مجموع نظرات: ۰
شنبه ۲۶ فروردین ۱۳۹۱ - ۰۴:۱۵
۰ نفر

یزد - محمد خادمی:‌ از ابتدای دهه70، شهر یزد کم‌کم شکل صنعتی به‌خود گرفت اما با توجه به قرار گرفتن این شهر در کویر، غبار و آلودگی‌های صنعتی از یک‌طرف و غبار شن از طرف دیگر بر هوای آن تاثیر گذاشت و مسئولان را به فکر راه‌حلی برای این مشکل واداشت. به همین خاطر احداث کمربند سبز شهر یزد در دستور کار مسئولان قرار گرفت.

یزد - کمربند سبز

طرح مطالعاتی ملی کمربند سبز شهر یزد از سال 78 آغاز شد و تا سال 80 به‌طول کشید و به‌دلیل کمبود اعتبارات به اجرا نرسید تا اینکه 7سال بعد، دوباره کمربند سبز مورد توجه مسئولان قرار گرفت و با درنظر گرفتن بودجه‌ای، عملیات ایجاد 1600هکتار از 3600‌هکتار مصوب آن آغاز شد اما هنوز هم این پروژه مهم مرکز استان یزد به اتمام نرسیده است.

ساخت‌وساز غیرقانونی در حریم شهر

عضو شورای شهر یزد در این باره گفت: به‌دلیل اجرا نشدن کمربند سبز، مالکان زمین‌هایی که در کمربند سبز شهر قرار داشت، اقدام به ساخت‌و‌سازهای غیرقانونی کرده‌اند و این در حالی است که درصورت اجرایی شدن عملیات کمربند سبز، شهرداری یزد باید این ساختمان‌ها را تخریب کند. محمد فقیه خراسانی افزود: این پروژه 3600هکتاری درصورتی به مراحل اجرایی می‌رسد که تمامی دستگاه‌های مسئول در استان در این زمینه همکاری داشته باشند. وی یادآور شد: تهیه طرح جدیدی برای کمربند سبز شهر یزد نیازمند زمان بسیار زیادی است؛ همان‌طور که در طرح فعلی نیز این اتفاق افتاد.

وی در پاسخ به پرسش خبرنگار همشهری درخصوص اینکه در حال‌حاضر چه اقدامی برای کاهش آلودگی هوای شهر یزد باید انجام بگیرد، گفت: برنامه‌هایی مانند انتقال کارخانه‌ها به خارج از شهر و قرار گرفتن کارخانه‌ها در جریان خروجی باد از شهر، استفاده سوخت پاک برای کوره‌های آجرپزی و گلخانه‌ها و تجهیز کارخانه‌های کاشی‌کاری شهر‌های اطراف یزد به فیلتر آلودگی هوا می‌تواند باعث کاهش آلودگی هوا شود.

این عضو شورای شهر یزد خاطرنشان کرد: اکنون از 3هزار و 600 هکتار کمربند سبز مصوب، هزار و 600هکتار آن اجرایی شده و درصورتی که دستگاه‌های اجرایی همت بیشتری نشان دهند، این پروژه محیط‌زیستی که چند سالی روی زمین مانده است به سرعت به اتمام خواهد رسید.

تغییر کاربری

رئیس کمیسیون عمران شورای اسلامی شهر یزد نیز در این باره گفت: کمربند سبز شهر یزد تغییر کاربری داده است. کوچک‌زاده علت این تغییر کاربری را اجرا نکردن کمربند سبز پس از 10سال از سوی مسئولان دانست ‌و افزود: کار مطالعاتی طرح کمربند سبز 10سال پیش به پایان رسید اما طی این مدت آن طور که باید به اجرا نرسیده است، به همین دلیل تعدادی از مالکان، در زمین‌های خود که در حریم قرار داشته، اقدام به ساخت و ساز کرده‌اند.

مدیر اجرایی پروژه طرح تفصیلی شهر یزد درباره درنظر گرفتن کمربند سبز جدید برای شهر یزد در طرح تفصیلی، گفت: قرار است تا 2ماه دیگر طرح تفصیلی شهر یزد در اختیار مسئولان شهر قرار گیرد و کمربند سبز این شهر نیز در آن لحاظ شود. محمد مهدی زارع در پاسخ به سؤال خبرنگار همشهری که آیا کار مطالعاتی کمربند سبز جدید شهر یزد زمان زیاد را می‌طلبد یا نه، گفت: طراحی آن زمان زیادی نمی‌خواهد بلکه برای تملک زمین‌ها زمان لازم است. وی ادامه داد: همچنین با توجه به اینکه کار مطالعاتی آن در سال‌های گذشته انجام شده درصورتی که هر قسمتی از این کمربند سبز تغییر کاربری نداده باشد، به همان شکل کار ادامه پیدا می‌کند، در غیراین‌صورت 50متر بیرون‌تر از خط کمربند سبز فعلی می‌توان کمربند سبز جدید را احداث کرد.

ضرورت اجرای کمربند سبز

هدایت‌الله میرشمسی، رئیس اداره جنگلکاری اداره‌کل منابع طبیعی استان یزد نیز درباره پروژه ملی کمربند‌سبز شهر یزد، گفت: استان یزد در حاشیه کویر قرار گرفته و نیمی از اراضی استان را کویر تشکیل می‌دهد به همین دلیل ایجاد فضای سبز برای این استان بسیار ضرورت دارد. وی با بیان اینکه در بازه‌های مختلف زمانی سال هوای استان یزد در وضعیت هشدار قرار می‌گیرد، اظهار داشت: گاهی گرد و غبار موجود در هوا به 5برابر حد استاندارد می‌رسد که در چنین شرایطی وجود فیلترهایی نظیر درختان ضروری است.

میرشمسی بیشترین آلودگی‌ها در یزد را وجود صنایع آلاینده در این شهر عنوان کرد و یادآور شد: در یک‌هزار و 600 هکتار کمربند سبز که با روش قطره‌ای آبیاری می‌شود، گونه‌های کم‌آبخواه نظیر اکالیپتوس و زیتون، گونه‌های گوناگون توت، سنجد تلخ، زبان‌گنجشک و... کاشته شده است که به پاکیزگی هوا کمک می‌کنند. وی گفت: اداره‌کل منابع طبیعی برای آغاز طرح 2هزار هکتار دیگر کمربند سبز نیاز به اعتبارات و بودجه کافی دارد.

کمربند سبز با هزینه‌ متعادل

محمدرضا عالم، مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان یزد نیز گفت: هزینه ایجاد فضای سبز در کمربند سبز یزد 3میلیون و 500هزار تا 5میلیون تومان در هر هکتار و هزینه نگهداری آن یک‌میلیون تومان به ازای هر هکتار در طول سال است. وی افزود: این در حالی است که هزینه‌های چنین کاری در برخی استان‌ها بیش از این بوده و استان یزد به‌دلیل موقعیت ویژه و کویری بودن آن همچنین شوری آب و تبخیر بالا نیازمند اعتبارات و توجه ویژه‌ای از سوی مسئولان است.

کد خبر 166067

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز