گروه محیط‌زیست: درحالی‌که اسناد و مدارک متعددی در دست است که نشان می‌دهد صد‌ها نفر قربانی آزبست شده‌اند، مدیرکل نظارت بر اجرای استاندارد سازمان ملی استاندارد ایران اعلام کرد: با وجود همه بحث‌های مطرح شده درباره خطر استفاده از آزبست هنوز منابع علمی دقیقی در مورد تاثیر منفی استفاده از این ماده بر آلودگی هوا اظهارنظر نکرده‌اند.

به‌نظر می‌رسد این مقام مسئول در سازمان استاندارد از گزارش‌های علمی و نیز اسناد معتبری که در داخل و خارج کشور وجود دارد اطلاعی ندارد.

این اظهارات که از سوی یکی از مهم‌ترین مراجع ذی‌صلاح کشور اعلام می‌شود نه‌تنها در تضاد با یافته‌های علمی محققان داخلی و خارجی است بلکه در تقابل کامل با گفته‌های مسئولان سازمان حفاظت محیط‌زیست کشور است.

تکلیف دولتی

در بخشی از گفته‌های تأمل برانگیز فریدون بلغاری که روزگذشته روی خروجی خبرگزاری ایسنا قرار گرفت آمده است: دولت تکلیف کرده وزارت صنعت، معدن و تجارت و سازمان حفاظت از محیط‌زیست جلوی استفاده از آزبست در تولید لنت ترمز خودرو و واردات این ماده به کشور را بگیرند.

او همچنین تصریح کرده است: در آمریکا استفاده از آزبست در لنت ترمز خودروها ایرادی نداشته و آزاد است اما در اروپا این کار ممنوع اعلام شده است.

مدیرکل نظارت بر اجرای استاندارد سازمان ملی استاندارد ایران در عین حال، در بخشی از اظهارات خود خاطرنشان کرده است: شواهدی وجود دارد مبنی بر اینکه افرادی که در کارخانه‌های تولید آزبست کار می‌کنند، از طریق تنفس ذرات آزبست که وارد ریه آنها می‌شود دچار مشکل و بیماری می‌شوند اما در مورد تاثیر آزبست بر آلودگی هوا و سرطان‌زایی آن از این طریق هنوز نظر علمی قطعی اعلام نشده است. متأسفانه به‌نظر می‌رسد هر زمان آلودگی هوای تهران تشدید می‌شود برخی تنها به عامل آزبست اشاره کرده و سایر عوامل را نادیده می‌گیرند.

بلغاری در ادامه یادآورشده است: آزبست در حال حاضر در ورق‌های موج‌دار یا همان ایرانیت، لنت ترمز و در لوله‌های‌ آبرسانی سیمانی مورد استفاده قرار می‌گیرد که در حال حاضر استفاده از آزبست در لنت ترمز ممنوع شده است.

او درباره مصوبه اخیر کارگروه حمایت درباره ساماندهی صنایع لوله‌های آزبست سیمانی نیز گفت: ما پیشنهاد‌های کارگروه حمایت از تولید را در این زمینه در استانداردهای خود اعمال می‌کنیم اما این طور نیست که پیشنهادها را به‌صورت مستقیم اجرا کنیم.

این در حالی است که در آخرین جلسه کارگروه حمایت از تولید در سال گذشته که موضوع ساماندهی صنایع لوله‌های آزبست سیمانی مورد بررسی قرار گرفت، دولت استفاده از آزبست را در لنت ترمز ممنوع اعلام و مقرر کرد طرح ساماندهی صنایع لوله‌های آزبست سیمانی به اجرا درآید.

آزبست، ماده مرگ‌زا

مدیرکل نظارت بر اجرای استاندارد سازمان استاندارد ملی کشور در حالی از عدم‌تاثیر و غیرعلمی بودن تاثیر منفی آزبست برآلودگی هوا سخن می‌گوید که اواخر سال گذشته رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت از ممنوع شدن آزبست در ساخت ساختمان‌های کشور از شهریور سال‌جاری خبر داده بود. علاوه بر این، مشاور معاون شهردار تهران در امور محیط‌زیست سال گذشته درباره تاثیر خطرناک آزبست در آلودگی هوای تهران هشدار داده بود.

قائم‌مقام سازمان حفاظت محیط‌زیست هم در واپسین روزهای سال گذشته اعلام کرد با مصوبه شورای‌عالی محیط‌زیست از سال گذشته واردات و ترخیص هر نوع آزبست به کشور ممنوع شده و خط تولید حدود 50 کارخانه که با آزبست فعالیت می‌کردند متوقف و مواد بی‌خطر بدون آزبست جایگزین آن شده است. علی محمد شاعری که علاوه بر قائم مقامی سازمان محیط‌زیست، معاونت انسانی این سازمان را نیز برعهده دارد گفته بود، تا پیش از پیگیری‌های سازمان حفاظت محیط‌زیست برای ممنوعیت استفاده از ماده خطرناک آزبست در کشور، میزان واردات آزبست به کشور سالانه حدود 60 هزارتن بوده است.

اثبات مرگ‌زایی آزبست

ممنوعیت آزبست تا آن اندازه اهمیت دارد که رئیس و قائم مقام سازمان حفاظت محیط‌زیست سال گذشته به مناسبت‌های مختلف، بارها با اشاره به خطرات جانی استفاده از آزبست، از حذف این ماده از صنایع کشور به‌عنوان یکی از اقدامات مهم سازمان حفاظت محیط‌زیست یاد کردند. افزون براین، در گزارش‌های متعددی که در رسانه‌های مختلف کشور از جمله همشهری به چاپ رسید مرگ‌زا بودن آزبست به اثبات رسید.

این گزارش‌ها که استقبال محققان جامعه پزشکی را در پی داشت سبب انتشار اسناد و مدارکی شد که نشان می‌داد افرادی که به‌طور مداوم با آزبست سروکار دارند مبتلا به بیماری‌های سخت و علاج‌ناپذیر شده و در نهایت جان خود را از دست می‌دهند. نکته در خورتأمل اینکه مدت‌هاست گروهی از محققان علم پزشکی کشورکه با گروه محیط‌زیست در ارتباطند در یکی از دانشگاه‌ها در حال تحقیق و بررسی اثرات مرگ‌زای آزبست هستند که به محض صلاحدید این گروه، نتایج تحقیقات مذکور منتشر می‌شود.

کد خبر 165783

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز