سه‌شنبه ۸ اسفند ۱۳۸۵ - ۰۸:۲۲
۰ نفر

همشهری ورزشی: لاک‌پشت در تمام لحظات مسابقه معروف، به متوقف شدن خرگوشی می‌اندیشید که در آغاز گرد و خاک عجیبی به راه انداخته بود.

 آیا سایپا همان خرگوشی است که حالا  در آخرین لحظات ماراتن نفسگیر لیگ برتر نمی‌تواند تداعی‌کننده روزهایی باشد که با نتایج خیره‌کننده خود مدعیان را حتی مأیوس کرده بود.

فاصله کم استقلال با سایپا
استقلال تهران هفته عجیبی را پشت سر گذاشت. آنها در شرایطی صباباتری را در یک بازی البته پرحرف و حدیث شکست دادند که هواداران این تیم از داستان حذف استقلال از لیگ قهرمانان  آسیا مغموم و حتی معترض برای آبی‌پوشان دست می‌زدند.

 استقلال در حالی به زمین بازی رفت که صمد مرفاوی و شاگردانش از شنیدن خبر توقف سایپا مقابل راه‌آهن امیدوار به نظر می‌رسیدند. پس از پایان بازی این استقلال بود که خود را در چهار قدمی صدرنشین می‌دید. هر چند که بازیکن - مربی سایپا نیز در یک اظهارنظر حرفه‌ای پس از تساوی تیمش برابر راه‌آهن تأکید کرده بود: «مشکلی نیست، قهرمان می‌شویم» اما این دلیل خوبی برای افت چندهفته‌ای خرگوش لیگ به حساب نمی‌آید.

داستان وارونه
در پایان قصه معروفی که حالا دو تیم استقلال و سایپا به ترتیب جایگزین نقش‌های لاک‌پشت و خرگوش شده‌اند، برنده در نهایت کسی است که مسیر رقابت را آهسته اما هوشمندانه پشت سر گذاشته اما سپاهان فرهاد کاظمی اولین تیمی بود که در دومین دوره از لیگ برتر سنت این قصه را شکست.

آنها برخلاف نظر عده‌ای که اعتقاد داشتند سپاهان در تمام طول لیگ نمی‌تواند بی‌نوسان ظاهر شود، در نهایت قهرمان هم شدند. سایپا اگرچه نسبت به دوره‌های قبل حریفان چندان قدرتمندی را پشت سر خود نمی‌بیند اما اختلاف چهار امتیازی استقلال با صدرنشین که حتی پرسپولیس را نیز به حضور دوباره در نبرد قهرمانی امیدوار کرده، تیم دایی را برای حفظ جایگاه خود مضطرب ساخته است.

تمام تفاوت‌های این دو تیم
افت سایپا به خصوص در دو هفته اخیر بهترین فرصت را در اختیار آبی‌پوشان پایتخت قرار داد تا با قرار گرفتن در  نبرد قهرمانی در رابطه با ناکامی بزرگ خود در آسیا به نوعی عقده‌گشایی کنند.

 استقلال اگرچه در شرایط افت سایپا برنده از زمین بیرون می‌آید اما نباختن سایپا هم دلیل خوبی برای دایی به شمار می‌رود که این بار برخلاف حتی چند هفته قبل که از قهرمانی سخن نمی‌گفت در اظهارنظری پس از دیدار مقابل راه‌آهن قعرجدولی، تداوم صدرنشینی تیمش را امری قطعی قلمداد می‌کند. سایپا در حالی حاشیه امنیت خود را برای رسیدن به عنوان قهرمانی از دست داده که عده‌ای بزرگترین مشکل این تیم جوان را در متکی به فرد بودن آن می‌دانند و می‌گویند آقای بازیکن - مربی تمام امید سایپا را تشکیل می‌دهد.

مصداق بارز این استدلال در دیدار  با ملوان خود را نشان داد. سایپا در حالی که دایی از روی سکوها شاهد نمایش شاگردان خود بود، ضمن ارائه یک بازی متوسط به یک تساوی خانگی مقابل ملوان تن داد.

 از طرفی در استقلال باتوجه به محرومیت آنها از حضور در لیگ قهرمانان آسیا  وضعیت خاصی به وجود آمده. آنها در لیگ ششم با مشکلات متعددی روبرو هستند. رسانه و تماشاگر فشارهای دوگانه‌ای هستند که امروز استقلال فقط با بردن می‌تواند مقابل آنها حرفی برای گفتن داشته باشد. البته این روزها کادر فنی استقلال با بحرانی از جنس دوگانه مرفاوی و یونگ هم روبرو است.

 این دو مربی که خیلی‌ها همکاری مسالمت‌آمیز آنها را امری محال می‌دانند حتی در رابطه با ترکیب حاضر در میدان هم با یکدیگر مشکلاتی دارند تا جایی که مرد هلندی به دنبال اختلاف با مرفاوی بر سر ترکیب تیم در آستانه بازی استقلال - صباباتری اردوی آبی‌پوشان را به بهانه سرماخوردگی ترک کرد تا سرمربی جوان دیگر مجبور نباشد از کنار خط مدام به نیمکت نگاه کند.

لغزش مدعیان
سرمربی نامدار منچستریونایتد هفته گذشته در اظهارنظری تأکید کرد: «ما  و چلسی در نبرد قهرمانی قرار داریم. اما به نظر من، هم چلسی و البته ما، طی هفته‌های آینده امتیاز از دست خواهیم داد.» روز گذشته مجید جلالی در نقد تیم سایپا گفت: «آنها افت کرده‌اند، اما این یک امر غیرطبیعی نیست.»

سایپا و استقلال در حالی دو چهره مدعی کسب عنوان قهرمانی در لیگ ششم هستند که تیم دایی اگر برنده نیست، به نباختن عادت کرده و از طرفی استقلال هنوز با تمام وجود طعم تلخ حذف از آسیا را نچشیده یا به عبارتی بهتر، آبی‌ها هنوز ارزش و اهمیت از دست رفتن فرصت حضور در آسیا را درک نکرده‌اند. احتمالاً پس از رأی نهایی AFC استقلال روزهای متفاوتی را سپری خواهد کرد.

سایپا اما در آرامش فنی به سر می‌برد. این تیم بی‌حاشیه که خیلی‌ها آرامش اقتصادی را یکی از دلایل اصلی اوج گرفتن آن به حساب می‌آورند، ده هفته فرصت دارد تا سنت قصه معروف لاک‌پشت و خرگوش را بشکند.

کد خبر 16647

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز