مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۸ اسفند ۱۳۸۵ - ۱۰:۲۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: خانه موزه مفاخر، شهید مطهری و نواب در تهران راه اندازی خواهد شد.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران، تفکرات دکتر شریعتی را در نسل امروز بسیار تاثیر گذار دانست و از آشنایی این نسل با چنین شخصیتی ابراز خرسندی کرد.

مهدی چمران عصر در مراسم افتتاح خانه موزه دکتر شریعتی گفت: شریعتی شخصیت برجسته ای بود که تفکراتش برنسل امروز نیز بسیار تاثیر گذار بوده و باید به چنین مفاخری در کشور بیش از این توجه شود.

وی افزود: دکتر شریعتی با تفکراتی که داشت، تبدیل به شخصیتی شد که هم پیش از انقلاب و هم پس از انقلاب از نامش به خوبی یاد شده است.

به گزارش ایسنا چمران با ابراز خرسندی از راه اندازی خانه موزه شریعتی اظهار کرد: چنین اقداماتی در کشور ما ضروی است  و امیدوارم با راه اندازی این خانه، نسل جوان بیش از پیش با تفکر وی آشنا شوند و روح شریعتی نیز از این کار شاد شود.

خانه دکتر شریعتی در هفتم اسفند 1385 در راستای هویت بخشی به شهر تهران افتتاح شد که در آن برخی آثار وی مانند کتب ، مدارک ، کتابخانه ، عکی و وسایل شخصی وی به نمایش در آمده است.

به گزارش روابط عمومی شهرداری تهران معاون هنری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران محمد مهدی عسگر پور نیز در مراسم افتتاح خانه موزه دکتر شریعتی، از  تبدیل خانه مفاخر ایران به خانه موزه در آینده نزدیک خبر داد و گفت: این خانه موزه مربوط به یکی از بزرگترین و شناخته شده ترین شخصیت‌های این کشورو متعلق به همه ایرانیان است.

وی افزود: برای ساخت این خانه اظهار نظرهای مختلفی مطرح شد که نشان دهنده این بود که زمینه ایجاد سوء تفاهم در کشور ما زیاد است و باید تاکید کرد که افتتاح این موزه در این روز هیچ ربطی به سیاست ندارد و یک اتفاق فرهنگی هنری است که امیدواریم ادامه پیدا کند.

عسگر پور با اشاره به فعالیت های مختلف برای افتتاح این موزه اظهار کرد: تلاش های زیادی توسط شهرداری  در دوره های مختلف برای گسترش فضاهای این چنینی انجام شد.

وی افزود: شهر تهران فقط زیر گذر، پل و غیره نیست، تهران گنجینه ای از مفاخر است که بخشی از بین رفته اند ، بخشی هستند و در آینده نیز بخش دیگری از آنان خواهند آمد و وظیفه ماست که این فضاها را چنان گسترش دهیم که مردم احساس کنند در شهری فرهنگی زندگی می کنند.

عسگر پور  گفت: خانه موزه شهید مطهری و نواب نیز در آینده افتتاح خواهند شد و اگر این حرکتها ادامه یابند نسل جدید و نسل جوان ما این احساس را پیدا می کنند که در جامعه ای هستند که زحماتشان قدر دانسته می شود.

معاون هنری سازمان فرهنگی هنری در مورد اهداف تاسیس این خانه اظهار کرد: از اهداف تاسیس این خانه  تلاش برای ایجاد مرکزی برای تضارب آرا و افکار مربوط به حوزه های نظری بوده است و امیدواریم این مکان فضایی برای رفت و آمد متفکران باشد که با آن چیزی که از دکتر شریعتی سراغ داریم در نهایت به نفع جامعه اسلامی ما تمام خواهد شد. 

منزل مرحوم دکتر علی شریعتی ، یکی از برجسته ترین چهره های اندیشمند معاصر ایران با شماره 9718 در فهرست آثار ملی ثبت شده است.

 این منزل که در محدوده شهرداری منطقه 6 تهران قرار دارد از جمله بناهای احداث شده در حد فاصل سال های 1335 الی 1340 و فاقد ارزش خاص معماری، تزیینات یا طراحی ویژه است. این خانه صرفا به لحاظ شخصیت علمی ، اجتماعی و ملی مرحوم شریعتی که مدتی در آن ساکن بوده ، در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

 خانه دکتر شریعتی بنایی دو طبقه با حیاطی در سمت جنوب آن است. طبقه اول آن دارای آشپزخانه ، سرویس دستشویی ، هال و اتاق به عنوان پذیرایی و طبقه دوم با وضعیتی مشابه طبقه اول ساخته شده است.

این ساختمان دارای یک زیر زمین بسیار کوچک نیز است که اتاق کار دکتر شریعتی است و کتابخانه دکتر نیز در سمت شمال غرب طبقه دوم قرار دارد.

دکتر شریعتی در طول زندگی خود ، طی سالهای 1352 تا خرداد 1356 مجموعا کمتر از 2 سال در این خانه سکونت داشته که دلیل این امر دستگیری های پی در پی و زندانی شدن های مکرر وی بوده است.

خانه شریعتی در سال های 1375 و 1376 توسط شهرداری از خانواده ایشان خریداری و به عنوان خانه موزه دکتر علی شریعتی ساماندهی شد و در سال 1382 نیز به سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران واگذار شد که همزمان با آن تغییرات و فضا سازی خانه آغاز شد که این کار تا سال 1385 ادامه یافت.

کد خبر 16719

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز