یکشنبه ۲۰ فروردین ۱۳۹۱ - ۰۹:۰۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: یک متخصص طب ورزش و بازتوانی قلبی بیمارستان امام علی (ع) کرمانشاه گفت: رژیم‌های غذایی که حاوی مقادیر کافی گوشت و جایگزین‌های گوشتی نباشند در بروز فقر آهن موثرند.

رژیم غذایی بدون گوشت

دکتر بهزاد حیدرپور در گفت وگو با ایسنا، اظهار داشت: آهن یکی از املاح معدنی حیاتی است که در تمام سلول‌های بدن وجود دارد و گوشت یکی از منابع اصلی آن است.

دکتر حیدرپور در ادامه تصریح کرد: این عنصر مهم به عنوان یک ترکیب اصلی در هموگلوبین خون به حمل و جابجایی اکسیژن از ریه‌ها به سایر بافت‌های بدن کمک می‌کند.

وی گفت: آهن در بدن به عنوان یک عنصر حیاتی در فعل و انفعالات شیمیایی بدن هم دخالت دارد. افرادی که در خون آن‌ها به اندازه کافی آهن وجود ندارد، ممکن است دارای گلبول‌های قرمز خونی کمتر یا کوچکتر از حد نرمال باشند و این حالت کم خونی ناشی از فقر آهن نامیده می‌شود.

این متخصص طب ورزش خاطرنشان کرد: احتمال فقر آهن در نوزادان، کودکان خردسال و زنان باردار بیشتر است و نیز کسانی که خون زیادی از دست می‌دهند بیشتر در معرض فقر آهن قرار دارند.

وی گفت: همچنین گیاه‌خواری و استفاده از داروهای خاص برای کنترل زخم‌ یا رفلکس اسید معده هم در بروز فقر آهن موثر هستند.

دکتر حیدرپور اظهار داشت: کم خونی فقر آهن باید بصورت صحیح درمان شده تا از برگشت این اختلال جلوگیری شود. به این منظور این درمان باید 4 تا 6 ماه ادامه یافته و تا تکمیل شدن ذخایر آهن تکرار شود.

وی در پایان گفت: در کشور ما علل متعددی برای کم خونی فقر آهن وجود دارد اما درمان ناکامل کم خونی تشخیص داده شده یکی از علل شایعی است که می‌توان با آگاهی دادن به پزشکان و بیماران به راحتی از آن پیشگیری کرد.

کد خبر 165325
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز