سه‌شنبه ۸ اسفند ۱۳۸۵ - ۱۹:۱۳
۰ نفر

زهره ذوالفقاری: اضطراب بخش عمده زندگی روزمره هر فرد است. در برابر اضطراب طولانی و بسیار شدید، افراد به کمک متخصص نیاز دارند.

اجازه دهید فرض کنیم شما نخستین آرزویتان چیره شدن بر مشکل ترس از حیوانی خانگی مثل گربه و غیره باشد. نخستین کار برای چیره شدن بر اضطراب هنگام مواجهه با حیوان این است که اضطراب شما به هدفها یا مراحل کوچکتر تجزیه شود.

معمولاً ده گام در نظر گرفته می‌شود و هر گام یا مرحله انتظار بیشتری نسبت به گام پیشین را دربردارد. گام یا هدف نهایی، هدف واقعی یا سطحی از عملکرد است که شما آرزوی آن را دارید.برای روشن شدن مسئله یک نمونه از نردبان اضطراب در اختیار شماست. مشکل خود را بررسی و از کمترین سطح اضطراب شروع کنید.

10 – لمس کردن گربه با دست
9 -  لمس کردن گربه با وسیله (مثل چوب)
8 – نزدیک شدن به گربه در تنهایی
7 – نزدیک شدن به گربه به همراه یک نفر
6 – نگاه کردن به گربه از نزدیک
5 – نگاه کردن به گربه واقعی از دور
4 – لمس کردن عروسک گربه
3 – لمس کردن گربه در تصویر
2 – دیدن فیلم یا تصویر در مورد گربه
1 – صحبت کردن در مورد گربه

مراحل این برنامه شبیه پله‌های یک نردبان است. در نتیجه یک مقیاس اضطراب یا سطح دشواری از صفر (بدون اضطراب) تا صد (حداکثر اضطراب) تدوین می‌شود. آنگاه هر تکلیف روی این مقیاس، درجه‌بندی می‌شود. هدف نهایی برنامه در رأس نردبان قرار دارد ولی هرگز نمی‌توانیم با یک گام از پله نخست به رأس نردبان برسیم.

 به همین ترتیب اگر انتظار داشته باشید در ابتدا به دشوارترین هدف برسید، موفقیتی نخواهید داشت. با پشت‌کار از اولین پله نردبان شروع کنید و هر دفعه یک پله بالاتر بروید تا به بالای نردبان برسید.

مرحله بعدی این است که هر گام نردبان را یک هدف جزئی تلقی کنیم. برای شما مفید خواهد بود که موفقیت و شکست را ثبت کنید.برای هر مرحله چندین بار تلاش کنید تا موفق شوید. امید می‌رود در ابتدا شما در هر هدف، اضطرابی را تجربه و بیاموزید، با آن به‌طور مؤثر مقابله کنید و بعد از چندین بار تلاش، اضطراب شما کاهش خواهد یافت.

کد خبر 16724

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز