همشهری آنلاین: دور دوم انتخابات مجلس نهم، اولین باری است که انتخابات کاملاً رایانه‌ای در حوزه انتخابیه تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر برگزار می‌شود البته فقط 50 شعبه این حوزه انتخابیه درگیر انتخابات کاملاً رایانه‌ای هستند و تجهیزات جدیدی به هنگام اخذ رأی می‌بینند. مراحل نه گانه اخذ رأی الکترونیکی و تجهیزات به کار گرفته شده در شعب اخذ رأی الکترونیکی در این گزارش می‌آید.

 به گزارش همشهری آنلاین، ستاد انتخابات کشور برای هر شعبه اخذ رأی رایانه‌ای، سه دستگاه الکترونیکی در نظر گرفته که یک دستگاه ویژه مجری، یک دستگاه ویژه ناظر شورای نگهبان و یک دستگاه نیز جهت صندوق اخذ رأی الکترونیکی در نظر گرفته شده است.

مراحل نه گانه اخذ رأی الکترونیکی به ترتیب زیر است:

  • شخصی که به شعبه اخذ رأی الکترونیکی مراجعه می‌کند، ابتدا به دستگاه مجری مراجعه و شناسنامه و کارت ملی خود را تحویل می‌دهد.
  • مدارک رای‌دهنده پس از استعلام توسط دستگاه الکترونیکی ناظر شورای نگهبان، ثبت و ضبط می‌شود.
  • پس از ثبت و ضبط مدارک مراجعه‌کننده از سوی دستگاه مجری، یک کارت تعرفه الکترونیک برای شخص رأی دهنده صادر می‌شود که این کارت مجوز یک بار رأی دادن را به او می‌دهد.
  • شخص رأی‌دهنده پس از دریافت کارت تعرفه به سراغ دستگاه الکترونیکی صندوق اخذ رأی می‌رود و همانند دستگاه عابر بانک، کارت را وارد دستگاه می‌کند که با ورود این کارت به دستگاه، مجوز رأی دادن به وی داده می‌شود.
  • شخص رأی‌دهنده در این مرحله، کد داوطلب مورد نظر خود را در سیستم وارد می‌کند.
  • پس از وارد کردن کد داوطلب، تصویر او بر روی سیستم نمایش داده می‌شود.
  • شخص رأی دهنده، پس از انتخاب داوطلبان مورد نظرش، آنها را تأیید نهایی می‌کند.
  • پس از تأیید نهایی، پرینت اخذ رأی صادر می‌شود و فرد رأی دهنده باید پرینت را در داخل صندوق اخذ رأی زیر دستگاه بیاندازد. (این صندوق هیچ‌ راه نفوذی ندارد).
  • پس از اخذ رأی، کارت تعرفه از دستگاه خارج می‌شود و فرد رأی دهنده با تحویل دادن این کارت به دستگاه مجری، مدارک خود را تحویل خواهد گرفت.

به گزارش همشهری آنلاین، رأی‌های الکترونیکی مأخوذه در حافظه دستگاه ثبت خواهد شد و پس از پایان ساعت اخذ رأی، پلمپ دستگاه شکسته و اطلاعات حافظه موجود در دستگاه بر روی دستگاه مجری تنظیم و صورتجلسه می‌شود.

مرحله دوم انتخابات نهمین دوره مجلس شورای اسلامی 15 اردیبهشت ماه در 33 حوزه انتخابیه برگزار می‌شود که انتخابات در 7 حوزه انتخابیه به صورت کاملاً رایانه‌ای برگزار خواهد شد.

بر اساس برنامه‌ریزی ستاد انتخابات کشور آموزش متصدیان برگزارکننده انتخابات رایانه‌ای از هفته جاری آغاز می‌شود و مردم نیز در قالب فیلم‌های آموزشی، آموزش‌های لازم را در زمینه انتخابات رایانه‌ای فرا می‌گیرند.

کد خبر 165710
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز