جمعه ۱ اردیبهشت ۱۳۹۱ - ۱۹:۰۳
۰ نفر

همه ما کم و بیش با افرادی در خانه و محل کار خود برخورد داشته‌ایم که به محض احساس یک ناخوشی و بیماری در خود و دیگران، دست به نسخه می‌شوند و پشت سرهم توصیه‌های دارویی را ردیف می‌کنند: اگر سرت درد می‌کند، یک استامینوفن بخور.

کپسول

گلوت درد می‌کند، چیزی نیست، یک سرماخوردگی ساده است، نیاز به دکتر رفتن ندارد. برو از داروخانه چند تا شربت و قرص و آمپول بگیر تمام است. وقتی از این افراد پرسیده می‌شود که از کجا می‌دانند که این توصیه‌ها کارسازند، چهره‌ای حق به جانب به خود می‌گیرند و تجربه خود را به رخ دیگران می‌کشند. بی‌تردید این دسته از شهروندان فراموش کرده‌اند که تجربه در امری مانند دارو و درمان در کنار تخصص و دانش لازم، به کار می‌آید و به تنهایی خطرساز است.

اینکه ریشه‌های فرهنگ خود نسخه‌پیچی و خوددرمانی، چیست و چرا با وجود هشدارهای مکرر پزشکان، داروخانه‌ها و رسانه‌ها، عده‌ای همچنان به تهیه و مصرف خودسرانه دارو می‌پردازند، نیاز به بررسی‌های کارشناسانه دارد. با این همه این نکته را باید برای هزارمین‌بار یادآور شد که تهیه دارو بدون نسخه پزشک و مصرف خودسرانه آن، می‌تواند گاه پیامد‌ها و عوارض بسیار خطرناکی را موجب شود. بنابراین حتما باید هر بیماری هرچند کوچک را جدی گرفت و با مراجعه به پزشک متخصص و مصرف داروهایی که توسط وی توصیه می‌شود، بر بیماری غلبه کرد.

کد خبر 167084
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز