همشهری آنلاین: شورای همکاری خلیج فارس در بیانیه پایانی نشست اخیر خود با تکرار ادعاهای واهی امارات درباره جزایر سه گانه ایران، ادعا کرد: دیدار رئیس جمهوری ایران از جزیره ابوموسی حقایق تاریخی را تغییر نخواهد داد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از خبرگزاری اردن، شورای همکاری خلیج فارس که در نشستی فوق العاده به بررسی موضوع سفر اخیر محمود احمدی نژاد به جزیره ابوموسی پرداخته بود، با صدور بیانیه ای روز گذشته به نشست خود پایان داد.

در این بیانیه آمده است: کشورهای عضو شورای همکاری (خلیج فارس) به شدت دیدار اخیر احمدی نژاد از جزیره ابوموسی را محکوم کرده و آن را اقدامی تحریک آمیز و نقض آشکار حاکمیت امارات بر جزایر سه گانه می داند.

6 کشور عضو شورای همکاری خلیج فارس در این بیانیه سفر احمدی نژاد را در تناقض با سیاست حسن همجواری که این کشورها در قبال ایران اتخاذ کرده اند دانسته است. این شورا همچنین این سفر را بر خلاف تلاشها در راستای حل مسالمت آمیز اختلافات درباره جزایر سه گانه دانسته است.

در این بیانیه ادعا شده است که سفر رئیس جمهوری ایران به جزیره ابوموسی حقایق تاریخی را تغییر نخواهد داد. شورای همکاری خلیج فارس از ایران تقاضا کرده یا در گفتگو با امارات یا از طریق دادگاه لاهه اختلافات با امارات در مسئله جزایر سه گانه را حل کند.

نظر آمریکا درباره اختلافات ایران و امارات

از سوی دیگر، مارک تونر سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز روز گذشته از ایران و امارات تقاضا کرد موضوع اختلافات مرزی میان خودشان را به صورت مسالمت آمیز حل کنند.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با ادعای اینکه سفر احمدی نژاد به جزیره ابوموسی حل این اختلافات را پیچیده کرده است، افزود: آمریکا از امارات در گفتگو برای حل اختلافات در این مسئله و یا طرح آن در دادگاه لاهه استقبال می کند.

خاطر نشان می شود امارات هفته گذشته سفیر خود را در پی سفرمحمود احمدی نژاد به جزیره ابوموسی از تهران فراخوانده بود. این در حالی است که مالکیت تاریخی جزیره ابوموسی از آن ایران است و ادعاهای امارات در این باره هیچ زمینه حقوقی بین المللی ندارد. البته در این میان انفعال نهاد سیاست خارجی ایران باعث تداوم گستاخی و جنجال سازی اماراتی ها شده است.

کد خبر 166877
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز