همشهری آنلاین: سفر رئیس جمهور به جزیره ابوموسی که سفری در راستای سفرهای استانی هیئت دولت بود با حاشیه‌هایی همچون تکرار ادعای واهی امارات برای مالکیت بر این جزیره و نامه شیخ نشینان اماراتی به سازمان ملل همراه شد.

به گزارش همشهری آنلاین؛ روز چهارشنبه ۲۳ فروردین، محمود احمدی‌نژاد رئیس جمهوری اسلامی در چارچوب سفرهای استانی خود به استان هرمزگان رفت و از جزیره ابوموسی دیدار کرد. وی در سخنرانی خود در این شهر درباره نام خلیج فارس گفت: «برخی حقایق همچون خورشید می‌‌درخشند و نیازی به تکرار و تاکید بر آن‌ها نیست از جمله نام خلیج فارس که همه اسناد تاریخی گواه بر این است که نام این پدیده طبیعی در طول تاریخ همواره خلیج فارس بوده است.»

این صحبت‌های احمدی‌نژاد به مذاق شیخ نشنیان اماراتی چندان خوش نیامد و موجب شد تا اماراتی‌ها بار دیگر بر ادعای واهی خود که‌‌ همان حاکمیت بر جزیره ابوموسی پافشاری کنند و این سفر احمدی‌نژاد را نقض حاکمیت ارضی امارات معرفی کنند.

اما داستان به همین جا ختم نشد و سایر کشورهای عربی نیز در اقدامی عجیب از ادعای واهی شیخ نشینان امارات حمایت کردند و داستان تا جایی پیش رفت که امارات با ارسال نامه‌ای به «بان کی مون» دبیرکل سازمان ملل این سفر استانی احمدی‌نژاد را محکوم کرد.

در جدول زیر می‌توانید تمام اتفاق‌هایی که پس از سفر رئیس جمهور به جزیره ابوموسی رخ داد را مشاهده کنید:

رخداد

تاریخ

  • سفر احمدی نژاد به استان هرمزگان و جزیره ابوموسی

چهارشنبه٫ 23 فرودین

  • اعلام ادعای واهی نقض حاکمیت امارات بر سرزمین‌های خود از سوی شیخ عبدالله بن زاید آل نهیان (وزیر امور خارجه امارات) به دلیل سفر استانی احمدی نژاد به ابوموسی


اواخر روز چهارشنبه٫23 فروردین

  • فراخوانده شدن سفیر امارات در ایران از سوی وزارت خارجه امارات برای مشورت





پنجشنبه٫ 24 فروردین

  

  • بیانیه پارلمان امارات و محکوم کردن سخنرانی احمدی نژاد در میان مردم ابوموسی
  • طرح موضوع نقض تمامیت ارضی امارات به دلیل سفر احمدی نژاد به ابوموسی از سوی خلیفه‌ بن سلمان آل خلیفه، نخست وزیر بحرین
  • همراهی شورای همکاری خلیج فارس با ادعای واهی امارات
  • لغو بازی دوستانه ایران و امارات
  • ارسال نامه‌ای از سوی امارات به "بان کی مون" دبیرکل سازمان ملل به منظور محکوم کردن سفر احمدی نژاد به جزیره ابوموسی و تأکید بر حاکمیت امارات بر جزایر سه گانه مورد اختلاف بین دو کشور

                        

 شنبه٫ 26 فروردین

کد خبر 166377
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز