دوشنبه ۷ اسفند ۱۳۸۵ - ۰۸:۴۶
۰ نفر

گروه دیکسی چیکز که با اعتراضات متوالی‌ به بوش و دارودسته‌اش بایکوت شده بود، موفق‌ترین گروه موسیقی مراسم گرمی امسال بود

هر جایزه مهمی را با اسکار مقایسه می‌کنند. مثلا می‌گویند جوایز امی، اسکار برنامه‌های تلویزیونی‌اند. گرمی را هم با این وصف، می‌توان اسکار موسیقی دانست.

جوایز گرمی، تنها جوایز مربوط به موسیقی نیستند. جوایز MTV هم جزء عناوین مهم موسیقی‌‌‌اند، اما جوایز گرمی باسابقه نزدیک به نیم قرن معتبرترین و مهم‌ترین جوایز موسیقی سال هستند که در 110 رشته، برندگانشان را اعلام می‌کنند.

نیازی به گفتن نیست که گرفتن جوایز گرمی، می‌تواند سرنوشت یک موزیسین را تغییر دهد و برای او ثروت و شهرت فراوانی به همراه بیاورد.

چند روز پیش، چهل و نهمین دوره مراسم گرمی برگزار شد و ایران هم به سبک دو سه سال اخیر، نماینده‌ای در آن داشت. هر چند هنوز هیچ موزیسین مقیم ایرانی نتوانسته این جایزه را ببرد، اما نفس مطرح شدن موسیقی ایران در عرصه‌های بین‌المللی، افتخارآفرین و تأثیرگذار خواهد بود.استینگ که در یک رشته نامزد دریافت جایزه گرمی بود، به همراه سایر اعضای گروه پلیس روی صحنه رفت

یک تیم تگزاسی، موفق‌ترین گروه موسیقی چهل و نهمین دوره جوایز گرمی بود. بچه‌های دیکسی چیکز از همان ایالتی می‌آیند که جورج بوش رئیس‌جمهور آمریکا در آن جا بزرگ شده و همان جا گاوچرانی می‌کند. اعضای دیکسی چیکز، خیلی روی تگزاسی بودنشان تأکید می‌کنند.

یکی از مهم‌ترین اتفاقات موسیقی دنیا هم با اظهارنظر شجاعانه ماینس خواننده گروه درباره تگزاس همراه بود. ماینس در کنسرت لندن گروه در مارس2003 این جمله تاریخی را گفت: «به خاطر این‌که رئیس‌جمهور آمریکا یک تگزاسی است، معذرت می‌خواهیم.» همین جمله ناتالی ماینس باعث شد تا دیکسی چیکز در محاق قرار بگیرد.

او به جورج بوش به دلیل حمله به عراق تاخته بود و رادیوهای وابسته به جمهوری‌خواهان که اغلب رادیوهای پخش موسیقی کانتری در ایالات متحده را در اختیار دارند، از پخش آهنگ‌های آن‌ها خودداری کردند.

به نظر می‌رسید با این بایکوت رسانه‌ای، دیکسی چیکز مجبور به عذرخواهی از بوش شود. اما آن‌ها سرسختانه‌تر به سیاست‌های بوش در عراق و خاورمیانه تاختند و نشان دادند که لازم نیست حتما جان لنون باشی و علیه جنگ‌افروزی اعتراض کنی. به نظر می‌رسید پیغام‌های تهدیدآمیز خطاب به آن‌ها نیز از شجاعت‌شان نکاسته.

تارانتینو هم یک موزیک‌باز حرفه‌ای است. او ممکن است مراسم اسکار را بی‌خیال شود. اما از گرمی نمی‌گذرد!

آن‌ها پا را فراتر گذاشتند و در آلبوم موفق «شروع مسیر طولانی» باز هم ایده‌های صلح‌طلبانه‌شان را فریاد زدند و به گوش مخاطبانشان رساندند.

آلبوم «شروع مسیر طولانی» را کمپانی سونی تهیه و پخش کرده بود و این آلبوم تا پیش از اعلام برندگان جوایز گرمی امسال، 9/1 میلیون نسخه فروش داشت. همچنین «ناآماده برای خوب بودن» هم به صورت دیجیتالی 542 هزار نسخه به فروش رفته بود.

بدون شک آمار فروش آلبوم «شروع مسیر طولانی» پس از اهدای 5 جایزه گرمی به گروه، افزایش چشمگیری خواهد داشت و بی‌تردید شبکه‌های تلویزیونی و ایستگاه‌های رادیویی برای عقب نماندن از قافله، هر روز بیشتر و بیشتر آهنگ‌های دیکسی چیکز را پخش خواهند کرد.

آن‌ها موفق‌ترین گروه موسیقی مراسم گرمی امسال بوده‌اند و پنج جایزه را به خود اختصاص داده‌اند. دیکسی چیکز عناوین مهمی مثل بهترین آلبوم سال و بهترین آلبوم کانتری سال را به خود اختصاص داد و ترانه «ناآماده برای خوب بودن» هم سه جایزه بهترین ضبط، بهترین ترانه و بهترین اجرای کانتری را برای گروه به ارمغان آورد.

ناتالی ماینس وقتی برای گرفتن جایزه «ناآماده برای خوب بودن» به روی صحنه رفت، خطاب به حاضران در سالن گفت: «من آماده‌ام تا خوب باشم.» اشاره او به این ترانه موفق، بار دیگر کنایه‌ای از جانب او به رئیس‌جمهور آمریکا بود که هیچ‌وقت برای خوب بودن آماده نیست.

آیا دیکسی چیکز، شایسته دریافت 5 جایزه گرمی و رسیدن به افتخار بزرگ موفق‌ترین گروه موسیقی سال در مراسم گرمی بوده است؟ نظرات، متفاوت است. بدون شک از نظر داوران متخصص گرمی، آن‌ها این شایستگی را داشته‌اند، اما مردم، نظرات دیگری هم دارند.

بعضی‌ها معتقدند دیکسی چیکز برنده اصلی مراسم امسال شد تا به نوعی، دموکراسی نمایشی در ایالات متحده هنوز خود را زنده نشان دهد. برخی نفوذ دموکرات‌ها و طرفدارانشان در گرمی را دلیل اصلی پیروزی دیکسی چیکز می‌دانند و بعضی دیگر معتقدند فروش نه چندان بالای آلبوم آن‌ها نشان می‌دهد که سلیقه انتخاب‌کنندگان و مردم با هم متفاوت است.جاستین تیمبرلیک هم یکی از چهره‌های سرشناس حاضر در مراسم بود. خیلی‌ها برای حرکات او غش و ضعف می‌کردند

اما خب خیلی‌ها هم هستند که فروش این آلبوم در سبک کانتری را معقول و حتی بسیار خوب ارزیابی می‌کنند. بعضی‌ها می‌گویند ترانه‌ها بسیار خوب و پراحساس‌اند. خوش‌بین‌ترها می‌گویند آن‌ها هنرمندند و مسؤولان گرمی به هنر آن‌ها توجه داشته‌اند.

آن‌ها هم مثل هر آدم دیگری عقاید سیاسی دارند. یکی از تهیه‌کنندگان موسیقی ایالات متحده می‌گوید: «آیا ایستگاه‌های رادیویی پخش موسیقی کانتری، علاوه بر بایکوت کردن آهنگ‌های دیکسی چیکز، می‌توانند ایده‌های سیاسی 60 درصد از مردم آمریکا دربارة اشتباه بوش در جنگ در عراق را بایکوت کنند؟»

اما بعضی‌ها هم فنی‌تر قضیه را حلاجی می‌کنند: «من آلبوم را خریدم و دوست داشتم ترانه‌های متفاوتی بشنوم. من هنوز هم سعی می‌کنم حرف بعضی از این ترانه‌‌ها را بفهمم.

به نظر من، دیکسی چیکز 5 جایزه گرمی را برای ترانه‌هایی شبیه هم برده. چرا آن‌ها آهنگ‌های متفاوتی ندارند؟ در مقابل این همه غول موسیقی و این همه ترانه خوب، چرا ترانه‌ای مثل «ناآماده برای خوب بودن» باید سه جایزه ببرد؟»

یکی از سورپریزهای بزرگ مراسم گرمی امسال، بازگشت گروه پرآوازه «پلیس» بود. استینگ خواننده و موزیسین سرشناس و لیدر گروه پلیس، بر روی سن، این‌گونه تولد مجدد پلیس را اعلام کرد: «خانم‌‌ها، آقایان! ما پلیس هستیم و بازگشته‌ایم.»

آن‌ها که 27 سال پیش با آهنگ فراگیر «رکسانا» برنده گرمی شده بودند، به عنوان گروه اجرا‌کننده آهنگ‌های مراسم و سورپریز بزرگ موسیقی سال 2007، بر صحنه اجرای مراسم ظاهر شدند.

استینگ 54 ساله در کنار اندی سامرز 64 ساله و استیوارت کاپلند 54 ساله پس از سال‌ها، در کنار یکدیگر به اجرای برنامه پرداختند و اعلام کردند قصد دارند تور جهانی بزرگ خود را از 28 می با اجرای کنسرتی در ونکوور کانادا آغاز کنند.«جان مه‌یر» هم با آلبوم «تداوم» موفق شد در حضور کریستینا آگوئیلرا، جیمز بلانت بخت برگشته، الویس کاستلوی پرسابقه و جاستین تیمبرلیک ستاره، عنوان بهترین آلبوم پاپ را به منزل ببرد

استینگ و سایر اعضای گروه پلیس در این برنامه، 5 آهنگ خاطره‌‌انگیز گروه را برای حاضران اجرا کردند که با استقبال زیادی روبه‌رو شد؛ ترانه‌های بی‌نظیری مثل «پیغام در یک بطری»، «صدای درون سرم» و «رکسانا». آن‌ها همچنین در خلال اجرای ترانه‌هایشان گفتند که پس از اجرای زنده در کانادا، 14اجرا هم در نیویورک خواهند داشت.

و البته در این تور جهانی، موزیسین‌های میهمان نیز همراهشان خواهند بود؛ کسانی همچون پت ویلهویت درامر معروف و ستون دانت گیتاریست برجسته دنیا.

 آن‌ها برنامه‌های جشن بزرگ گرمی 2007 را افتتاح کردند تا نوبت به اعطای جوایز صدودهگانه گرمی برسد.

امسال «بیانسه» دهمین گرمی عمرش را در رشته بهترین آلبوم R&B سال، دریافت کرد. دیکسی چیکز همان‌طور که گفتیم، مهم‌ترین جوایز امسال را از آن خود کرد. آن‌ها در طبقه‌بندی اول، عنوان بهترین ضبط سال را در رقابت با جیمز بلانت، گنارلز بارکلی، کارین بیلی و مری جی بلیچ دریافت کردند.

همچنین در طبقه‌بندی دوم مراسم، آن‌ها جایزه بهترین آلبوم سال را در میان رقبایی همچون جان مه‌یر، رد هات چیلی پپرز، گنارلز بارکلی و جاستین تیمبرلیک بردند. در طبقه‌بندی سوم و در انتخاب بهترین آهنگ سال، باز هم دیکسی چیکز برنده بود. آن‌ها رقیب قدرتمندی همچون جیمز بلانت با ترانه مشهورش «تو زیبایی» داشتند که او را نیز پشت سر گذاشتند.

جیمز بلانت که شاید ناکام‌ترین چهره مراسم امسال بود، کاندیدای جایزه بهترین هنرمند جدید هم بود که این بار هم گوی رقابت را به «کری آندروود» واگذار کرد.

در بهترین اجرای پاپ مردان نیز جیمز بلانت ناکام بود. جان مه‌یر با آهنگ «در انتظار تغییر دنیا» در رقابت با بزرگانی همچون جان لجند، پل مک کارتنی و خوانندگانی همچون دانیل بارتر و جیمز بلانت برنده شد.

جایزه بهترین اجرای پاپ گروهی را نیز گروه معروف «بلک آیدپیس» به خود اختصاص داد. با وجود این که گروه‌های پاپ نوظهور و محبوب شبکه‌های موسیقی، جوایز زیادی در مراسم گرمی امسال کسب کردند، اما بزرگان دنیای موسیقی هم از جوایز سهمی داشتند.

استیوی واندر و تونی بنت موفق شدند عنوان بهترین آهنگ پاپ دو نفره را در رقابت با دوئت‌های مشهوری همچون «U2 و مری جی بلیچ»، «شریل کرو و استینگ»، «نلی فورتادو و تیمبالند» و «شکیرا و وایکلیف جین»، به مجموع افتخاراتشان بیفزایند.

«جان مه‌یر» هم با آلبوم «تداوم» موفق شد در حضور کریستینا آگوئیلرا، جیمز بلانت بخت برگشته، الویس کاستلوی پرسابقه و جاستین تیمبر لیک ستاره، عنوان بهترین آلبوم پاپ را به منزل ببرد.

از قدیمی‌ها گفتیم تا به جایزه مهم بهترین اجرای تکی راک برسیم و به «باب دیلن» کبیر. باب دیلن که امسال پس از چند سال غیبت با آلبوم «عصر جدید» پا به عرصه گذارده بود، موفق شد این جایزه مهم را در حضور نیل یانگ که به نوعی باب دیلن کانادایی‌هاست، بک، جان مه‌یر و تام پتی به خود اختصاص دهد. ترانه «یک روزی عزیزم» از باب ‌دیلن، با گرفتن این جایزه، سختگیرها را هم کمی از گرمی راضی کرد. پیترفرامپ تون جایزه بهترین آلبوم پاپ بدون کلام را گرفت

اما بهترین اجرای راک گروهی را «ردهات چیلی پپرز» برای ترانه دنی کالیفرنیا به دست آورد تا گرین دی، گروه موفق گرمی سال گذشته، نتواند در همکاری مشترک با U2، این جایزه را ببرد. کلابلی هم که از گروه‌های موفق پارسال بود، در این رشته نامزد بود که در رقابت با «ردهات چیلی پپرز» بازنده شد.

اما  در بخش بهترین اجرای متال، گروه قدیمی«اسلیر» برنده بازی شد. این اولین جایزه گرمی این گروه قدیمی موسیقی متال بود. آلبوم آن‌ها به نام «توهم مسیح» فروش نسبتا خوبی داشت و حالا این جایزه گرمی، آن‌ها را برای فعالیت بیشتر تشویق خواهد کرد.

یکی دیگر از مهم‌ترین و مورد توجه‌ترین جوایز گرمی، بهترین آهنگ راک است که برنده آن ردهات چیلی پپرز با ترانه «دنی کالیفرنیا» بود. فلفل‌ها، باب دیلن، نیل یانگ و کیلرز را به عنوان رقیب در این بخش می‌دیدند و نهایتا موفق شدند آن‌ها را پشت سربگذارند.

همچنین، عنوان بهترین آلبوم راک هم برای آلبوم «Stadium Arcadiun» به ردهات چیلی پپرز رسید. این‌بار هم آن‌ها در رقابت با افسانه راک نیل یانگ و جان مه‌یر و تام پتی موفق‌تر بودند.
 بان جووی هم در مراسم امسال موفق شد یک جایزه ببرد. او به همراه جنیفر نتلز موفق شد جایزه بهترین اجرای کانتری را کسب کند.

اما در بخش جذاب موسیقی NEW AGE هم «اینا» در رقابت با انیگما و پیتر کاتر برنده شد.
باب دیلن هم جزء آن دسته از موزیسین‌هایی بود که در مراسم امسال دو جایزه دریافت کرد.

او علاوه بر دریافت جایزه بهترین اجرای تک نفره راک که پیشتر درباره‌اش گفتیم جایزه بهترین آلبوم فالک را هم به دست آورد. باب دیلن از آن دسته موزیسین‌هایی است که علاوه بر گرمی،‌جایزه اسکار را هم برده است.

جان ویلیامز آهنگساز مشهور و موفق هالیوودی نیز که نقطه مقابل باب دیلن و یکی از اسکاری‌های هالیوود است، امسال در مراسم گرمی، دو جایزه کسب کرد. جایزه بهترین موسیقی متن برای فیلم« خاطرات یک گیشا» به جان ویلیامز رسید و او علاوه بر آن، عنوان بهترین تنظیم بدون کلام را برای آهنگ«آغاز برای صلح» برای فیلم مونیخ به دست آورد. جوساتریانی به همراه استیو وی در مراسم گرمی برنامه اجرا کرد و به شدت از سوی حاضران تشویق شد

یکی از جذابیت‌های چند سال اخیر جوایز گرمی برای ما، حضور چهره‌های سرشناس موسیقی ایران در بخش ورلدموزیک گرمی است؛ از حضور محمدرضاشجریان و کیهان کلهر در سال‌های گذشته گرفته تا حضور حسین علیزاده و ژیوان گاسپاریان در میان کاندیداهای نهایی این بخش در مراسم امسال. بهترین آلبوم ورلد موزیک در طبقه‌بندی 72 جایزه گرمی‌ قرار دارد.  امسال آلبوم«تصویر بی‌پایان» از علیزاده و گاسپاریان که از طرف کمپانی ورلدویلج در سرتاسر دنیا منتشر شده، نماینده ایران در گرمی بود.

در این بخش، گروه‌های آکادمی موسیقی مقامی از تاجیکستان و ازبکستان، آندراهواگ، آشیش‌خان و ذاکرحسین و گروه کر سوئتوگاسپل، رقبای علیزاده و گاسپاریان بودند که نهایتا گروه کرسوئتو گاسپل با آلبوم«Blessed» موفق شد این جایزه را ببرد و موسیقی ایران را در حسرت دریافت یک گرمی نگه دارد. هرچند پیش از این موزیسین‌های ایرانی‌الاصل ساکن خارج کشور، موفق شده بودند این جایزه را ببرند.

جملات قصار
لیونل ریچی: من زمانی کارم را شروع کردم که هنری مانچینی در بین تماشاچیان بود و نیمی از خوانندگان اجازه حضور در صحنه را نداشتند؛ زمانی که  بیتلز، رولینگ استونز و جیمز براون هنوز ظهور نکرده بودند. جالب است که مراسم گرمی اکنون به این شکل درآمده.

جیمی فاکس در مورد اسنوپ داگ: جالب بود، چون زمانی که گفتند گروه پلیس مراسم گرمی امسال را افتتاح خواهد کرد، اسنوپ داگ رفت.

مری‌جی بلیچ در مورد جایزه اول گرمی‌اش برای بهترین آلبوم ریتم و بلوز: این اولین بار است که من برای دریافت چیزی این‌جا هستم و از شما بسیار متشکرم.

جان لجند: این جایزه هیچ‌وقت مثل دفعه اول نیست، اما به هر حال آن را قبول می‌کنم. قبلا برخی می‌گفتند که جایزه بهترین هنرپیشه تازه‌وارد، نحس است، ولی ما خلاف این قضیه را ثابت کردیم. من خوشحال و راضی‌ام که بالاخره نوه‌هایم درک کردند که من همان تنسی ویلسون معروف هستم. (تنسی ویلسون برنده جایزه بهترین آلبوم جز)

کد خبر 16632

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز