اعضای کمیسیون تلفیق در رأی‌گیری مجدد، کلیات لایحه بودجه سال 91 را تصویب کردند. با تصویب این لایحه کمیسیون تلفیق و مجلس وارد جزئیات بودجه91 خواهند شد.

عدم تصویب کلیات بودجه در مرحله اول به دلیل ایراداتی بود که کمیسیون تلفیق به این لایحه داشت و با توصیه‌های رئیس مجلس، کمیسیون تلفیق در رأی‌گیری مجدد آن را تصویب کرد.این لایحه در حوزه قوانین ایثارگران و آنچه که در برنامه پنجم توسعه به آن اشاره شده است نیز ایراداتی دارد که در صورت عدم توجه به آن مشکلات جدی برای ایثارگران در سال جاری رقم خواهد خورد.

تمامی قوانین و احکام مربوط به قانون برنامه پنجم توسعه در قالب ماده14 لایحه بودجه91 پیش بینی شده است. در ابتدای ماده14 اجرای قوانین و همه احکام مربوط به ایثارگران و خانواده آنها در قانون برنامه پنجم از محل واگذاری سهام و سهم‌الشرکه شرکت‌های دولتی یا واگذاری آن یا اموال و دارایی‌ها یا از محل وجوه حاصل از فروش آنها به قیمت کارشناسی روز با تأیید وزیر امور اقتصادی و دارایی و وزیر مربوطه و یا بالاترین مقام دستگاه اجرایی حسب مورد، اقدام می‌شود.

چنانچه این بند به همین ترتیب به تصویب مجلس شورای اسلامی برسد. همه وظایف و تکالیفی که در قبال ایثارگران در قوانین و بودجه‌های سنواتی تا به حال انجام می‌گرفته است مختل و آشفته خواهد شد. سابقه تصویب این بند در بودجه سنواتی گذشته نشان می‌دهد همه احکامی که مقرر بوده منابع اجرای آن به این طریق تأمین شود تعطیل شده است.

این شیوه‌ای برای عدم اجرای قوانین در بودجه‌های سنواتی شده است. به سوابق این بند در بودجه‌های سنواتی گذشته اشاره می‌کنیم: در بندط ردیف7 قانون بودجه89 دولت موظف شده بود بابت حقوق، رد دیون و مطالبات ایثارگران و خانواده معظم شهدا و اجرای لایحه خدمات ایثارگران از محل واگذاری سهام شرکت‌های دولتی یا واگذاری آن از محل وجوه حاصل از فروش آنها و یا از محل صرفه‌جویی حین اجرای بودجه اقدام کند.

در بند82 قانون بودجه90 مجددا دولت موظف شده بابت حقوق، رد دیون و مطالبات ایثارگران و خانواده شهدا و اجرای لایحه جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران و قانون تفسیر ماده13 آزادگان و تمامی احکام مربوط به ایثارگران و خانواده آنها در برنامه پنجم توسعه از محل‌های مذکور در بند ط ردیف 7 قانون بودجه89 که در این بند تکرار شده اقدام کند.

محتوای همین بند در لایحه پیشنهادی بودجه91 نیز تکرار شده است. نمایندگان مجلس و مسئولین محترم در دستگاه‌های اجرایی می‌توانند اعلام کنند که کدامیک از موارد مذکور و تکراری در بودجه‌های سنواتی از این طریق اقدام شده، که هرساله در بودجه سالانه تکرار می‌شود؟ آیا این تکرار و افزودن تمامی احکام ایثارگران به این رویه، همچون گذشته سبب اخلال در روند خدمات ایثارگران نخواهد شد؟ تکرار عنوان لایحه جامع خدمات‌رسانی در بودجه‌های سنواتی بدون آن که تکلیف قانونی آن روشن شود چه توجیهی دارد؟ و آیا تأکید مکرر بر اجرای لایحه‌ای که هنوز قانون نشده توجیه قانونی دارد؟ آیا منابع آن با توجه به تکرار در بودجه‌های سنواتی تأمین شده است؟

نمایندگان محترم مجلس، از اتفاقی که به واسطه اصلاح قانون درمان ایثارگران به ویژه جانبازان به وجود آمد باید درس گرفت. جانبازان بسیاری همچنان در تماس با روزنامه از روند درمان خود گله دارند و اصلاحیه‌ای که به واسطه سوءتدبیر مدیران بنیاد و توسط مجلس به قانون تبدیل شد، همچنان درمان آنان را دچار مشکلات بسیاری کرده است. آیا سزاوار است روند درمان ایثارگران با تصویب شما تبدیل به یک بحران برای آنان شود؟ چرا تدابیر لازم برای اصلاح این قانون پیش‌‌بینی نشد؟

چرا جانبازان شاغل و بازنشسته باید برای درمان خود بین دستگاه اجرایی و بنیاد سرگردان باشند و کسی پاسخگو نباشد؟ شما نمایندگان با تصویب بند ب ماده44 قانون برنامه پنجم و اصلاحیه‌ بعدی آن، درمان ایثارگران شاغل و بازنشسته را دچار آشفتگی و پریشانی کردید و معیشت خانواده‌های بسیاری را با بحران مواجه کردید. اگر قرار است دستگاه‌های اجرایی هزینه درمانی ایثارگران شاغل و بازنشسته را پرداخت کنند، چرا منابع آن را به صورت شفاف و روشن در اختیار دستگاه‌های اجرایی نمی‌گذارید؟ سال گذشته سال سختی برای درمان جانبازان شاغل و بازنشسته بود. در سال91 تلاش کنید مشکلات درمان این افراد مرتفع شود و اگر همچنان بر سپردن درمان جانبازان شاغل و بازنشسته به دستگاه‌های اجرایی اصرار دارید، هزینه‌های آن را در بودجه دستگاه‌ها پیش‌بینی کنید.

در بند14 لایحه بودجه سال91 دولت موظف شده همه احکام مربوط به ایثارگران و خانواده آنها در قانون برنامه پنجم توسعه را از محل واگذاری سهام یا وجوه حاصل از فروش آنها به قیمت کارشناسی روز پس از تأیید وزیر امور اقتصادی دارای و وزیر یا مسئول مربوطه اقدام کند. برخی از احکام قانون برنامه پنجم شامل پرداخت شهریه دانشگاهی، 100درصد هزینه‌های درمانی، 20درصد اعتبارات فرهنگی دستگاه‌ها، هزینه خدمات مهندسی مسکن ایثارگران، تأمین معیشت رزمندگان معسر، پرداخت 15سال سنوات بیمه ناشی از انتقال صندوق و... است که بخش عمده آن با توجه به پیش‌بینی این احکام در بودجه سنوات قبل تاکنون اجرایی نشده است، حال چگونه می‌خواهید تمامی احکام مربوط به ایثارگران را از منابعی که متزلزل است تأمین کنید؟

در همین ماده تبصره5 قانون حالت اشتغال را که در بودجه سنواتی سال گذشته به ضرر جانبازان ازکارافتاده کلی اصلاح کردید، مجددا با اصلاحیه پیشنهادی دیگری تحکیم می‌کنید. اما غافل از اینکه با اینکه با این اقدام حقوق مکتسبه بسیاری از جانبازان ازکارافتاده کلی را تضییع می‌کنید، حقوقی که بخشی از آنان، در گذشته دریافت کرده‌اند، لکن عده‌ای دیگر را بدون دلیل و پشتوانه کارشناسی و منطقی از آن محروم می‌کنید.

هر چند این اصلاحیه مغایر با دو گردشکار مصوب فرماندهی معظم کل قوا است. این اصلاحیه به طور قطع با ماده6 دستورالعمل نحوه اجرای قانون حالت اشتغال مصوب74.6.19 فرماندهی معظم کل قوا و بند6 و تذکر ذیل آن موضوع دستورالعمل تعیین ازکارافتادگی کلی جانبازان مشمول قانون حالت اشتغال مصوب81.5.16 فرماندهی معظم کل قوا مغایر است.

در این دستورالعمل پرداخت حقوق و مزایای حالت اشتغال جانبازان ازکارافتاده کلی توسط بنیاد شهید و امور ایثارگران از 72.6.30 یعنی تاریخ تصویب قانون تعیین شده است و تنها دو گروه از تاریخ تصویب کمیسیون پزشکی مشمول پرداخت حقوق خواهند بود و مطالبات سال‌های قبل به آنان تعلق نمی‌گیرد. این دو گروه جانبازانی هستند که علاوه بر ضایعات جانبازی، کهولت سن و بیماری‌های ناتوان‌کننده در کنار جانبازی، آنان را از کار افتاده کلی می‌کند و سایر جانبازان ازکارافتاده کلی از مطالبات معوق برابر مصوبات فرماندهی معظم کل قوا برخوردار می‌شوند.

کد خبر 166560
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز