سه‌شنبه ۸ اسفند ۱۳۸۵ - ۱۰:۱۷
۰ نفر

احسان ناظم بکایی: تجاوز صهیونیست‌ها به مسجد الاقصی باعث تخریب قسمتی از دیوار و دو اتاق قبله اول مسلمانان شد.

مسلمانان پاکستان، موریتانی، مالزی، اندونزی و... به خیابان‌ها می‌ریزند و پرچم اسرائیل را به آتش می‌کشند. در خود فلسطین، مردم دور مسجد الاقصی جمع می‌شوند. در چند جا بین مردم و نیروهای امنیتی اسرائیل که مثل مور و ملخ در بیت‌المقدس ریخته‌اند، درگیری پیش می‌آید و 35 نفر مجروح می‌شوند. روز جمعه 20 بهمن، فلسطینی‌ها با اعلام «روز یاری به مسجد الاقصی»، نماز جمعه می‌خوانند.

اتحادیه عرب، بعد از یک هفته تشکیل جلسه می‌دهد، آن هم با حضور چند عضو و در پایین‌ترین سطح. یونسکو از صهیونیست‌ها می‌خواهد حفاری را تمام کنند. چند گروه در اردن و مصر به دولت‌هایشان پیشنهاد می‌دهند تا سفارت اسرائیل را در کشورهایشان ببندند. با این‌که عکس‌العمل‌ها خیلی کم‌رنگ و بی‌جان است، اما صهیونیست‌ها بعد از یک هفته تخریب مسجد الاقصی را رها می‌کنند.

حساسیت‌ها این دفعه خیلی کمتر از سال1969 بود؛ سالی که مسجدالاقصی را آتش زدند و مسلمان‌ها لااقل با انگیزة اعتراض به آن، سازمان کنفرانس اسلامی را درست کردند. در مدت یک هفته، قبلة اول را مثل موش کور جویدند و چشم‌ها ندید؛ آن هم در 18محرم، روز تغییر قبله از همین‌جا به مکه. انگار عادت کرده بودند.

وقتی قرن21 شروع شود، تاریخ بیت‌المقدس به سه هزار سال می‌رسد و بر یهودیان، واجب است مسجدالاقصی را ویران کنند و هیکل سلیمان را پیدا کنند. تا منجی موعود، ظاهر شود و آن‌ها را حاکم جهان کند.

صهیونیست‌ها با چنین ایده‌ای از سال1967، حفاری در زیر محوطه مسجدالاقصی را شروع کردند. تا 1990، چهل عملیات حفاری انجام شد و بعد از سال 93 تا 98 این موش کوربازی‌ها، 72 بار تکرار شد. اسرائیلی‌ها به بهانة پیدا کردن معبدی که 50 سال است یک تکه سنگ از آن را هم پیدا نکرده‌اند، زیر مسجد، یک شبکه راهرویی درست کرده‌اند که مثل تونل‌های کوچک در همه جا پراکنده شده.

فلسطینی‌ها هم دیگر به صدای بیل و کلنگی که وقتی در مسجد هستند و از زیر پایشان شنیده می‌شود، عادت کرده‌اند. اما این دفعه، صهیونیست‌ها علنی کارشان را انجام می‌دهند. دو هفته قبل، تعدادی کارگر همراه با بولدوزر و بیل مکانیکی در حالی که 2 هزار پلیس آن‌ها را اسکورت می‌کردند، به سمت غربی محوطه می‌آیند و بعد از این‌که چند تا خانة اطراف را خراب می‌کنند، با سر و صدا به جان دیوار غربی و باب غربی که مهم‌ترین ورودی مسجد الاقصی است می‌افتند.

البته اسرائیلی‌ها از 30 سال پیش، این دروازه را بسته بودند. بلکه از اهمیت‌اش کم بشود. سر و صدا، همه جای صحن را می‌گیرد و همه متوجه می‌شوند؛ چه مسلمانانی که رو به قبله به نماز ایستاده‌اند و چه یهودی‌هایی که چند متر آن طرف‌تر، رو به دیوارند به دعاخوانی مشغول‌اند.

بولدوزرها، خاک و تکه سنگ‌ها را سریع داخل کامیون‌ها می‌ریزند و آن‌ها را به نزدیکی دانشکده‌ای اسرائیلی می‌برند بلکه چند تا باستان‌شناس آماده از قبل، بتوانند لابه‌لای آن‌ها چیزی را پیدا کنند و پیدا کردن معبد هیکل سلیمان را که صهیونیست‌ها می‌گویند الان زیر محوطه حرم مقدس است؛ در بوق و کرنا کنند.

اما انگار ماجرا نمی‌خواهد سریع تمام شود. هر روز که می‌گذرد، سر و صدا و فعالیت بیشتر می‌شود و نمی‌شود بی‌خیالش شد. صهیونیست‌ها می‌خواهند مسجد براق را هم خراب کنند.

این مسجد، بعد از الاقصی و صخره، سومین مسجد مقدس در حرم قدس است و می‌گویند جایی است که پیامبر در شب معراج، سوار مرکبش که همین نام را داشت، شده است.

اسرائیلی‌ها علی‌رغم بزن و بکوب و کتک‌کاری نیروهای امنیتی با مردم معترض که دیوار انسانی در برابر آثار تاریخی درست کرده‌اند - دو اتاق زیرین این مسجد را خراب می‌کنند.

صهیونیست‌های افراطی به وجد می‌آیند و جمع می‌شوند و طرح ساخت کنیسه را مطرح می‌کنند که بحران را در بیت المقدس تشدید می‌کند.

شهردار اسرائیلی بیت‌المقدس، بعد از یک هفته و علی‌رغم مخالفت اولمرت، نخست‌وزیر اسرائیل، دستور پایان حفاری را می‌دهد. اما اعلام می‌کند این توقف موقتی است و هدف ما نه تنها تخریب نیست، بلکه می‌خواهیم گذرگاه جدیدی در محوطه ایجاد کنیم. اولمرت هم می‌گوید اقدامات کنونی در مسجد الاقصی باعث آزار و اذیت هیچ‌کسی نمی‌شود.

این مرحله از تخریب هم تمام شد. شدت عمل مسلمان‌ها کم بود و اسرائیلی‌ها که می‌بینند خبری از انتفاضه سوم نیست، دندانشان را برای تخریب بعدی تیزتر می‌کنند. هدف بعدی کجاست؟ مسجد صخره؟ یا خود مسجد الاقصی؟

مسجدالاقصی، درست مثل شهری که در آن واقع شده، یکی از آن جاهایی است که در تمام دین‌ها مقدس و دارای اهمیت بسیار است. در نقشه زیر می‌توانید دلیل این اهمیت را پیدا بکنید؛ به اضافه ماجرای بی‌احترامی‌هایی که صهیونیست‌ها در سال‌های مختلف به این مکان مقدس کرده‌اند.

1- محل تولد حضرت عیسی(ع)

 این‌جا جایی است که در بعضی روایت‌ها می‌گویند مسیح به دنیا آمده، اما طبق روایت مشهور، محل تولد در بیت‌اللحم (در همین فلسطین اشغالی) است. یهودی‌هامی‌گویند این‌جا اصطبل حضرت سلیمان است

2- مسجد الاقصی


 «اقصی» یعنی دورتر، یعنی دورترین. این‌جا دورترین جایی بود که عرب‌های آن موقع رفته بودند. تا 17 ماه ابتدای اسلام در مدینه، این مسجد قبله مسلمان‌ها بود. پیامبر در شب معراج، این‌جا نماز خوانده.

وقتی مسلمان‌ها بیت‌المقدس را فتح کردند، خود خلیفه، عمر به شهر آمد تا در این مسجد نماز بخواند. این مسجد را ولید، خلیفه اموی، توسعه داد و به شکل امروزی درآورد

3- شبستان مسجد
سال 1969 یک گروه متعصب یهودی این بخش از مسجد را  آتش زدند

4- باب‌الرحمه

 مسلمان‌ها تا بیست سال پیش، عمدتا از این در وارد می‌شدند. می‌گفتند مستحب هم هست. تا این‌که صهیونیست‌ها آن را بستند

5- ستون‌های هیکل یا موریا

ستون‌هایی باستانی است که یهودی‌ها ادعا می‌کنند متعلق به معبد سلیمان است. مسلمان‌ها این حرف را هم رد می‌کنند

6- قبه‌الصخره

معمولا با مسجدالاقصی اشتباه می‌گیرند. اما جایی است که در آن نماز نمی‌خوانند. صخره‌ای درون این مسجد است که پیامبر از روی آن به معراج رفت. این بنا را هم ولید اموی ساخته. قبّه یعنی گنبد

7- دیوار شمالی


 پشت همین دیوار محمدالدوره کشته شد و همچنین  انتفاضه الاقصی شروع شد

8- دیوار غربی یا دیوار ندبه

 یهودی‌ها می‌گویند این‌جا جایی است که حضرت سلیمان دعا کرد و مورد قبول واقع شد. مهم‌ترین دلیلی که یهودی‌ها می‌گویند معبد سلیمان این‌جاست، همین است. اما مسلمان‌ها این مطلب را رد می‌کنند. این دیوار، نزدیک محلة یهودی‌نشین است. مسلمان‌ها از در غربی کنار دیوار غربی استفاده نمی‌کنند

9- محل تخریب ( مسجد بُراق)
 این مسجد را جایی ساخته‌اند که می‌گویند شب معراج، براق (مرکب پیامبر درآن شب) توقف کرده است. در جریان تخریب جدید صهیونیست‌ها،‌ دو اتاق از این مسجد آسیب دیده است

10- مناره مسجدالاقصی


 بعد از این‌که صلاح‌الدین ایوبی، بیت‌المقدس را از صلیبی‌ها گرفت، روی این مناره اذان گفت. شغل اذان‌گویی در قدس، خانوادگی و موروثی است و خیلی از موذن‌ها اسمشان صلاح‌الدین است

11- آثار باستانی


 این آثار مربوط به دوران روم باستان و زمان مسیح است. الان اسرائیلی‌ها به بهانة جست‌وجو در این منطقه، بلوای جدیدی راه انداخته‌اند

کد خبر 16716

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز