گروه اقتصادی - محمد رضایی: درحالی‌که قیمت واقعی سکه در حال حاضر با توجه به قیمت اعلامی از سوی بانک مرکزی 636 هزار تومان است، اما هر قطعه سکه در بازار آزاد در حدود 705 هزار تومان عرضه می‌شود.

این در حالی است که پیش‌بینی می‌شد با آغاز عرضه سکه‌های پیش‌فروش‌شده به بازار، قیمت سکه به‌شدت کاهش یابد که این اتفاق صورت نگرفت. به گزارش همشهری،کارشناسان مشخص نبودن سیاست‌های اقتصادی دولت و رفتار هیجانی بازار را
2 دلیل اصلی افزایش قیمت سکه طی روزهای گذشته قلمداد می‌کنند.

بازار، هیجانی عمل کرد

یک کارشناس پولی و بانکی معتقد است: کاهش شدید قیمت‌ها در هفته گذشته پس از مذاکرات هسته‌ای، ناشی از هیجان مقطعی و گذرا در بازار بود، اما با متعادل شدن انتظارات، قیمت‌ها دوباره شروع به افزایش کرد. فرید ضیاء‌الملکی البته با اشاره به احتمال نتیجه بخش بودن دور بعدی مذاکرات در بغداد و لغو برخی از تحریم‌ها، این روند صعودی را آهسته و ملایم توصیف می‌کند. وی معتقد است: برای بلندمدت قیمت سکه و طلا در بازارهای داخلی روند نزولی در پیش‌رو خواهد داشت.

جمشید پژویان رئیس شورای رقابت هم به ایسنا گفت: در حال حاضر علائمی دیده شده و قیمت‌ها رو به کاهش هستند؛ علاوه بر این چنین روندی می‌تواند ادامه داشته باشد و هر کس به‌دلیل اینکه فکر می‌کند قیمت‌ها کمتر خواهد شد، سکه‌های خود را به بازار عرضه می‌کند.

بانک مرکزی هم اگر بخواهد سکه‌های پیش فروش را وارد بازار کند، طبیعی است که قیمت‌ها بیشتر کاهش می‌یابد، اما این را باید بدانیم که با یک درصدی تفاوت، قیمت طلا در کشور نمی‌تواند از قیمت جهانی کمتر شود، چون آن موقع نقطه خروج طلا از کشور خواهد بود.

توازن عرضه و تقاضا به هم خورد

رئیس اتحادیه کشوری طلا و جواهر می‌گوید: سکه‌هایی که توسط سیستم بانکی عرضه شده تا‌کنون فرصت عرضه در بازار را پیدا نکرده است. محمد کشتی آرای با اشاره به مذاکرات مثبت ایران و 1+5 خاطرنشان کرد: در پی این اتفاق و نزولی شدن قیمت‌ها، متقاضیان واقعی برای خرید طلا به بازار مراجعه کردند، اما با وجود عدم‌عرضه کافی، مازاد تقاضا در بازار ایجاد شده و قیمت‌ها را افزایش داد. نظر او در باره آینده قیمت‌ها این است که این روند بستگی به نرخ‌های جهانی دارد و این نرخ نیز در شرایط فعلی بازارهای جهانی قابل پیش‌بینی برای بلندمدت نیست.

سیاست‌ها مشخص نیست

یک کارشناس اقتصادی هم با بیان اینکه هنوز سیاست‌های پولی بانک مرکزی به‌منظور کنترل نقدینگی سرگردان مشخص نشده است، می‌گوید: این در حالی است که قانون بودجه هم تا‌کنون به تصویب نرسیده و بنابراین تصویر روشنی از سیاست‌های پولی و مالی وجود ندارد. احمد میرمطهری می‌گوید: طی ماه‌های اخیر شاهد افزایش‌های مکرر در سطح قیمت‌ها بوده‌ایم که این خود زمینه ساز شکل‌گیری انتظارات تورمی برای ماه‌های آینده است. این کارشناس اقتصادی معتقد است: با توجه به گرایش عمومی در جهان به خرید طلا، احتمالا قیمت این فلز گرانبها در بلندمدت افزایش می‌یابد.

636 هزار تومان قیمت اعلامی هر سکه توسط بانک مرکزی

در یکی از شعب، متصدی عرضه سکه‌ها در پاسخ به خبرنگار ما با اشاره به اجرایی شدن گزینه‌های جایگزین بانک مرکزی، گفت: یکی از این گزینه‌ها خرید نقدی سکه از متقاضیان است، اما در این شیوه بانک مرکزی برای امروز قیمت 636 هزار تومان را پیشنهاد کرده که این با قیمت 705 هزار تومانی سکه در بازار تفاوت زیادی دارد.

این سکه‌ها 4 ماه پیش با قیمت 546 هزار تومان فروخته شده و علاوه بر این افراد باید برای دریافت هر قطعه 27 هزار تومان هم مالیات پرداخت کنند. به این ترتیب قیمت تمام شده سکه برای مردم 573 هزار تومان می‌شود که درصورت تمایل به واگذاری آن به بانک با قیمت 636 هزار تومان باید از 70 هزار تومان سودی که می‌توانند از بازار کسب کنند چشم بپوشند.

کد خبر 167272
منبع: همشهری آنلاین

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز