همشهری آنلاین: سالمندان باید روزانه حداقل 5 سهم میوه و سبزی مصرف کنند.

تغذیه سالمندی

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت بهداشت؛ دکتر پریسا ترابی، کارشناس تغذیه اظهار داشت: رژیم غذایی این افراد باید حاوی مقادیر مناسبی روی (ZN) مانند جگر، عدس، نخود سبز، نان گندم کامل مانند سنگک، گوشت و لبنیات باشد.

وی خوردن روزانه 1 تا 5/1 لیتر مایعات (آب ، شیر، چای، دوغ، آب میوه طبیعی) قبل از ایجاد احساس تشنگی را در سالمندان ضروری دانست و گفت: لازم است از گروه نان و غلات مانند نان، برنج و ماکارونی به مقدار بیشتر استفاده شود. سالمندان لاغر باید در هر وعده غذایی یکی از انواع نان و غلات یا سیب زمینی را مصرف کنند.

این کارشناس تغذیه با تأکید بر این که میوه‌ها به عنوان میان وعده باید حتما" به طور مرتب و روزانه مورد استفاده قرار گیرد، افزود: سالمندان باید روزانه حداقل 5 سهم میوه و سبزی مصرف کنند و در صورت مشکلات گوارشی و دندانی می‌توان میوه‌ها را به صورت پخته مصرف کرد.

دکتر ترابی خاطرنشان کرد: میزان مصرف میوه و سبزی نباید به حدی زیاد باشد که سبب کاهش اشتها و یا مشکلات گوارشی شود. همچنین در این گروه از سالمندان به خصوص در صورت وجود مشکلات دندانی و گوارشی بهتر است سبزی‌ها به شکل پخته همراه با کمی روغن زیتون و یا انواع پنیر برای هضم راحت‌تر و انرژی بیشتر و میوه‌ها به شکل کمپوت مصرف شود.

کد خبر 165350
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز