همشهری آنلاین: برای اولین بار در کشور، موسسه سرم سازی رازی و اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی، زهر مار جعفری را در پاسگاه محیط بانی شیخ علی واقع در منطقه حفاظت شده شاسکوه قاین تهیه کردند

مار جعفری

به گزارش ایرنا، مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی در این باره گفت: پیش از این مارها از نقاط مختلف کشور جمع آوری شده و برای زهرگیری به مرکز موسسه رازی در کرج منتقل می‌شدند.

حمید صالحی افزود: با توجه به این که بعد از مرحله زهرگیری مارها به محیط برگردانده می‌شدند و امکان تلف شدن آنها وجود داشت، طرحی تعریف شد که زهر مار در همان منطقه صید تهیه و مار صید شده در زیستگاه خود رها شود.

وی ایجاد یک شغل پایدار و مناسب برای افرادی که در حاشیه منطقه حفاظت شده شاسکوه زندگی می‌کنند و جلوگیری از به هم خوردگی از نظر تنوع زیستی مار را از مزایای اجرای طرح زهرگیری مار در منطقه صید عنوان کرد.

گزارش پایگاه اطلاع رسانی اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی به نقل از معاون تولید فرآورده‌های واکسن و سرم سازی رازی می‌افزاید: با اجرای این طرح آسیبی به جمعیت جانوران سمی وارد نمی‌شود. زیرا انتقال این جانوران به موسسه و برگشت مجدد به محیط زیست باعث تلف شدن حین حمل و نقل و نگهداری آنها در موسسه می‌شد.

کارشناس مسئول بخش خزندگان و دوزیستان دفتر تنوع زیستی و حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست کشور نیز گفت: هدف از اجرای این طرح حفاظت از گونه های مار سمی از طریق برداشت و بهره برداری پایدار بوده است.

مبارکی اظهار امیدواری کرد این طرح به صورت دنباله دار و پایدار در تمام مناطق کشور و در مورد همه گونه‌های جانوری اجرا شود.

کد خبر 165352
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز