جمعه ۱ اردیبهشت ۱۳۹۱ - ۱۸:۲۲
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: در یک سال گذشته به دلیل اقبال خانواده‌های اُتیسمی به بنیاد خیریه کودکان اُتیسم، تعداد مراجعه کنندگان ماهانه این بنیاد به بیش از 700 تن در ماه رسیده است.

ناصر زجاجی،بنیانگذار و رئیس بنیاد خیریه کودکان اُتیسم این مطلب را در آغاز به کار همایش یک روزه بنیاد خیریه کودکان اُتیسم که روز جمعه،اول اردیبهشت ، در سالن‌همایش مرکز معلولین ذهنی تهران برگزار می‌شد ، بیان کرد و گفت:بهار دو سال قبل که پایه‌‌های اولیه بنیاد خیریه کودکان اُتیسم را بنا گذاشتیم گمان نمی‌‌کردیم که در ظرف مدتی به این کوتاهی با چنین اقبالی از سوی خانواده‌های اُتیسمی روبرو شویم به نحوی که در طول یک سال و به خصوص از شش ماهه دوم سال تعداد مراجعات ماهانه به این بنیاد به 700 تن در ماه رسید.

رئیس بنیاد خیریه کودکان اُتیسم چنین اقبالی را معلول نبود امکانات و آگاهی درباره این مشکل در ایران دانست و گفت متاسفانه خانواده‌های اُتیسمی در ایران بی پشت و پناه هستند و از کمترین امکانات حمایتی برخوردار نیستند و من در این دو سال به عینه مشاهده کردم که در مقایسه با کشورهایی که حمایت‌های بسیاری از این نوع افراد و خانواده‌هایشان به عمل می‌آورند، در ایران ما این خانواده‌ها را رها کرده‌ایم. حتی یک مدرسه هم به صورت اختصاصی در کل ایران برای این خانواده‌ها وجود ندارد ، این درحالی است که اگر شرایط تحصیل این افراد فراهم شود، آنها به مرور می‌توانند خودشان را با آموزش‌هایی که می‌گیرند وفق داده و به جامعه وارد کنند.

زجاجی درباره فعالیت‌های سال گذشته بنیاد خیریه کودکان اُتیسم گفت: ما وظیفه داریم که تمامی کودکان اُتیسمی مراجعه کننده به این بنیاد را  به صورت رایگان مورد ارزیابی و سنجش علمی قرار دهیم و سپس بر اساس نیاز مورد نظر هر کودک آنها را به سمت کاردرمانان و گفتاردرمانانی که در موسسه خدمت دهی می‌کنند هدایت کنیم.

زجاجی درباره دیگر امکانات این بنیاد برای مراجعه‌کنندگان گفت: در سال گذشته ما با 15 پزشک متخصص  در شاخه‌های مختلف پوست، چشم،قلب،مغز و اعصاب،گوش و حلق و بینی،کودک  و ...که از جمله پزشکان نام‌آشنا و صاحب اعتبار در تهران به شمار می‌روند صحبت کردیم و توانستیم موافقت آنها را برای پذیرش رایگان و خارج از نوبت کودکان اُتیسمی جلب کنیم.

رئیس بنیاد اوتیسم (درخودماندگی)درباره بخش روانشناسی و مشاوره این بنیاد گفت: در این بخش هم از کمک‌های  رایگان مرکز مشاوره روزبه و نیز خانم مریم جباری، کارشناس ارشد مشاوره برخورداریم که هفته‌ای یک روز و به صورت رایگان خانواده‌های اُتیسمی را مورد مشورت قرار می‌دهند که تا کنون بازخوردهای بسیار مثبتی هم گرفتیم. چون ما در این بنیاد معتقدیم که خانواده‌های اتیسمی جدای از کودکانشان نیستند و به دلیل فشار مضاعفی که در نگهداری فرزندانی با چنین ویژگی‌هایی بر‌آنها وارد می‌شود، نیاز دارند که برای تخلیه این فشارها با مشاوران به صورت علمی مشورت کرده و مشکلات و مسائل خود را با آنها در میان گذاشته و از آنها راه حل برای برون رفت از برخی بن‌بست ها بگیرند.

برگزاری تورهای یکروزه برای خانواده‌های اُتیسمی از دیگر امکانات رایگانی بود که رئیس بنیاد خیریه کودکان اُتیسم به آن اشاره کردو گفت: هدف ما از برگزاری این تورها کنار هم قرار دادن خانواده‌های اُتیسمی است تا آنها بدانند که در این کشور هستند دیگرانی که با این مشکل روبرو هستند و این گونه خود را تنها و بی‌پناه احساس نمی‌کنند. به همین دلیل در سال گذشته چند تور یکروزه را در چند نقطه خوش آب وهوا در کرج و شمشک و برخی شهربازی‌های  تهران برای خانواده‌ها به همراه فرزندانشان ترتیب دادیم که در بالابردن روحیه آنها موثر بود.

زجاجی در پایان سخنانش گفت: از ابتدای شکل گیری این بنیاد نیت و هدف ما این بود که با همین بضاعت اندکی که داریم تمامی امکانات را  به صورت رایگان  در اختیار خانواده‌ها و فرزندان اُتیسم قرار دهیم که خوشبختانه تا به امروز و با عنایت خداوند و  همراهی دوستان و دعای خیر خانواده‌های اُتیسمی این کار انجام شد و امیدواریم که تا زمانی که این بنیاد به کارش ادامه می‌دهد بر این عهد و پیمان باشیم.

به گزارش همشهری‌آنلاین در سمینار یک روزه بنیاد خیریه کودکان اُتیسم دکتر عشایری،دکتر محمدیان، دکتر دواتگران،دکتر مصطفی تبریزی، دکتر انصاری و فرهنگ و وثوقی و علیزاده درباره جنبه‌های گوناگون طیف اوتیسمی‌ها به ارائه تازه‌ترین یافته‌های خود در این زمینه پرداختند که گزارش مشروح آن به زودی در همشهری‌آنلاین خواهد آمد.

کد خبر 167071
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز