گروه محیط‌زیست: کارشناسان آلودگی هوا با تأکید بر اینکه تولید آلودگی هوا در تهران 24ساعته است، به صراحت اعلام کردند که یکی از وزارتخانه‌ها همین چندی پیش آزبست وارد می‌کرد!

آلودگی هوا

وحید نوروزی، مشاور معاون شهردار تهران در امور محیط‌زیست، از آزبست به‌عنوان ماده‌ای سرطانزا که در لنت ترمز خودرو و نیز ایرانیت سقف ساختمان‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد، نام برد و افزود: بر اساس تصویب هیأت محترم دولت، هیچ فرد یا دستگاهی اجازه واردات آزبست به کشور را ندارد، درصورتی که تا پیش از این، یکی از وزارتخانه‌های دولتی نسبت به ثبت سفارش آزبست و ورود این ماده سمی اقدام می‌کرد.

وی با تأکید بر اینکه در مجامع جهانی این مهم که آلودگی هوا می‌تواند جان انسان‌ها را بگیرد و عمر آنها را کوتاه کند به اثبات رسیده، افزود: هیچ کس نمی‌تواند ثابت کند که آلودگی هوا هیچ تأثیری بر مرگ و میر انسان‌ها نمی‌گذارد.

نوروزی منبع اصلی آلودگی هوا را وسایل نقلیه موتوری عنوان کرد و گفت: خودروها و کارخانه‌ها 2عامل اصلی آلودگی هوا به شمار می‌روند. وی با اشاره به موقعیت جغرافیایی و پایداری هوای تهران به‌دلیل عدم وزش باد و بارش باران در بسیاری از ایام سال، افزود: موقعیت مکانی و هوای پایدار تهران ظرفیت پذیرش آلودگی ناشی از تردد میلیون‌ها وسیله نقلیه موتوری و فعالیت هزاران کارخانه اطراف تهران را ندارد.

مشاور معاون شهردار تهران در امور محیط‌زیست با بیان اینکه واقعا کسی به صورت دقیق نمی‌داند سهم هر کدام از منابع آلاینده در آلودگی هوای تهران چند درصد است و اعداد و ارقامی که در این خصوص ارائه می‌شود تا حدود زیادی تقریبی است، اظهار کرد: در هر صورت با اطلاع از عدد و رقم هم چندان به جایی نمی‌رسیم و آنچه مشخص است این است که در خصوص وضعیت هوا، شرایط خوبی نداریم.

نوروزی که در برنامه «شوک» سخن می‌گفت، با تأکید بر اینکه حتی برای تنفس شهروندان نیز شرایط مناسب نیست، تصریح کرد: آلودگی هوا، کودک و بزرگسال، فقیر و غنی و مدیر و کارمند نمی‌شناسد چرا که همه باید از همین هوا تنفس کنیم. وی با اشاره به اینکه سازمان جهانی بهداشت، استانداردهای خود را از روزانه به سالانه تغییر داده، درصورتی که استانداردهای ما کماکان روزانه است، اضافه کرد: بر‌اساس استانداردهای سالانه، هوای تهران در کل سال در شرایط نامناسبی قرار دارد.

نوروزی راهکارهای غیر‌علمی مانند آبپاشی تهران با استفاده از هواپیماهای سمپاش را مورد انتقاد قرار داد و گفت: تا جایی که روش‌های علمی جهت کاهش آلودگی هوا وجود دارد، اجرای طرح‌های احساسی و هیجانی در موضوعات علمی کاملاً مردود است.

دود با آلودگی متفاوت است

به گزارش ایسنا، این مقام مسئول در شهرداری تهران با اشاره به اینکه در جایگاه‌های بنزین آلودگی هوا حتی به 200برابر حد مجاز می‌رسد، افزود: به‌دلیل بی‌توجهی و بی‌مبالاتی یک کارخانه خودروساز که برای ارزان‌تر تمام شدن خودروی تولیدی‌اش یک قطعه‌ حیاتی تحت عنوان «کنیستر» را از خودروها حذف کرد، انبوه بخارات بنزین به صورت مستقیم به بیرون خودروها و هوای شهر سرازیر شد.

نوروزی با بیان اینکه در حال حاضر 700 تا 800هزار خودروی فاقد این قطعه با ورود ماده سمی بنزن به هوا به تشدید آلودگی هوای تهران دامن می‌زنند، گفت: بسیاری از مردم عادی آلودگی را مترادف با دود تصور می‌کنند و این دو را با هم اشتباه می‌گیرند، درصورتی که به‌عنوان نمونه مونوکسید کربن گازی است بی‌رنگ و بی‌بو که می‌تواند زندگی شهروندان را فلج کند.

وی با ذکر این نکته که ذرات کمتر از 2/5میکرون که بخشی از آن توسط خودروها تولید می‌شود بسیار خطرناک هستند، تصریح کرد: خودروهای فاقد مبدل کاتالیست حدود 30برابر خودروهای دارای این مبدل آلودگی تولید می‌کنند.

نوروزی با انتقاد از نگاه خودروسازان به خودروهای تولیدی‌شان، اضافه کرد: وقتی خودروسازان به محصول تولیدی خود که به صورت مستقیم با زندگی انسان‌ها سر و کار دارد مانند کالایی مثل مسواک نگاه کنند، وضع از این بهتر نمی‌شود.

وی تعهدگریزی کارخانه‌های خودروساز در قبال محصولات تولیدی‌شان را مورد انتقاد قرار داد و گفت: خودروسازان کشور ما نیز مانند سایر کشورهای دنیا موظفند از زمان تولید خودرو و تحویل آن به مشتری تا زمان از رده خارج‌شدن و اسقاط خودرو، پشتیبانی لازم را به عمل آورده و پا به پای خریدار محصول خود پیش بروند.

نوروزی با اشاره به اینکه به موجب قانون، هیچ کارخانه‌ای اجازه ندارد در شعاع 120کیلومتری تهران احداث شود، اظهار کرد: این در حالی است که انواع و اقسام کارخانه‌ها در گوشه و کنار تهران ساخته شده و مشغول فعالیت هستند.

وی با بیان اینکه در روز‌هایی که مدارس به‌دلیل آلودگی هوا و اعلام شرایط اضطراری تعطیل می‌شوند مردم بیشتر به خیابان‌ها می‌آیند، تصریح کرد: مردم از فرصت تعطیلی که نباید تحت هیچ عنوان از خانه‌های خود خارج شوند، برای قدم زدن در مراکز خرید، پارک‌ها و مکان‌های تفریحی استفاده می‌کنند و این مراکز از همه وقت شلوغ‌تر می‌شوند.

مشاور زیست‌محیطی معاون ترافیک شهردار تهران در پایان خاطرنشان‌کرد: این نکته نشان‌دهنده آن است که مردم تهران با آلودگی همزیستی مسالمت‌آمیز پیدا کرده‌اند یا اینکه در مورد اثرات منفی آلودگی هوا روی سلامت خود به یقین نرسیده‌اند.

تولید آلودگی هوا در تهران 24‌ساعته است

دکتر یوسف‌رشیدی، مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران نیز در برنامه شوک گفت: تولید آلودگی هوا در تهران به صورت شبانه‌روزی و 24 ساعته است و همیشه ادامه دارد. وی با تأکید بر اینکه از مخرب‌ترین آلاینده‌های موجود در هوای شهر، ذرات معلق با قطر کمتر از 2/5میکرون است، افزود: این ذرات وارد سیستم گردش خون می‌شوند و با افزایش غلظت خون باعث بروز سکته و ایست قلبی می‌شوند.

وی با اشاره به اینکه ماسک‌هایی که به منظور جلوگیری یا کاهش استنشاق هوای آلوده مورد استفاده قرار می‌گیرد هیچ تأثیری در کاهش تنفس آلاینده‌های گازی ندارد، اظهار کرد: این ماسک‌ها حتی ممکن است برای برخی بیماران ضرر داشته باشد و به جای استفاده از چنین وسایلی ما باید آلودگی هوا را از منبع تولید آن کنترل کنیم. مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوا با بیان اینکه آزبست اثرات مخربی بر سلامت شهروندان بر جای می‌گذارد، تصریح کرد: در دنیا ثابت شده بیماری‌های ناشی از آزبست هیچ‌‌گونه درمان قطعی ندارند و تا آخر عمر بیمار را آزار می‌دهند.

وسایل نقلیه موتوری مجرم اصلی آلودگی

دکتر صدرالدین علیپور، مدیرعامل ستاد مرکزی معاینه فنی خودروهای تهران، دیگر مسئول اجرایی حاضر در این برنامه بود که گفت: بیش از 70درصد آلودگی هوای کلانشهرها از جمله تهران به صورت مستقیم و غیرمستقیم به وسایل نقلیه موتوری ارتباط دارد. وی استفاده از مبدل‌های کاتالیست در خودروها را مورد تأکید قرار داد و افزود: این مبدل، دستگاهی است که قابلیت جذب یک سری از آلاینده‌های هوا را دارد و پس از حدود 2سال استفاده در خودروها باید مورد تعویض قرار گیرد.

کد خبر 165615

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز