دوشنبه ۲۱ فروردین ۱۳۹۱ - ۱۹:۱۱
۰ نفر

60 سال است که 18فروردین (هفتم آوریل) از سوی سازمان جهانی بهداشت به نام روز جهانی بهداشت، نام­گذاری شده است.

هفته‌نامه‌ی همشهری دوچرخه شماره‌ی 645

«سالمندی و سلامتی: سلامتی یعنی افزایش طول عمر.» این شعارِ امسال روز جهانی بهداشت است. به بهانه‌ی این روز و بیماری‌ها و حساسیت‌های بهاری با دکتر «بابک قرائی مقدم» به گفت‌وگو نشسته‌­ایم:

علت اصلی پیدایش آلرژی چیست؟

به طور کلی بدن، یک سیستم دفاعی دارد که مسئولیتش، مبارزه با عوامل خارجی ­‌است، عواملی که ممکن است خطرساز باشند. گلبول‌­های سفید از عوامل سیستم دفاعی به‌شمار می‌آیند که با حمله به مهاجم، آن را از بین می‌‌برند. گلبول­‌های سفید با ترشح موادی مانند آنتی‌بادی و هیستامین، باعث تخریب مهاجم خارجی می­‌شوند. این سیستم بیش‌تر به این خاطر درست شده که بدن را در مقابل میکروب‌ها، ویروس‌­ها و باکتری‌‌ها ایمن کند. اما گاهی اوقات این سیستم با موادی مواجه می‌­شود که مهاجم نیستند، اما بدن آن­‌ها را با دشمن اشتباه می‌­گیرد و به مقابله با آن‌ها می­‌پردازد. این مواد حساسیت‌زا هستند.

مانند چه موادی؟

این مواد در شهرهای بزرگ می‌‌تواند آلودگی هوا و ذرات معلق در هوا باشد و با شروع فصل بهار یا اواسط اسفندماه می‌تواند باعث حساسیت بهاری بشود. چراکه در فصل بهار گیاهان شروع به گرده‌افشانی می­‌کنند و همین گرده‌‌ها وقتی به سیستم دفاعی بعضی افراد می‌رسند ایجاد آلرژی کرده و بدن آن­‌ها در برابر این مواد، حساسیت بیش از حد نشان می­‌دهد. اما میزان مقابله‌ی هر فردی با افراد دیگر متفاوت است. در بعضی از افراد واکنش‌های بدن بیش از اندازه است و در بعضی دیگر این‌طور نیست.

این حساسیت‌ها به سن هم ارتباط دارند؟

بله، این حساسیت از سن شش ماهگی تا چهار سالگی آغاز می‌شود و هر سال، در همان زمان دوباره علایم بروز می‌کند. در چند سال اول ممکن است بیماری هر سال نسبت به سال قبل شدت بیش‌تری داشته باشد، سپس چند سالی ثابت می‌ماند و در پایان دهه‌ی دوم علایم رو به تخفیف می‌گذارند. اما آلرژی، دلایل ژنتیک و وراثتی هم دارد و می­‌تواند از والدین منتقل شود.

آیا ممکن است افراد آلرژیک و حساس از نظر روحی هم حساس و پراسترس باشند؟

تا به‌­حال علم چنین چیزی را ثابت نکرده اما دیده شده مواد ترشح شده در زمان آلرژی در بدن افراد، می­‌توانند باعث آلرژی شوند. اما قبل از آن معمولاً افرادی که آلرژی دارند مدام این ترس را دارند که در برابر مواد آلرژی‌­زا قرار بگیرند و دچار حمله‌های آلرژیک با علایمی مانند عطسه، سرفه، آب‌ریزش بینی و چشم شوند.

چه مراقبت و درمانی برای این بیماری لازم است؟

در وهله‌ی اول به افرادی که سابقه‌ی آلرژی دارند پیشنهاد می‌­شود، در زمان گرده‌افشانی کم‌تر در جاهای پرگیاه حضور داشته باشند؛ جاهایی مثل پارک، دشت و... اما در وهله‌ی دوم در هنگام حضور در این مکان­‌ها برای کسانی که دچار آب‌ریزش چشم می­‌شوند گذاشتن عینک توصیه می‌شود و کسانی که دچار آب‌ریزش بینی هستند می‌­توانند مواد چرب مانند وازلین، جلوی بینی‌­شان بمالند تا مانع ورود گرده‌ها به بینی شوند.

 هم‌چنین می‌توانند در طول حمله­‌های آلرژیک، چندبار چشم و بینی­ خود را بشویند تا این مواد خارج شوند. در قدم بعدی می‌­توانند از داروهایی مانند آنتی هیستامین‌­ها و اسپری بینی استفاده کنند. اما برای افرادی که حساسیت شدید دارند، هیچ‌کدام از این درمان­‌ها پاسخ­‌گو نیست و باید به کلینیک آلرژی مراجعه کنند. البته دیده شده که با گذشت سال‌‌ها، افراد دارای آلرژی به تدریج بهبود پیدا می­‌کنند، چرا که بدن آن‌­ها نسبت به مواد حساسیت‌­زا ایمنی پیدا کرده و دیگر به آن­‌ها حساسیت نشان نمی‌­دهد.

آیا در فصل بهار بیماری دیگری غیر از حساسیت فصلی شایع است؟

بیماری‌ای که شناخته شده باشد، خیر، اما در ایران با توجه به ایام نوروز و تغییر عادت‌های غذایی، به‌خصوص نوجوان­‌ها دچار مشکلاتی مانند اضافه وزن می‌شوند. درباره‌ی اضافه وزن هم، همیشه پیش‌گیری بهتر از درمان بوده است. به همین دلیل توصیه می‌­شود به میزان بالارفتن اشتها و خوردن غذا، فعالیت هم بالا برود تا از مشکلی به نام اضافه وزن جلوگیری شود.

کد خبر 165576
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز