یکشنبه ۲۰ فروردین ۱۳۹۱ - ۱۳:۵۹
۰ نفر

گروه دانش و سلامت - آرش نهاوندی: بنا به گفته مقام‌های سازمان جهانی بهداشت دومین علت ایجاد سرطان، فست‌فود است.

فست فود

حدود 30درصد سرطان‌های سینه، روده و پروستات با تغذیه ارتباط مستقیم دارند. همین امر و انتشار گزارش وزارت بهداشت مبنی بر افزایش 3برابری میزان سرطان روده در کشور بر اثر افزایش مصرف فست‌فود سبب شد تا گزارشی را به موضوع فست‌فود اختصاص دهیم و در این زمینه با 3نفر از متخصصان تغذیه گفت‌وگو کنیم و نظر آنها را درباره گسترش روزافزون تقاضا برای غذای فست‌فود و رشد قارچ‌گونه رستوران‌های غذای فوری و دلیل بروز بیماری‌های ناشی از مصرف فست‌فود جویا شویم.

در همین رابطه با دکتر هدایت حسینی (معاون پژوهشی انستیتو تحقیقات تغذیه و صنایع غذایی کشور)، دکتر مسعود کیمیاگر (عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی) و دکتر احمدرضا درستی (متخصص تغذیه و عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران)گفت و گوهایی انجام داده‌ایم که در پی می‌آید. دکتر هدایت حسینی در پاسخ به این سؤال که رستوران‌های تهیه غذای فست‌فود یا غذای فوری به‌طور روز افزونی به تعدادشان افزوده می‌شود، دلیل این افزایش چیست؟

و آیا واقعا همانگونه که گفته شد آیا غذای فست‌فود واقعا سرطان‌زا است؟ گفت: سرطان‌زا بودن این نوع غذاها با آنکه احتمالات زیادی در این باره مطرح می‌شود، تاکنون به‌طور قطعی اثبات نشده است. او افزود: بستگی به درجه پخت و مواد اولیه‌ای که برای طبخ فست‌فود از آنها استفاده می‌شود دارد. او در توضیح اینکه چرا گرایش به مصرف فست‌فود در جامعه بیشتر شده است، گفت: مردم به‌دلیل طولانی بودن ساعت کار و زیاد بودن مشاغل و گرفتاری‌های روزانه به فست‌فود روی می‌آورند.

همه مسائل اقتصادی به ویژه مسائل مربوط به خورد و خوراک به عرضه و تقاضا بازمی‌گردد. زمانی که تقاضا برای یک چیزی زیاد است به همان نسبت عرضه آن نیز افزایش می‌یابد.او با اشاره به اینکه چه راه حل‌هایی برای کنترل میزان مصرف فست‌فود وجود دارد، گفت: می‌توان با فرهنگ‌سازی کاری کرد که مردم تا حدودی متوجه شوند که حداقل مصرف بیش از حد فست‌فود می‌تواند مشکل‌ساز شود. او در پاسخ به این سؤال مبنی بر اینکه خبری انتشار یافته که در آن به 3برابر شدن موارد ابتلا به سرطان روده بر اثر افزایش مصرف فست‌فود در کشور اشاره شده است، گفت: نمی‌دانم این آمار تا چه حد می‌تواند صحیح باشد.

در کل معتقدم که درصورت رعایت موارد بهداشتی در واحدهای عرضه‌‌کننده فست‌فود می‌توان امیدوار بود که موارد ابتلا به سرطان ناشی از استفاده از فست‌فود در کشور کاهش یابد.دکتر کیمیاگر نیز در پاسخ به این سؤال که چه کسانی بیشتر مروج استفاده از فست‌فود هستند، گفت: شکل زندگی اجتماعی امروز و فرصت‌های کم افراد برای طبخ غذای خانگی را می‌توان از دلایل اصلی ترویج غذاهای فوری یا فست‌فود دانست.

البته اشتیاق مردم به خوردن غذایی که مدت کوتاهی صرف طبخ آن شده باشد، همیشه وجود داشته است اما امروزه با توجه به شهرنشینی که روز به روز این پدیده در حال گسترش است، اشتیاق به مصرف غذاهای فست‌فود نیز بیشتر شده است. تبلیغات تجاری غذاهای فست‌فود و نقش‌های گرافیکی که برای تبلیغ این نوع غذاها طراحی شده و در معرض دید قرار می‌گیرد، نیز خود باعث تمایل بیشتر افراد جامعه به فست‌فود شده است. ما نمی‌توانیم بگوییم که چرا غذای فست‌فود در جامعه ما وجود دارد، کاری که ما می‌توانیم انجام دهیم اصلاح فرهنگ مصرف غذا به ویژه در میان قشر جوان است.

او در توضیح اینکه چگونه می‌توانیم فرهنگ غذا را در جامعه تغییر دهیم گفت: ما نیز باید همانند کشورهای پیشرفته که در سال‌های اخیر غذاهای سالم را در منوهای فست‌فود خود قرار داده‌اند عمل کنیم. در واقع در فست‌فودهای خارج از کشور چندین سال است که استفاده از نان‌های سبوس‌دار باب شده است. شما در واقع حق انتخاب دارید و می‌توانید در این فست‌فودها نیز از غذاهای سالمی استفاده کنید که افزودنی ندارند، حتی در منوی این فست‌فودها نیز نوشابه‌های غیرگازدار طبیعی گنجانده شده است. دکتر درستی نیز در پاسخ به این پرسش که مجوزهای فست‌فود را وزارت بهداشت ارائه می‌دهد و بر این اساس چرا ما شاهد رشد روزافزودن تعداد فست‌فودها هستیم، گفت:

تصور می‌کنم وزارت بهداشت معرفی نامه‌ای مبنی بر تائید پشت سر گذاشتن آزمایش‌های بهداشتی مورد نیاز برای کسب جواز گشایش فست‌فود را به متقاضیان ارائه می‌دهد. بر همین اساس بعید می‌دانم درصورت عدم صدور مجوز وزارت بهداشت جلوی گشایش فروشگاهی گرفته شود. نکته دیگر این است که چرا اساسا تصور می‌شود که وزارت بهداشت نباید مجوز بدهد، قانونی در واقع برای منع گشایش فروشگاه‌ها یا رستوران‌ها وجود ندارد. تنها توصیه‌ها و نظارت‌ها و صدور مجوزهای بهداشتی اعمال می‌شود.دکتر درستی درباره مضرات استفاده زیاد از فست‌فود نیز گفت: حتی در علم تغذیه گفته می‌شود افراد نباید همواره یک نوع غذا حتی اگر هم خوب و سالم باشد را مصرف کنند و باید غذاهای متنوعی را مصرف کنند.

کد خبر 165400
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز