شنبه ۱۹ فروردین ۱۳۹۱ - ۰۶:۱۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: نمایش محیطی «صد سال تنهایی» بر اساس رمان مشهور «گابریل گارسیامارکز» در قالب نمایشی محیطی آماده اجرا می‌شود.

نمایشنامه

به گزارش ایسنا، مرسده صادقی ـ هنرمند جوان تئاتر ـ که کارگردانی این نمایش را بر عهده دارد گفت: قرار است نمایش «صد سال تنهایی» در یک خانه قدیمی بزرگ اجرا شود.

او که تمرین نمایش‌اش را از آبان سال گذشته آغاز کرده است، درباره شیوه اجرایی این نمایش توضیح داد: در این نمایش بازیگران از چند روز قبل با تماشاگران تماس دارند.

تماشاگر وارد زندگی بازیگران می‌شود و به اندازه بازیگران در اجرای اثر تاثیر دارد چرا که تماشاگر هم حق تصمیم‌گیری دارد و تعیین کننده است.

صادقی با اشاره به اینکه برای اجرای این نمایش ایده‌ای روانشناسانه دارد، ادامه داد: قرار نیست تماشاگر ما فقط شاهد اجرای نمایش باشد بلکه با تصمیماتی که می‌گیرد در روند ماجرا موثر است، او وارد زندگی بازیگران و در آن حل می‌شود.

این کارگردان تئاتر با ارائه توضیحاتی درباره استفاده از رمان مارکز برای اجرای تئاتر یادآور شد: نخستین بار است که رمان «صد سال تنهایی» در قالب نمایش محیطی اجرا می‌شود و کاراکترهای نمایش ما برگرفته از شخصیت‌های رمان هستند.

وی با اشاره به جایگاه مهم رمان «صد سال تنهایی» در ادبیات جهان افزود: تمام تلاش‌مان این است که جادوی رمان مارکز در اجرای ما هم وجود داشته باشد و مخاطب همان گونه که با شخصیت‌های رمان همزاد پنداری می‌کند، نسبت به کاراکترهای نمایش هم چنین حسی داشته باشد.

مرسده صادقی توضیحاتی درباره روند شکل‌گیری این نمایش ارائه کرد و گفت: تمرین‌های این نمایش با تمرین‌های مرسوم تئاتر متفاوت است، بخش عمده‌ای از متن در دل تمرین اعضای گروه شکل گرفت و تمام تمرین‌های ما در خانه‌ای که محل اجرای ماست انجام می‌شود به طوری که هیچ تمرینی در پلاتو نداشتیم.

او درباره زمان و مکان اجرای این نمایش توضیح داد: برای آماده کردن این کار، پروسه‌ای یک ساله را پیش‌بینی کرده بودم که ممکن است کمی کمتر یا بیشتر شود و اجرای‌مان هم در خانه‌ای بزرگ و سه طبقه خواهد بود.

به گفته او، این خانه که حیاط بسیار بزرگی هم دارد پر از اتاق‌های تو در تو است و شکل پیچ در پیچ بودن رمان مارکز را یادآوری می‌کند.

صادقی که این نمایش را با حضور بیش از 30 بازیگر اجرا می‌کند، درباره ترکیب بازیگران این نمایش گفت: بین 32 تا 37 بازیگر در این نمایش به ایفای نقش می‌پردازند.

نمی‌خواستم بازیگران نمایش را از میان بازیگران شناخته شده انتخاب کنم بلکه می‌خواستم تا بکر بودن ماجرا رعایت شود و تماشاگر از هدف روان‌شناسی مورد نظرم دور نشود.

به گفته او، نمایش «صد سال تنهایی» با ترکیبی از دانشجویان دانشکده‌های مختلف هنری همراه با گروهی از هنرجویان تئاتر حمید پورآذری اجرا می‌شود، ضمن اینکه برخی از بازیگران دانشجوی تئاتر نیستند بلکه کسانی هستند که جذب این رمان شده و حس می‌کردند می‌توانند در این نمایش بازی کنند.

 

کد خبر 165128

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز