروندان می‌فروشند، جدا کرد. حال آنکه فروشندگان مورد نظر ما 2بار در یک جا ظاهر نمی‌شوند و اکثرا با چرب‌زبانی کالای ناقص و بد خود را به خریدار قالب می‌کنند. آنها برای رسیدن به مقصود خود معمولا چندین کالا را به قیمت ناچیزی به مشتری عرضه می‌کنند.

در بین این وسایل، بی‌شک وسایل دارای نقص‌فنی و خراب وجود دارند؛ به همین خاطر یک مشتری ساده و بی‌خبر از این دغل‌کاری، با شنیدن بهای بسیار اندک آنها وسوسه خرید به جانش می‌افتد و آنها را می‌خرد، اما وقتی به خانه می‌رود و می‌خواهد از آنها استفاده کند تازه متوجه می‌شود که چه کلاهی سرش رفته است: اینکه مثلا کالای دیگری را به جای کالای مورد نظرش به وی قالب کرده‌اند یا وسیله برقی خریداری شده فاقد موتور بوده یا موتور آن کاملا سوخته و یا دچار نقص‌فنی و از این قبیل است. در این وضعیت، دست خریدار مغبون به هیچ جا بند نیست و فروشنده فریبکار هم پا به فرار گذاشته است. با وجود هشدارهای مکرر پلیس درخصوص خرید نکردن از این دست فروشنده‌ها، اما هنوز هم هستند شهروندانی که گول ظاهر آراسته و خوش‌سر و زبانی این قبیل فروشنده‌ها را می‌خورند و ...

کد خبر 167293
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز